Ga naar inhoud

SmartOne accu systeem


Peter-en-Marij
 Share

Recommended Posts

een bekend bedrijf in Rijssen biedt het zgn SmartOne accusysteem aan.

Dit is een systeem waar de start en huishoudaccu in een gecombineerd systeem zit. De SmartOne vervangt dus zowel de zware start als de huishoudaccu.

Deze accu wordt ingebouwd in de startaccu ruimte van de camper (in mijn geval een Fiat Ducato)

Deze accu's zijn verkrijgbaar in 172Ah en 240 Ah en 20% van de capaciteit is altijd beschikbaar als startcapaciteit. Het voordeel is dat je nog maar een accu aan boord hebt en zodoende ook nog aardig wat gewicht bespaart.

Graag hoor ik van panelleden of zij ervaring hebben met een dergelijk systeem.

De investering op basis van een 172 Ah accu is niet gering (ongeveer 3300 euro incl inbouw) maar als je toch nieuwe accu's nodig hebt wellicht het overwegen waard.

Voor de voor- en nadelen van een LifePo4 accu is voldoende informatie beschikbaar in dit forum. Ik ben dus alleen geïnteresseerd in ervaringen van camperaars die een dergelijk systeem hebben laten inbouwen.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb onlangs deze SmartOne 240 Ah laten inbouwen met een inverter, heb er nog niet heel veel ervaring mee. 

Je hebt natuurlijk de bekende voordelen zoals je zei ,maar wij staan graag op de vrije camperplaatsen  zonder de algemene  voorzieningen  en om dan bv. de elektrische fietsen op te laden is het een uitkomst daar de standaard  accu niet  voldoende kan leveren. 

We hebben het uitgeprobeerd en dit gaat zeer goed ,de auto start zonder problemen en er is ook niets veranderd tbv.het opladen alles is standaard  gebleven voor de Fiat  Ducato.

Dus het ziet er wat mij betreft goed uit,het is wel een behoorlijke investering maar je bent geheel onafhankelijk. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 26-10-2021 om 16:47, Peter-en-Marij zei:

een bekend bedrijf in Rijssen biedt het zgn SmartOne accusysteem aan.

Dit is een systeem waar de start en huishoudaccu in een gecombineerd systeem zit. De SmartOne vervangt dus zowel de zware start als de huishoudaccu.

Deze accu wordt ingebouwd in de startaccu ruimte van de camper (in mijn geval een Fiat Ducato)

Deze accu's zijn verkrijgbaar in 172Ah en 240 Ah en 20% van de capaciteit is altijd beschikbaar als startcapaciteit. Het voordeel is dat je nog maar een accu aan boord hebt en zodoende ook nog aardig wat gewicht bespaart.

Graag hoor ik van panelleden of zij ervaring hebben met een dergelijk systeem.

De investering op basis van een 172 Ah accu is niet gering (ongeveer 3300 euro incl inbouw) maar als je toch nieuwe accu's nodig hebt wellicht het overwegen waard.

Voor de voor- en nadelen van een LifePo4 accu is voldoende informatie beschikbaar in dit forum. Ik ben dus alleen geïnteresseerd in ervaringen van camperaars die een dergelijk systeem hebben laten inbouwen.

 

 

Je koopt een goede (merk) AGM accu van 90 Ah voor onder de 200 euro. Twee er in, dan ben je nog geen 400 euro kwijt en de komende 5/6 jaar weer OK. Waarom dan overwegen om 3300 euro uit te geven? Ja, het scheelt wat (20/25 kg) gewicht, je kunt wat verder ontladen (niet tot 50%, maar tot 80/90%) en ja, LifePO4 gaat 10-12 jaar mee. Maar zelfs dan (na 10-12 jaar) betaal je nog 2500 euro meer voor wat minder kilo's en wat meer ontladen! Begrijp me niet verkeerd, de techniek is fraai, maar de kosten/baten vind ik buitenproportioneel. Maar goed, ieder een eigen keuze.

 

En ja, je vroeg om ervaring met dit systeem en geen andere opmerkingen, maar ik was in de markt voor dit systeem, heb m'n huiswerk goed gedaan, gesproken en geluisterd naar experts en daarna het besluit genomen om toch niet over te gaan op de SmartOne. Simpel omdat onder aan de streep de kosten/baten negatief uitvielen.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Henk, begrijp ik het goed dat jij de 240 Ah uitvoering voor ± € 3300,- hebt? In de OP heeft Peter het over de 172 Ah uitvoering voor hetzelfde bedrag.

