Ga naar inhoud

radio van startaccu naar huishoudaccu over zetten


Klercq
 Share

Recommended Posts

Toen ik mijn camper met Ducato x250 aanschafte was dat één van de eerste dingen die ik heb gewijzigd. Mijn Zenec ZE3726 kreeg zijn stroom ook van de startaccu, zeer onlogisch als je de auto op contact moet zetten om radio te luisteren.

Wat ik gedaan heb is op de EBL99 de block 5 stekker van 2 pinnnen en een kabel voorzien met plus en min. Dan is dat vanaf deze zijde gelijk gezekerd. Toen de kabel richting het dashboard getrokken. De nieuw getrokken kabel heb ik gesplitst en apart gezekerd richting radio en naar mijn sigarettenaansteker. Die heb ik trouwens gelijk vervangen voor USB laders

De radio/navigatie verwijderd en de rode (geschakelde) en gele (permanente) voedingskabel van de ISO doorgeknipt. De niet meer dienstdoende voedingskabels met een krimkous. Daarna de rode en gele kabel aan de nieuw getrokken kabel gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt.

 

Iso.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Als je alleen de rode en gele doorknipt van de switched power is het enige wat je doet de bron van de voeding wijzigen. Als je zoals beschreven een vrije + en - van Block 5 pakt zal dat geen invloed hebben.

In mijn geval heb ik altijd prik op mijn radio/navigatie en mijn 2 USB laders in het dashbord en is daarmee mijn startaccu ontlast van (sluip)verbruik.

 

 

EBL99.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Ik heb een Laika Kreos 5009, en heb van andere Laika camperaars begrepen dat hun radio via de zgn AUX knop op het display aangezet kan worden.

Die functie heb ik ook op het display, maar stuurt niets aan. Zal hier een defect zitten, of zit dit anders.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...