Ga naar inhoud

CBE CSB40-SP scheidings relais aansluiten camper


zomerkoning

Recommended Posts

Ik heb een vraaag over de aansluiting van de   CBE Cspacer.pngSB40-SP scheidings relais

aansluiting 8 is om de start accu  met 0.1 tot 2 ampere op te laden als de huishoud accu vol is maar wat moet ik op deze nummer 8 aansluiten voor draad ?

 

onze camper is voorzien van zonnenpanelen

 

alvast dank

aangepast door zomerkoning
Link naar reactie
Share on other sites

Ja.  Bij 30 cm is 2,5 mm2 ruim voldoende.

 

Edit: Nu ik nog eens goed kijk, is die aansluiting 8 niet voor een controlelampje dat aangeeft dat de accu's verbonden zijn? Het is nogal onzinnig om een aparte aansluiting voor de druppellading van de startaccu te maken, als er toch al een zware leiding van de startaccu naar het relais loopt om de huishoudaccu op te laden.

aangepast door Busje
Aanvulling van de tekst.
Link naar reactie
Share on other sites

29 minuten geleden, Busje zei:

Dat lampje kun je weglaten. Dat is alleen maar voor controle en niet vereist voor de werking van het relais. Ik denk bij nader inzien zelfs dat je de elektronica van het scheidingsrelais opblaast door aansluiting 8 rechtstreeks aan de startaccu te koppelen.

Lees ook dit: https://www.cbe.it/newsite/wp-content/uploads/pdfs/000222_CSB40-SP.pdf

 

 

Dank je voor het meedenken van mijn probleem hierbij 😀

Link naar reactie
Share on other sites

Het ding werkt min of meer hetzelfde als de meer bekende Cyrix. Als de D+ spanning krijgt wordt de huishoudaccu opgeladen. Als de spanning aan de huishoudkant hoog wordt door gebruik van een acculader of zonnepanelen, sluit het relais ook en krijgt de startaccu een onderhoudslading.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid