Eric G Geplaatst: 19 maart 2022 Share Geplaatst: 19 maart 2022 De koelkast werkt niet meer, het aanzetten via de bediening aan de voorzijde werkt niet meer. Ik heb het paneel aan de buitenzijde van de camper verwijderd en gemeten of de spanning aanwezig is. Er is 220V en ook beide 12V spanningen zijn aanwezig. De ene 12V is voor de elektronika (dunne draad) en de andere 12V is voor de verwarming in de koelkast en voor de koelwerking (?) Wie heeft er ervaring met dit probleem, zit er mogelijk nog een zekering die ik niet kan zien ? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 19 maart 2022 Share Geplaatst: 19 maart 2022 Als er spanning is lijkt het mij niet dat er een zekering stuk is. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eric G Geplaatst: 19 maart 2022 Auteur Share Geplaatst: 19 maart 2022 Het zou ook een zekering kunnen zijn naar of op de printplaat van de bediening. Ondertussen heb ik die gedemonteerd en er zit geen zekering op. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GFS Geplaatst: 31 mei 2022 Share Geplaatst: 31 mei 2022 Onze koelkast Dometic RMDT 8505 geeft ook problemen. Het koelen gaat goed, maar zodra de motor wordt gestart is er een onregelmatige tik te horen. Soms komt er ook een ritmisch piepgeluid bij en knippert de waarschuwingsdriehoek. Het is niet de vonkontsteking, het geluid komt uit het elektro-aanstuurblok achter het buitenrooster. Het lijkt erop dat een relais open en dicht blijft gaan. Ik dacht het zelf op te lossen door een nieuw aanstuurblok te monteren. Het heeft echter niet geholpen, het probleem is er nog steeds. Handmatig is de koelkast gewoon aan te sturen en koelt ook. Indien de motor niet loopt functioneert de koelkast gewoon ook op 12 volt. Ook op 230 volt gaat alles normaal. Ik los het nu op door de koelkast te schakelen op handbediening en dan tijdens het rijden op gas. Bij Dometic heb ik al 2 x het probleem aangekaart, maar ik krijg geen reactie. Bij de dealer hebben ze de eerste maand geen tijd om een afspraak te maken. Wie heeft er een idee waar het aan kan liggen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 31 mei 2022 Share Geplaatst: 31 mei 2022 Mijn koelkast werkt als hij op automaat staat tijdens het lopen van de motor op 12v, motor uit op gas en aan de stekker op 230v. Verder werkt hij nooit op 12v. Koelt je koelkast wel goed als hij tijdens het rijden op 12v staat? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Oomlodewijk Geplaatst: 31 mei 2022 Share Geplaatst: 31 mei 2022 Onlangs heeft dealer bij mij een nieuwe printplaat gemonteerd. Schakelde niet automatisch naar de energiebronnen. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eric G Geplaatst: 31 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2022 Ik heb zowel de AES unit als het bedienpaneel moeten vervangen. De AES unit zit achter het buitenpaneel en de bediemunit zit binnen en heeft een printplaat. Dometic in Nederland is rampzalig, ik heb alle besteld bij Dometic in Bingen. Elektronik Steuerplatine AES MES 4 Dometic P860 Anschlussblock (dometic-service-shop.de) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Victor Roller Team Geplaatst: 2 augustus 2022 Share Geplaatst: 2 augustus 2022 Dag, Deze thread heeft een vergelijkbaar onderwerp. Wellicht helpend. Hier de link: Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
SpainTraveller Geplaatst: 7 augustus 2023 Share Geplaatst: 7 augustus 2023 Op 31-5-2022 om 08:52, GFS zei: Onze koelkast Dometic RMDT 8505 geeft ook problemen. Het koelen gaat goed, maar zodra de motor wordt gestart is er een onregelmatige tik te horen. Soms komt er ook een ritmisch piepgeluid bij en knippert de waarschuwingsdriehoek. Het is niet de vonkontsteking, het geluid komt uit het elektro-aanstuurblok achter het buitenrooster. Het lijkt erop dat een relais open en dicht blijft gaan. Ik dacht het zelf op te lossen door een nieuw aanstuurblok te monteren. Het heeft echter niet geholpen, het probleem is er nog steeds. Handmatig is de koelkast gewoon aan te sturen en koelt ook. Indien de motor niet loopt functioneert de koelkast gewoon ook op 12 volt. Ook op 230 volt gaat alles normaal. Ik los het nu op door de koelkast te schakelen op handbediening en dan tijdens het rijden op gas. Bij Dometic heb ik al 2 x het probleem aangekaart, maar ik krijg geen reactie. Bij de dealer hebben ze de eerste maand geen tijd om een afspraak te maken. Wie heeft er een idee waar het aan kan liggen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
SpainTraveller Geplaatst: 7 augustus 2023 Share Geplaatst: 7 augustus 2023 Ik heb exact hetzelfde probleem. Probleem van de tik komt uit elektro-aanstuurblok P860 met daaruit het klapperend geluid van een relais. Iemand al een oplossing gevonden? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eric G Geplaatst: 8 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 8 augustus 2023 Mogelijk is het gewoon de AES unit. Ik heb een soortgelijk probleem gehad en nu al 2x deze unit vervangen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.