Peter-en-Marij Geplaatst: 18 juli 2022 Share Geplaatst: 18 juli 2022 Wij zijn in het bezit van een Bürstner Solano camper uit 2007 waarvan de binnenverlichting bestaat uit halogeen spots als foto. We overwegen deze verlichting te vervangen door LED verlichting. Heeft iemand hier ervaring mee? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 19 juli 2022 Share Geplaatst: 19 juli 2022 (aangepast) Over het algemeen kun je halogeenlampjes ongestraft vervangen voor ledvervangers. Op de foto kan ik het niet zien maar het gaat dus om de lichtbron in het spotarmatuur. Als je weet welk type hier in zit qua fitting en model/grootte dan kun je hier een ledvervanger voor zoeken. Mijn advies om een goed merk te nemen zoals Philips of Osram. En mochten de halogeenlampjes op een dimmer zitten, koop dan ook dimbare ledvervangers. Je hebt dan alleen nog de kans dat de bestaande dimmer vervangen moet worden voor een leddimmer, als de dimbare ledlampjes op de bestaande dimmer gaan knipperen, flikkeren, of slecht te dimmen zijn. 19 juli 2022 aangepast door Camper-T Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Peter-en-Marij Geplaatst: 19 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 19 juli 2022 2 uren geleden, Camper-T zei: Over het algemeen kun je halogeenlampjes ongestraft vervangen voor ledvervangers. Op de foto kan ik het niet zien maar het gaat dus om de lichtbron in het spotarmatuur. Als je weet welk type hier in zit qua fitting en model/grootte dan kun je hier een ledvervanger voor zoeken. Mijn advies om een goed merk te nemen zoals Philips of Osram. En mochten de halogeenlampjes op een dimmer zitten, koop dan ook dimbare ledvervangers. Je hebt dan alleen nog de kans dat de bestaande dimmer vervangen moet worden voor een leddimmer, als de dimbare ledlampjes op de bestaande dimmer gaan knipperen, flikkeren, of slecht te dimmen zijn. Hallo, Dank je wel voor het advies. Ik ga ermee aan de slag. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 20 juli 2022 Share Geplaatst: 20 juli 2022 Nog een kleine tip: wil je min of meer dezelfde lichtkleur als halogeenlicht, neem dan ledlampjes met een lichtkleur van 2700K (Kelvin). Hoe hoger de Kelvin waarde, des te witter het licht. Zo is 4000-6000 Kelvin neutraal tot blauw-achtig daglicht. Niet echt sfeervol. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 20 juli 2022 Share Geplaatst: 20 juli 2022 En zorg er voor dat de LEDs een hogere spanning kunnen verdragen. Als de accu's geladen worden, staat een spanning op die hoger is dan 12V. De goedkopere versies gaan maar tot 12V en gaan dan na verloop van tijd kapot. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Peter-en-Marij Geplaatst: 20 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 20 juli 2022 6 minuten geleden, Frans zei: En zorg er voor dat de LEDs een hogere spanning kunnen verdragen. Als de accu's geladen worden, staat een spanning op die hoger is dan 12V. De goedkopere versies gaan maar tot 12V en gaan dan na verloop van tijd kapot. Dank voor de reactie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eric-jan Geplaatst: 13 augustus 2022 Share Geplaatst: 13 augustus 2022 Ik heb ze van phillips 2 watt 3 watt is te fel Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 13 augustus 2022 Share Geplaatst: 13 augustus 2022 ik heb ze allemaal bij de action vandaan, doen het al een paar jaar prima, is goedkope meuk. Was zelf keuze in lichtkleur. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.