Ga naar inhoud

zonnepaneel opbouwen/wijzigen.


Ford Ranger
 Share

Recommended Posts

Op onze camper zit een zonnepaneel (grote dikke plaat)van ongeveer 120 watt. Deze is vermoedelijk 12 jaar oud en ziet er zwaar uit. Nu wil ik die vervangen door 2of3 flexibele panelen van ieder 120watt.

Waarom omdat ze lichter zijn en meer opbrengen. Kan ik deze zonder meer op mijn oude regelaar (CBE  P262-2)monteren? Wie heeft ervaring en advies?

Link naar reactie
Share on other sites

(Semi)flexibele hebben geen glasplaat en metalen frame en zijn daarom lichter dan stijve panelen. Flexibele brengen niet perse meer op dan stijve panelen. 120 Wp is 120 Wp, ongeacht stijf of (semi)flexibel. Zo te zien is die CBE regelaar geschikt voor één paneel van 120 Wp en kun je er dus niet zonder meer 3 panelen van 120 Wp elk erop aansluiten. Je zoekt een regelaar die 360 Wp (3 maal 120 Wp) moet kunnen verwerken of drie losse kleine regelaars.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb het zelf gedaan met deze overwegingen: Al met al heb ik twee NDS LS 105WP Lightsolar 105 Wp, een NDS SunControl 300M MPPT regelaar en een NDS 3Lion 100 Ah LFP accu met bijbehorende 3Link controller gekocht. Voordeel van alles van één merk in één koop is, dat de leverancier niet kan zeggen dat het niet werkt, omdat de X-regelaar niet bij de Y-panelen en/of de Z-accu past. Ik heb alles bij een webwinkel in Nederland gekocht, omdat dat bij eventuele garantieclaims gemakkelijker is dan bij een buitenlandse leverancier. De NDS artikelen hebben in andere Europese landen vergelijkbare prijzen. Qua prijs ligt NDS in de middenmoot.
De zonnepanelen zijn “Made in China” naar ontwerp en specificaties van NDS. De regelaars zijn “Made in Italy”. De herkomst van de accu is niet vermeld, maar waarschijnlijk Chinees binnenwerk in een Italiaanse kast.

Onze installatie functioneert naar tevredenheid, maar ik heb geen ervaring met andere installaties, die misschien beter of slechter zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...