Ga naar inhoud

Adria Compact SL 2016 - waterpomp stopt niet


Constant
 Share

Recommended Posts

De waterpomp in onze camper blijft soms lopen na het sluiten van de kraan. Deze stopt dan alleen door het afsluiten van de 12V verbinding.

De tank is goed gevuld en ik heb het systeem "volgens het boekje" gevuld dit voorjaar.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Share on other sites

In de kraan zit een micro-schakelaar die bediend wordt zodra je de kraan aanzet. Bij het uitzetten van de kraan moet de microschakelaar  de verbinding en dus het stroom circuit verbreken.  De micro-switch blijft waarschijnlijk hangen. De 2 draadjes van de kraan zitten ergens achter of naast de spoelbak aangesloten.  Maak deze los en kijk met een weerstandsmeter of de schakelaar schakelt. Zo niet vervang de microswitch van de kraan.  Zie  bijgande video. Soms kun je bij de switch komen door de bedieningsknop te verwijderen en hoeft de kraan niet verwijderd te worden.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
13 uren geleden, Constant zei:

Sorry voor de late reactie. Allereerst bedankt voor het uitgebreide antwoord ... echter ik kan de aangegeven draden c.q. microswitch niet vinden.

Kan het zijn dat er een dompelpomp gemonteerd is?

Als je kranen met een micro switch hebt, heb je ook (altijd) een dompelpomp. Bij een drukpomp heb je "gewone" kranen en gaat de pomp aan als de druk in de leiding minder wordt (bij geopende kraan dus). Kijk even onder het werkblad in keuken of badkamer bij de onderkant van de kraan, daar zitten de draden. De micro switch zit ergens in de kraan ingebouwd.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Ik heb ook een Adria 2015 met de zelfde drukschakelaar (whale) met het wieltje kun je hem inderdaad  afstellen,maar in de praktijk viel het niet mee na dat ik hem had afgesteld moest ik hem regelmatig nastellen. Dit vond ik best wel irritant daardoor heb ik alles vervangen voor een drukpomp met ingebouwde drukschakelaar  en dit werkt perfect. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

Hallo Dirk, ik heb een Shurflo trail king waterpomp gekocht er zijn verschillende modellen maar deze volstaat prima. 

Er is inderdaad weinig ruimte om hem te plaatsen,ik heb een doorvoer aan de zijkant van de watertank gemaakt en  een slang naar de achterkant van de tank en daar de de pomp geïnstalleerd.

Daar de zitbank met de watertank aan de keuken grenst heb je daar wat meer ruimte, ik heb na de pomp ook een drukvat gemonteerd zo vang je eventueel waterslang op en als je een beetje watertapt dan slaat de pomp niet direct aan.

Het ligt er wel aan hoe groot je het drukvat neemt hoe groter hoe rustiger de starts en stops van de pomp.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...