Ga naar inhoud

Gelcoating op camperdak wordt poreus ! Wat nu ?


DutchYank
 Share

Recommended Posts

Een bekend camperonderhoudsbedrijf uit Ede constateerde dat 'de toplaag van de gelcoating op het dak poreus wordt'.

Op termijn leidt dit volgens het bedrijf tot vochtproblemen. Het is een 16 jaar oude Adria 660SL.

Volledig vernieuwen van de laag schijnt > € 1000 te kosten.

Wie heeft hier ervaring mee of verdere tips (ook over bedrijven die dit probleem kunnen verhelpen) ?

 

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, DutchYank zei:

Een bekend camperonderhoudsbedrijf uit Ede constateerde dat 'de toplaag van de gelcoating op het dak poreus wordt'.

Op termijn leidt dit volgens het bedrijf tot vochtproblemen. Het is een 16 jaar oude Adria 660SL.

Volledig vernieuwen van de laag schijnt > € 1000 te kosten.

Wie heeft hier ervaring mee of verdere tips (ook over bedrijven die dit probleem kunnen verhelpen) ?

 

Zou eens gaan informeren in de botenwereld. Deed kleine gelcoat reparaties altijd zelf, maar een heel dak.... Informeer eens bij Polyservice in Amsterdam (www.polyservice.nl).

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

idd ik heb hele boten in de gelcoat/topcoat gezet over de oude gelcoatlaag heen, de oude laag goed voorbereiden(schuren/ontvetten), dit deden we met een goede roller, daarna polijsten met hand en machine en was super glad, wellicht kan dit bij een camper ook, je bent er wel even mee bezig vandaar de hoge kosten denk ik als je het laat doen.

aangepast door HymerBoy
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

3 minuten geleden, HymerBoy zei:

idd ik heb hele boten in de gelcoat/topcoat gezet over de oude gelcoatlaag heen, de oude laag goed voorbereiden(schuren/ontvetten), dit deden we met een goede roller, daarna polijsten en was super glad, wellicht kan dit bij een camper ook, je bent er wel even mee bezig vandaar de hoge kosten denk ik als je het laat doen.

Topcoat heb ik ook op de boot gebruikt, kan prima met kwast of roller. Wel snel werken en niet teveel tegelijk aanmaken.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

topcoat is hetzelfde als gelcoat alleen zit er een goedje doorheen waardoor het uithard in de buitenlucht en niet plakt, idd beetje bij beetje doen, niet te veel ineen keer 🙂

 

ter info:

 

Hier vindt u een beschrijving over het verschil tussen topcoat en gelcoat.

Gelcoat en topcoat zijn beide ingedikte polyesterharsen. Gelcoat wordt gebruikt voor verwerking in een mal (eerste laag). De gelcoat die aan de lucht uithardt blijf aan het oppervlak plakkerig.

Topcoat bevat een extra ingrediënt. Dit vormt een laagje dat ervoor zorgt dat het oppervlak wat aan de lucht uithard plakvrij wordt. Topcoat wordt gebruikt voor het afcoaten van polyester (laatste laag) en voor reparaties.
 
Zowel de gelcoat als de topcoat dienen aangemaakt te worden met een verharder (m.e.k. peroxyde 109). Beide kunnen ook ingekleurd worden met een polyester pigmentpasta.

aangepast door HymerBoy
  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...