Ga naar inhoud

wat is wijsheid? wb stroom, accu enz.


franke
 Share

Recommended Posts

hallo, 

 

ik laat een camper bouwen, maar heb geen idee wat ik echt nodig heb.

ik ga de wereld rond voor jaren, en schaf een opel vitaro (2017 ) aan die ik laat ombouwen tot camper.

 

eenvoudige 1e versie

Geruisloze hulpverwarming – Trumatic met een veilig, extern verbrandingscircuit.

Onafhankelijke, uitgebreide 12 V installatie met een automatisch, gepulseerd gelijkrichtersysteem (12V 15A) opladen en begeleiden van de accu.

Complete 230V installatie met 12V/230V 1000W converter, 3 stopcontacten binnen en 230V IN stroomaansluiting

Complete gasinstallatie die het fornuis en de bijverwarming levert + 5kg cilinder met verloopstuk

 

uitgebreide versie 2

Een efficiënt zonnestelsel met een speciaal stroomblok geproduceerd voor ons lichaam, het zorgt voor een constante toevoer van elektriciteit.

In plaats van een cilinder is een gassysteem geïntegreerd met een tank, installatie en LPG-infusie. Gas voor parkeerverwarming, kachel of boiler verwarming water, 

 

Geïntegreerd gassysteem (tankinhoud ~35 l + complete gasinstallatie + LPG-vulconnector bij brandstofvuller)

Stroomblok met microprocessor, automatisch batterijbewakings- en beveiligingssysteem, regeling van de energie die door apparaten wordt verbruikt, gasreserve, enz. met LCD-display.

Een tweede accu met installatie- en laadsysteem.

270W zonnestelsel met zonne-installatie en power block controller.

 

luxe versie

Gas-elektrische boiler (LPG/230V) van warm water (12l) met warmwaterinstallatie.

Warm water doucheset met mengkraan elektrische installatie en handset achterin de auto.

Verwarming blazen met thermostaat Johnson 2017 (lpg)

 

evt uitbreidingen; 

Gas volledig metalen installatie.

Monokristallijn dak met zonne-installatie en besturingseenheid.

Tweepits fornuis met aanstekers.

Gasfilter montage met vervangbare patroon.

 

 

wat is wijsheid?

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

44 minuten geleden, franke zei:

hallo, 

 

ik laat een camper bouwen, maar heb geen idee wat ik echt nodig heb.

ik ga de wereld rond voor jaren, en schaf een opel vitaro (2017 ) aan die ik laat ombouwen tot camper.

 

eenvoudige 1e versie

Geruisloze hulpverwarming – Trumatic met een veilig, extern verbrandingscircuit.

Onafhankelijke, uitgebreide 12 V installatie met een automatisch, gepulseerd gelijkrichtersysteem (12V 15A) opladen en begeleiden van de accu.

Complete 230V installatie met 12V/230V 1000W converter, 3 stopcontacten binnen en 230V IN stroomaansluiting

Complete gasinstallatie die het fornuis en de bijverwarming levert + 5kg cilinder met verloopstuk

 

uitgebreide versie 2

Een efficiënt zonnestelsel met een speciaal stroomblok geproduceerd voor ons lichaam, het zorgt voor een constante toevoer van elektriciteit.

In plaats van een cilinder is een gassysteem geïntegreerd met een tank, installatie en LPG-infusie. Gas voor parkeerverwarming, kachel of boiler verwarming water, 

 

Geïntegreerd gassysteem (tankinhoud ~35 l + complete gasinstallatie + LPG-vulconnector bij brandstofvuller)

Stroomblok met microprocessor, automatisch batterijbewakings- en beveiligingssysteem, regeling van de energie die door apparaten wordt verbruikt, gasreserve, enz. met LCD-display.

Een tweede accu met installatie- en laadsysteem.

270W zonnestelsel met zonne-installatie en power block controller.

 

luxe versie

Gas-elektrische boiler (LPG/230V) van warm water (12l) met warmwaterinstallatie.

Warm water doucheset met mengkraan elektrische installatie en handset achterin de auto.

Verwarming blazen met thermostaat Johnson 2017 (lpg)

 

evt uitbreidingen; 

Gas volledig metalen installatie.