 

Quote

De investering op basis van een 172 Ah accu is niet gering (ongeveer 3300 euro incl inbouw)

 

@ GeMa, je berekening en argument klopt niet! Ten eerste het verschil in gewicht en ten tweede probeer maar eens 400 Ah aan lood accu's onder de bijrijderstoel te krijgen. Die ruimte bespaar je met een Drop-in accu in de ruimte waar de startaccu zit.

Link naar reactie
Share on other sites

Hé, een ieder moet doen wat ie niet laten kan. Voor mij is het een kosten/baten verhaal geworden en dat is negatief uitgevallen. Ik heb geprobeerd mijn argumenten te verduidelijken, kennelijk niet bij jou gelukt. En neem van mij aan dat een simpele drop-in van LifePO4 gewoonweg niet bestaat! Een leverancier die dat beweert, loop ik met een grote boog omheen. Je hebt in ieder geval een speciale (lithium) lader nodig, daarnaast vaak een DC-DC booster en vaak ook aanpassingen aan de rest van het boordnet.

Link naar reactie
Share on other sites

De 240 Ah is wat duurder en het licht er aan welke optie's  je er bij wilt hebben bv. netkeuze schakelaar of een inverter.

Je kunt uiteraard ook informatie aanvragen bij dit bedrijf in Rijssen en die legt je piekfijn uit hoe het functioneert.

Bij mijn Fiat Ducato van 2015 is er echt niets veranderd qua oplader of een booster en laad echt tot 100% op, er zit ook een klein touch-screen display bij waar je op kunt aflezen hoeveel je bijlaad en de tijd tot weer 100% en bv. als je stilstaat hoeveel Amp je verbruikt en de tijd tot de batterij leeg is.

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn Loodzuur huishoud batterij (180 Ah) heb ik vervangen door een LiFePO4 super b epsilon accu (90Ah).

Dit heb ik vier jaar geleden gedaan. De oorspronkelijke lader is gebleven dus heb je geen speciale Lithium lader nodig. Wel bijna 60Kg gewichtsverschil.

Bij aankoop van een nieuwe camper zou ik zeker het Smart One accusysteem verkiezen.

Gewichtsbesparing, capaciteit, gewonnen ruimte, ... maakt dat die investering zeker het overwegen waart is.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-11-2021 om 10:02, GeMa zei:

Ik heb geprobeerd mijn argumenten te verduidelijken, kennelijk niet bij jou gelukt.

Zoals ik al schreef, je berekening en argumenten kloppen niet, en dat dan afdoen alsof ik het niet snap.

 

Jij gaat prijs en gewicht van 2x 90 Ah AGM vergelijken met een 240 Ah LIFepo4 van het bedrijf uit Rijssen met de opmerking dat het wat gewicht en wat verder ontladen scheelt.

Om vergelijkbare capaciteit te vergelijken heb je geen 2 x 90 Ah nodig maar 2 x 180 Ah nodig. Laten we voor het gemak eens de accu's van Victron er bij halen.

Een 165 Ah AGM kost € 465,-, dat is € 930,- voor de HH afdeling. Aangezien de startaccu natuurlijk niet vergeten moet worden, komt daar nog eens €100,- bij.

Dan zit je op een bedrag van ruim € 1000,-

 

Dan dat andere beetje. Zoals ik al aangaf is het onmogelijk om genoemde accu's onder een Ducato stoel kwijt te raken, daarmee is die discussie al niet aan de orde. Heb je de ruimte wel om 330 Ah aan accu's te plaatsen heb je 2x47 kg en 1x19 kg is 113 kg aan lood in je camper. Als ik mij niet vergis weegt de 240 Ah versie uit Rijssen iets van 25 kg. Daarmee bespaar je geen 20/25 kilo maar 88 kilo! De prijs is inderdaad niet mals maar zoals jij rekent ga je appels met peren vergelijken.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, GeMa zei:

ik heb op basis van mijn huidige configuratie gekeken naar een gelijkwaardig SmartOne systeem en onder aan de streep blijven de kosten m.i. niet tegen de baten opwegen.

Dat had je helemaal niet hoeven doen!

Peter, van Marij vroeg om ervaringen, niet om foute adviezen, jij schrijft namelijk het volgende:

Op 8-11-2021 om 08:50, GeMa zei:

Je koopt een goede (merk) AGM accu van 90 Ah voor onder de 200 euro.

Daarmee geef je toch echt aan dat het niet om jouw gaat maar om Peter, je quote zijn hele vraag zelfs.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...