Ga naar inhoud

Hoe ontdek ik of mijn startaccu ook wordt opgeladen via walstroom?


Roland

Recommended Posts

Goedemiddag camperaars,

 

Ik ben sinds kort in het bezit van een Pössl Summit 640 buscamper (Citroën-uitvoering) uit 2018. Onze camperstalling heeft de bijzonder vriendelijke service om 1 x per week de camper aan de walstroom te hangen. Ik heb de hoop dat zo naast de huishoudaccu ook de voertuigaccu wordt geladen, maar dat kan ik niet vinden in de camperhandleiding. In de manual van een meer recente Pössl Summit zie ik het wel vermeld staan, maar in die van ons niet. Er staat echter ook niet expliciet vermeld dat het niét zo is...

De camper heeft nog niet lang genoeg gestald gestaan om daadwerkelijk op het bedieningspaneeltje te kunnen zien dat de voertuigaccu niet wordt geladen. Mijn vraag is of ik dat zelf op een andere manier nog kan uitvinden?

 

Groet, 

Roland   

Link naar reactie
Share on other sites

Je zou op het ElektroBlok (EBL) kunnen zoeken of er een zekering tussen zit waar iets bijstaat als "Lader startaccu".

Of je kunt de gebruiksaanwijzing van het EBL erbij zoeken en hierin opzoeken welke uitgang naar de autoaccu gaat.

 

Heb je dit niet dan kun je nog op de ouderwetse manier draadjes vanaf de startaccu plus-pool volgen naar het EBL.

Mogelijk vind je dan een draad die uitkomt bij een EBL connector waarvan de zekering tot het lader-circuit behoort.

 

Een andere optie ismet een stroomtang of een voltmeter.

Met de stroomtang kun je alle rode draden op de plus pool van de accu meten of op 1 stroom loopt bij walstroom.

Met de voltmeter kun je kijken of de startaccu rond de 12,5 volt zit en met walstroom erbij richting 13-14 volt gaat.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid