Ga naar inhoud

Bandenspanning verschillende type banden


BertHCM
 Share

Recommended Posts

Ik ben sindskort in het bezit van een Benivan buscamper (2016) light chassis en heb een vraag over de bandenspanning.  
 

Voor zitten er twee Michelin (215/70/r15 CP) banden met een maximale toegestane druk van 80 PSI (5,5 bar), maar achter zitten twee (budget?) banden van het merk Lanvigator (215/70r/15C met een maximale druk van 40 PSI (2,7 bar).
 

In het instructie boekje wordt een druk van 4-4,5 bar geadviseerd voor & achter, maar in mijn geval mag er achter maar Max 2,7 bar in? En voor is 4-4,5 toegestaan. Is dit verschil in bar een probleem? 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-7-2022 om 12:48, BertHCM zei:

Ik had al dit vermoeden. Ik ga ze vervangen. Bedankt voor je reactie!
 

 

Wat is het probleem dan? Als de banden geschikt zijn om het gewicht te kunnen dragen zie ik geen probleem. Als de banden verder nog goed zijn en geen afwijkend rijgedrag vertonen zou ik er mee doorrijden.

Link naar reactie
Share on other sites

Misschien een algemene opmerking. Camper fabrikanten (in ieder geval de mijne, zijnde Knaus) geven in hun instructieboekje vaak de bandenspanning aan voor de diverse gevoerde maten banden. In mijn geval (Continental Vanco Camper 225/75 R16 CP 116R) voor/achter 5,5 bar.

 

Let wel op dat dit de max. spanning is bij de maximale aslast! En dus vaak (te) hard. In mijn geval ook harder dan de bandenfabrikant zelf aangeeft (namelijk max. 69 PSI = 5 bar).

 

Echter, als je de tabel van Continental gebruikt en per feitelijke aslast kijkt wat voorgeschreven wordt, dan zou ik vóór 3 bar moeten hebben en achter 3,75 bar.

 

Nou kan je eigenlijk niet te hard oppompen, mits je maar het max. van de bandenfabrikant in de gaten houdt, maar het kan dan wel oncomfortabel worden (veel gerammel en gestuiter) en (te) hard is ook niet optimaal voor de wegligging.

 

Uiteindelijk heb ik proefondervindelijk gekozen voor 4 bar vóór en 4,5 bar achter.

 

Moraal van dit verhaal, ja, neem goede (camper geschikte) banden met voor jouw camper voldoende draagvermogen, maar zorg ook voor een juiste bandenspanning, te laag kan gevaarlijk zijn en te hoog is in het gebruik niet altijd goed.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Op 6-7-2022 om 14:21, GeMa zei:

Misschien een algemene opmerking. Camper fabrikanten (in ieder geval de mijne, zijnde Knaus) geven in hun instructieboekje vaak de bandenspanning aan voor de diverse gevoerde maten banden. In mijn geval (Continental Vanco Camper 225/75 R16 CP 116R) voor/achter 5,5 bar.

 

Let wel op dat dit de max. spanning is bij de maximale aslast! En dus vaak (te) hard. In mijn geval ook harder dan de bandenfabrikant zelf aangeeft (namelijk max. 69 PSI = 5 bar).

 

Echter, als je de tabel van Continental gebruikt en per feitelijke aslast kijkt wat voorgeschreven wordt, dan zou ik vóór 3 bar moeten hebben en achter 3,75 bar.

 

Nou kan je eigenlijk niet te hard oppompen, mits je maar het max. van de bandenfabrikant in de gaten houdt, maar het kan dan wel oncomfortabel worden (veel gerammel en gestuiter) en (te) hard is ook niet optimaal voor de wegligging.

 

Uiteindelijk heb ik proefondervindelijk gekozen voor 4 bar vóór en 4,5 bar achter.

 

Moraal van dit verhaal, ja, neem goede (camper geschikte) banden met voor jouw camper voldoende draagvermogen, maar zorg ook voor een juiste bandenspanning, te laag kan gevaarlijk zijn en te hoog is in het gebruik niet altijd goed.

Ook naar aanleiding van het artikel in Kampeerauto nr 9 heb ik de bandenspanning van mijn Peugeot buscamper (Tourne) verlaagd naar voor 4 en 4,5 achter. Banden zijn de Continental 225/75 R 16 CP. Echter nu heb ik bij het starten eerst een melding van alle verschillende sensoren dat de spanning te laag is. Ook blijft daarna het lampje met de storingsmelding van te lage bandenspanning branden. De Peugeot dealer (Van Mossel in Alkmaar) kan dit niet aanpassen in het systeem. Is er iemand die weet wie dit wel kan of hoe ik anders van die meldingen af kom?

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...
17 uren geleden, rikvsonsbeek zei:

Broers Joske zit ernaast. De bandenspanning zoals voorgeschreven door de bandenfabrikant is bepalend.

Inmiddels zijn ANWB, NKC, de camperdealer en Bovag het eens en hebben diverse garagebedrijven de mogelijkheid om deze waarden aan te passen.

Discussie gesloten, probleem opgelost.


En waar haal jij die onzin vandaan? De mijne werd afgekeurd voor de APK hierdoor.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-7-2022 om 20:35, CaradoT135 zei:

Wat is het probleem dan? Als de banden geschikt zijn om het gewicht te kunnen dragen zie ik geen probleem. Als de banden verder nog goed zijn en geen afwijkend rijgedrag vertonen zou ik er mee doorrijden.

Het "probleem" is dat de banden achter onvoldoende draagvermogen hebben en de spanning ophogen boven het door de fabrikant vastgesteld maximum niet verstandig is.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, HymerBoy zei:

Hoe kan ie nu op bandenspanning worden afgekeurd, doet mijn APK station uit zichzelf, ze zorgen gewoon dat het in orde is en op de juiste spanning staat.


Ja werd bij mij ook gedaan, maar wel een melding van gemaakt. Dus staat er nu voor eeuwig bij de RDW dat mijn camper bij de APK niet in orde werd bevonden op één onderwerp. Welk dat is vermelden ze niet. Bij dat bedrijf zien ze mij ook nooit meer terug.
 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, GeMa zei:

Het "probleem" is dat de banden achter onvoldoende draagvermogen hebben en de spanning ophogen boven het door de fabrikant vastgesteld maximum niet verstandig is.


Je kunt beter teveel druk er in hebben dan te weinig. Dat maximum heeft een grote marge. Maar te weinig wordt te warm en dan klapt de band vroeg of laat.
 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, GeMa zei:

Het "probleem" is dat de banden achter onvoldoende draagvermogen hebben en de spanning ophogen boven het door de fabrikant vastgesteld maximum niet verstandig is.

Waar haal jij dat te weinig draagvermogen vandaan? Ik lees alleen iet over bandenspanning, met een loadindex van 109 zie ik het nog steeds niet.

https://www.grip500.nl/band/215-70-15/lanvigator-catchfors-a-t-gp1222395

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, CaradoT135 zei:

Waar haal jij dat te weinig draagvermogen vandaan? Ik lees alleen iet over bandenspanning, met een loadindex van 109 zie ik het nog steeds niet.

https://www.grip500.nl/band/215-70-15/lanvigator-catchfors-a-t-gp1222395

Ja, in theorie heb je misschien gelijk, maar ik zou met deze b-kwaliteit band niet het risico nemen om tegen het maximum te gaan rijden. 1030 kg draagvermogen bij een bandenspanning van 2,7 bar???

 

En ja, zolang je maar op één as dezelfde band hebt is dat wettelijk OK, maar of dat verstandig is? Ik zou achter ook dezelfde Michelins zetten. Dan heb je een echte (CP) camper band van een gerenommeerde fabrikant.

Link naar reactie
Share on other sites

Naast theorie ook wettelijk, maar dat was ruim een jaar geleden niet de vraag. Dat ging over de aangegeven druk in het instructieboekje en de druk op de band.

Als de band voldoet aan de eisen, het rijden is ook OK, is er geen reden om de banden te vervangen. Dat er merken zijn die beter zijn heb ik geen oordeel over gegeven, ik had zonder de vraag te stellen andere banden onder de achteras gegooid.

 

En mijn koude banden met de maximale druk van 4,75 bar gaan vanzelf één bar omhoog als ik ga rijden.

 

Over de eisen van de bandendruk is het zeer eenvoudig, de bandendruk welke de autofabrikant opgeeft is leidend, als de de bandenfabrikant een lagere druk aangeeft is dat leidend.

 

In mijn geval staat in de deur van de camper 80 PSI, op mijn Michelin Agilis Crossclimate banden staat 69 PSI, voor de APK is dat laatste de juiste bandendruk.

Link naar reactie
Share on other sites

Je geeft niet aan wat op de band staat, dit is de tekst uit de APK, en daar hebben de keurmeesters zich aan te houden.

