Ga naar inhoud

Aansluiten zonnepanelen op originele bedrading af fabriek


EvT
 Share

Recommended Posts

Beste mede reizigers.

 

Even voorstellen op forum ben ik EvT

 

Ben inmiddels al lang in bezit van een camper en technisch redelijk goed onderlegd , maar kom hier niet uit zonder hulp van metgezellen .

 

Uitleg wat ik bedoel

Wij hebben een Rapido 7097DF 

Daar zit af fabriek een blokje in voor zonnepanelen een plus en een min van het dak naar de zonnepanelen en een plus en min naar accu of accu's ( zie bijlage foto)

Ik heb in eerste instantie aangesloten volgens foto 2(met de originele bekabeling ) dan werkt het niet. Lijkt net of de kabels aan de andere zijde niet zijn aangesloten of nog ergens naar toelopen ( wie weet heeft iemand van het forum daar ervaring mee. En volgens mij zit er op het display in de cabine ook een symbool digitaal van het zonnepaneel , maar dit weet ik niet zeker . Zodra ik het paneel aanzet zie ik volgens mij heel even een zonnepaneel symbool digitaal in beeld . Foto 3

Dan als ik dus de twee originele kabels accu  loskoppel van de regelaar en twee van de accu rechtstreeks op de regelaar zet werkt alles foto 4

 

Maar zoals de meeste camperaars onder ons zou ik het graag origineel willen aansluiten tenslotte ligt deze kabel er niet voor niets af fabriek.

 

Wie heeft de oplossing voor mij

P1130440.JPG

P1130440.png

P1130427.JPG

P1130441.png

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou met behulp van een multometer even wat dingen checken: staat er wel stroom op de draden die van de panelen komen? ( en natuurlijk wel zorgen dat d epanelen in de zon liggen). Staat daar geen spanning op dan draden doormeten ( moet je wel een verlenging van je meter nemen) Staat er wel stroon op de draden dan kijken of je solar regelaar het wel doet etc. Zo kan je stap voor stap checken waar de fout zit...

Link naar reactie
Share on other sites

Allen bedankt voor het support , dit is alleen niet datgene  wat ik graag zou horen.

 

Hoe ik een paneel aan moet sluiten weet ik wel, het gaat mij alleen om de twee draden die af fabriek bij Rapido er al in liggen. Waar komen die vandaan en waar zijn deze eventueel op aangesloten. De zonnepanelen werken nu wel ,alleen niet op de originele draden. Ik heb nu twee extra draden van de regelaar naar de accu getrokken . Prima werken ben alleen heel benieuwd waar de twee originele draden naar toe gaan.

Vriendelijke groeten,

EvT

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Beste EvT, 

Ik heb een 7093f en zag dat ik met de zelfde vraag zit zoals u in dit forum heeft gesteld mag ik vragen of u er inmiddels uit bent wat betreft de voor bekabeling in de camper en hoe deze nu heeft aan gesloten ik ga binnenkort ook de aangeschafte panelen monteren en vraag mij af of ik de voorbekabeling moet gebruiken en wat het voordeel hiervan is ?  Ik hoor het graag Groet Jesse 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat je een reactie gaat krijgen vanEvT valt nog te bezien, na 6 april 2022 is niets meer van hem/haar vernomen.

 

Zit er ook al een kabeldoorvoer op het dak? Zo niet zou ik die op het dak monteren waar je het dichts bij de PV lader en accu uitkomt. Heb je ook al een PV lader, koop een goede en bezuinig niet op de laatste paar euro's

Link naar reactie
Share on other sites

Hi CaradoT 135, Oké, ja er zit ook een doorvoer naar het dak daar komen de kabels van de schotel ook door naar binnen via de hangkast en de kabels liggen achter de wand, volgens mij zijn het 2 de + en - waarop je de zonnepanelen kabels vanaf het dak dan aansluitend en dan vanaf het kastje met zonnepanelen afbeelding weer aansluiting op de regelaar en weer naar de accu, dus dat was mijn vraag aan EvT 

Link naar reactie
Share on other sites

In het algemeen gebruikt men voor het doorvoeren van zonnepaneelkabels een dakdoorvoer. De plak je met speciaal daarvoor geschikte lijmkit op het dak. Diezelfde kit kan je ook gebruiken voor het plakken van de zonnepanelen.

Voor het bevestigen van de panelen op het dak zou ik aluminium hoekprofielen van 4x4 of 5x5 gebruiken.

De lader is afhankelijk hoeveel panelen je op het dak plaatst en je wensen wat laden betreft.

 

dakdoorvoer.JPG.7dc9f76f5b5168a7fa2664317fc98826.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...