BertHCM Geplaatst: 3 juli 2022 Share Geplaatst: 3 juli 2022 Ik ben sindskort in het bezit van een Benivan buscamper (2016) light chassis en heb een vraag over de bandenspanning. Voor zitten er twee Michelin (215/70/r15 CP) banden met een maximale toegestane druk van 80 PSI (5,5 bar), maar achter zitten twee (budget?) banden van het merk Lanvigator (215/70r/15C met een maximale druk van 40 PSI (2,7 bar). In het instructie boekje wordt een druk van 4-4,5 bar geadviseerd voor & achter, maar in mijn geval mag er achter maar Max 2,7 bar in? En voor is 4-4,5 toegestaan. Is dit verschil in bar een probleem? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
MeM Geplaatst: 3 juli 2022 Share Geplaatst: 3 juli 2022 Lijkt me inderdaad een probleem, vervangen van de banden door nieuwe. Dan zou ik ook nog gaan voor gelijke banden als die van voor, evt vóór de nieuwe en die van vóór achter monteren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
BertHCM Geplaatst: 4 juli 2022 Auteur Share Geplaatst: 4 juli 2022 Ik had al dit vermoeden. Ik ga ze vervangen. Bedankt voor je reactie! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 5 juli 2022 Share Geplaatst: 5 juli 2022 Op 4-7-2022 om 12:48, BertHCM zei: Ik had al dit vermoeden. Ik ga ze vervangen. Bedankt voor je reactie! Wat is het probleem dan? Als de banden geschikt zijn om het gewicht te kunnen dragen zie ik geen probleem. Als de banden verder nog goed zijn en geen afwijkend rijgedrag vertonen zou ik er mee doorrijden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 5 juli 2022 Share Geplaatst: 5 juli 2022 das idd de vraag, welke gewichtsklasse hebben deze banden maar ik zou ze er ook afgooien, Lanvigator banden komen slecht uit bijna elke test, in mijn ogen goedkope meuk, zeker voor een zware camper zou ik hier niet mee rijden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 6 juli 2022 Share Geplaatst: 6 juli 2022 Misschien een algemene opmerking. Camper fabrikanten (in ieder geval de mijne, zijnde Knaus) geven in hun instructieboekje vaak de bandenspanning aan voor de diverse gevoerde maten banden. In mijn geval (Continental Vanco Camper 225/75 R16 CP 116R) voor/achter 5,5 bar. Let wel op dat dit de max. spanning is bij de maximale aslast! En dus vaak (te) hard. In mijn geval ook harder dan de bandenfabrikant zelf aangeeft (namelijk max. 69 PSI = 5 bar). Echter, als je de tabel van Continental gebruikt en per feitelijke aslast kijkt wat voorgeschreven wordt, dan zou ik vóór 3 bar moeten hebben en achter 3,75 bar. Nou kan je eigenlijk niet te hard oppompen, mits je maar het max. van de bandenfabrikant in de gaten houdt, maar het kan dan wel oncomfortabel worden (veel gerammel en gestuiter) en (te) hard is ook niet optimaal voor de wegligging. Uiteindelijk heb ik proefondervindelijk gekozen voor 4 bar vóór en 4,5 bar achter. Moraal van dit verhaal, ja, neem goede (camper geschikte) banden met voor jouw camper voldoende draagvermogen, maar zorg ook voor een juiste bandenspanning, te laag kan gevaarlijk zijn en te hoog is in het gebruik niet altijd goed. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 20 juli 2022 Share Geplaatst: 20 juli 2022 Er bestaat een Excel rekentool om afhankelijk van de aslast, de bandendiameter en de loadindex de ideale/minimaal bandenspanning te berekenen, Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
rikvsonsbeek Geplaatst: 13 december 2022 Share Geplaatst: 13 december 2022 Op 6-7-2022 om 14:21, GeMa zei: Misschien een algemene opmerking. Camper fabrikanten (in ieder geval de mijne, zijnde Knaus) geven in hun instructieboekje vaak de bandenspanning aan voor de diverse gevoerde maten banden. In mijn geval (Continental Vanco Camper 225/75 R16 CP 116R) voor/achter 5,5 bar. Let wel op dat dit de max. spanning is bij de maximale aslast! En dus vaak (te) hard. In mijn geval ook harder dan de bandenfabrikant zelf aangeeft (namelijk max. 69 PSI = 5 bar). Echter, als je de tabel van Continental gebruikt en per feitelijke aslast kijkt wat voorgeschreven wordt, dan zou ik vóór 3 bar moeten hebben en achter 3,75 bar. Nou kan je eigenlijk niet te hard oppompen, mits je maar het max. van de bandenfabrikant in de gaten houdt, maar het kan dan wel oncomfortabel worden (veel gerammel en gestuiter) en (te) hard is ook niet optimaal voor de wegligging. Uiteindelijk heb ik proefondervindelijk gekozen voor 4 bar vóór en 4,5 bar achter. Moraal van dit verhaal, ja, neem goede (camper geschikte) banden met voor jouw camper voldoende draagvermogen, maar zorg ook voor een juiste bandenspanning, te laag kan gevaarlijk zijn en te hoog is in het gebruik niet altijd goed. Ook naar aanleiding van het artikel in Kampeerauto nr 9 heb ik de bandenspanning van mijn Peugeot buscamper (Tourne) verlaagd naar voor 4 en 4,5 achter. Banden zijn de Continental 225/75 R 16 CP. Echter nu heb ik bij het starten eerst een melding van alle verschillende sensoren dat de spanning te laag is. Ook blijft daarna het lampje met de storingsmelding van te lage bandenspanning branden. De Peugeot dealer (Van Mossel in Alkmaar) kan dit niet aanpassen in het systeem. Is er iemand die weet wie dit wel kan of hoe ik anders van die meldingen af kom? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 13 december 2022 Share Geplaatst: 13 december 2022 Het is APK afkeur indien de bandenspanning lager is dan voorschrift vd fabriek. Daarom kan dit niet aangepast worden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.