Quote

Is de minimale (door de voertuigfabrikant opgegeven) bandenspanning hoger dan de maximale bandenspanning van de band, dan gebruikt u de maximale bandenspanning.  

https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

Link naar reactie
Share on other sites

Met dank aan Jadatis Camperforum

Het volgende:

 

 

Het Loadindex-systeem voor banden onderzocht. 

Ik heb geprobeerd te door gronden, hoe het loadindex-systeem voor banden opgebouwd is, en daar zijn wat handige vuistregeltjes uit naar voren gekomen, die in de praktijk handig kunnen zijn voor diegenen die veel met banden werken. 

Blijkt dat elke 24 LI (loadindex) stappen hoger het draagvermogen/maximumload 2x zoveel wordt. 

Andersom elke 24 LI stappen lager geeft de helft maximum load. 

Dit systeem wordt iets verstoord doordat er met logisch afgeronde stappen gewerkt wordt, zoals 15/20/25 kg per stap verschil. 

 

Voorbeeld LI 108= maximum load 1000kg. 

108+24=     LI 132= maximum load 2000kg. 

108-24=     LI 84   = maximum load 500kg. 

 

Maar dit geldt voor elke stap van 24. 

 

In de lagere load-indexen, die voor auto’s toch niet gebruikt worden, wijkt het iets af door de logische stappen die relatief groot zijn. 

 

Nu zal een stap van 24 zelden nodig zijn. Daarom heb ik het teruggerekend naar 1 stap, en dat geeft 1 stap hoger x1,0293 ronden we af voor de vuistregel op 3% erbij. 

1 stap lager geeft 2,5% er af. 

Ook een overzichtelijke stap is 8 stappen lager geeft 20% minder draagvermogen dus draagvermogen 80%. 

Maar 8 stappen hoger geeft 25% meer draagvermogen dus 125% draagvermogen 

 

Voorbeeld weer: van 108LI naar 100LI dus 80% van 1000kg=800kg. 

Andersom van 100LI naar 108 LI geeft 125% van 800= 1000kg. 

 

Het werkt hetzelfde als rente op rente bij een spaar of leenbedrag. 

Als je 1000 euro tegen 2,93% weg zet voor 24 jaar dan ontvang je aan het eind 2000 euro, omdat over de opgebouwde rente ook weer rente uitbetaald wordt. 

Dus een op een te vergelijken met dit LI systeem. 

 

Dus voor de vuistregels op een rij 

 

24 LI stappen hoger = 2x zoveel draagvermogen of 100% erbij, dus dubbel zo veel. 

8 LI stappen hoger = 1,25 x zoveel draagvermogen of 25% erbij 

1 LI stap hoger als vuistregel   3% erbij of x 1.03. 

 

1 LI stap lager als vuistregel   2,5% er af of x 0,975 

8 LI stappen lager= 20% er af of x 0,8 

24 stappen lager = 50% er af of x0,5 dus de helft  

 

Ik weet,de een zal dit handig vinden en de ander zegt “jaha lekker belangrijk”, dus zie maar wat je er mee doet. 

 

Edit 19 juli 2020 

 

In een document over 50 jaar ETRTO las ik volgend. Dit speelde rond 1973. 

 

To allow enough differentiation between load capacities, the Renard 80 series was selected. Moreover in agreement with T&RA it was decided to start with the value of 45 kg (100 lbs) assigned to load index (LI) “0”.  Thus:     Load (kg) = 45*10^(LI/80) rounded as per the ISO series. 

 

Dit betekent dat dus de door ETRTO destijds de volgende formule is bepaald. 

Loadindex 0 is max draagvermogen 45 kg omdat dat 100 lbs is. En max draagvermogen = 45kg x 10^ ( LI/80). 

Omgerekend naar 24 LI stappen komt dit uit op x1,995 ipv de 2x die ik geconcludeerd had. 

Exact betekent het dat iedere 80 Loadindex- stappen, het maximum draagvermogen x 10 wordt,  maar mijn beredeneerde systeem blijft voldoen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ja dat is geeft met zijn formules en berekeningen die hij heeft gemaakt (hij was ook een tijdje op dit forum aanwezig https://www.nkcforum.nl/profile/1131-jadatis/), wat de bandendruk in verhouding tot de belading nog mogelijk is. Hij heeft een balans gemaakt om de banden een zo comfortabel mogelijk effect gaat geven op het rijconform zonder het laadgewicht van dat moment in gevaar te brengen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...