Monokristallijn dak met zonne-installatie en besturingseenheid.

Tweepits fornuis met aanstekers.

Gasfilter montage met vervangbare patroon.

 

 

wat is wijsheid?

 

 

 

 

Wat is je budget?

Link naar reactie
Share on other sites

Dit soort vragen vallen en staan met je eigen wensen en gemiddeld gebruik v.w.b. energie- en warmtevoorzieningen en hoe je gaat camperen.

 

Als je vaak op plekken gaat staan waar 230V aanwezig is hoef je geen grotere uitgaven te doen m.b.t. zonnepanelen, omvormers en accu's.

WIl je juist wel altijd vrij kunnen staan en ook langduriger dan moet je hierin juist wel investeren.

 

Voor je warmwater en warmtevoorziening geldt min of meer het zelfde; zal je vaak in de kou staan of ook de hele winter camperen dan moet je investeren.

Ook goede isolatie en misschien zelfs een dubbele bodem, of Alde verwarming kan dan nog een optie zijn. Want is het echt koud dan speelt dit zeker mee. 

Trek je zo veel mogelijk richting de zon dan kun je deze investering gemiddeld houden en kun je misschien zelfs denken aan een airco voor de extremen.

 

Ook je watervoorziening speelt hierin een rol. Bij langer/langdurig vrij staan moet je misschien meer water meenemen en dus ook vuil kunnen opvangen.

Op dat moment moet je aan een schoon- en vuilwatertank denken van 50L of misschien wel meer. Afhankelijk van de tijd dat je compleet off-grid staat.

Het zelfde geldt voor je toilet en de cassette, als je zo'n systeem gebruikt. Sommige camperaars hebben twee cassettes zodat ze dagen later kunnen lozen.

 

Persoonlijk zou ik ook eerst op een rijtje willen hebben wat je energievraag ongeveer zal worden; wat zijn de continue- en wat zijn de tijdelijke verbruikers.

Op basis hiervan kun je bepalen wat voor type en grootte huishoudaccu je nodig hebt en hoe je deze dagelijks op niveau wilt houden.

 

LPG is eigenlijk de basis waar je al heel veel mee kunt. Afhankelijk van de energievraag kun je 1 of 2 vaste tanks in laten bouwen voor voldoende voorraad.

Een vaste LPG vul-aansluiting is altijd aan te raden omdat je dan makkelijk bij veel (buitenlandse) tanksstations en gasvulstations kunt tanken.

Op gas kun je koken, verwarmen, koffie/thee water zetten, warm douchen en een geschikte koelkast laten draadien. Dan ben je eigenlijk al een heel eind.

 

In de basis zou ik kiezen voor:

 

- Vaste LPG installatie

- Truma Combi 6 combi-boiler 10L, op gas en optioneel de Combi 6E die naast gas ook op 230V kan werken.

  (Zonder gas toch warmte/warm water en met gas sneller warm water door optionele gas/230V duo werking)

- Koelkast die werkt op 12VDC/230VAC/gas zodat de koelkast altijd blijft werken

- Lithium accu van 100Ah of meer, afhankelijk van hoe veel energie je zonder walstroom verbuikt.

  (Zonder walstroom en met veel gebruik van 12V/230V omvormer kan de accu snel leegraken.)

- Victron Smart shunt om het accuniveau in de gaten te houden.

- 2 zonnepanelen van ca. 175-200W stuk voor ca. 15-20A laadstroom bij volle zon, wel zo prettig met lithium accu.

- Victron MPPT Smart zonnelader

- Victron Multiplus omvormer/lader, betrouwbare kwaliteit en kleiner dan een losse lader en omvormer.

- Victron Cerbo GX module voor het koppelen en uitlezen van alle Victron hardware plus koppelen niveaumeters.

  (Op de Victron Cerbo GX kun je tank niveaumeters voor schoon en vuil water, gasflessen, etc. aansluiten en via de app of een los Victron display uitlezen.)

 

Ik kan niet in je portemonnee kijken en Victron is niet de goedkoopste, zeker met de Cerbo GX optie er bij maar goed, je moet ergens beginnen voor een idee.

Misschien moet je ook eens rondkijken op het camperforum, daar zit ook veel kennis.

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...