Ga naar inhoud

DC-DC omvormer victron smart 12/12 18amp


Doy2

Recommended Posts

Wat doe ik met de bestaande aansluiting om de loodbatterij te laden ? Word deze afgekoppeld bij gebruik van de booster 

Ik heb de loodbatterij vervangen door een lithium exemplaar en plaats een dc-dc booster om de dynamo te beschermen .

Link naar reactie
Share on other sites

Je geeft te weinig informatie hoe de bestaande installatie is, heb je een elektroblok bv een EBL van Schaudt?

 

Ik heb de Orion lader buiten het EBL gelaten en de plus tussen de startaccu en EBL verbroken door de zekering te verwijderen. Heb je de instellingen aangepast voor LFP accu?

Hieronder het schema zoals ik het heb aangesloten.

 

855914990_ElectraCaradoT135def.thumb.JPG.cf886dd335e847ebc7bc4c2737ae59da.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor de reactie , je geeft mij een duidelijk beeld van de aansluiting .  Ik heb de CBE verdeeldoos , waar de batterij 1 de wagen accu is en batterij 2 de woonaccu . In jou schema gaat de booster effectief de lithium laden bij draaiende motor . Ik ga op zoek naar de zekering zodat ik de nodige testen kan doen .

Link naar reactie
Share on other sites

Welke CBE?

 

CBE heeft tig modellen. Bij sommige kun je het scheidingsrelais deactiveren door een draadbrugje te verwijderen, bij anderen loopt het via een externe module.

 

Houd ook rekening met een koelkast: Met een 18A boostertje blijft er niets over als die ook de koelkast gaat voeden..

 

Link naar reactie
Share on other sites

De DS390 is een veel minder voorkomend exemplaar.

 

Denk dat het dan toch even een stukje reverse-engineeren wordt om te kijken hoe het scheidingsrelais te deactiveren

 

Andere opties zijn een Votronic VCC1212-30 gebruiken, die kun je zo aansluiten dat je bedienpaneel niet in storing springt, of een Raptor Bridge toepassen die de booster er adhv de D+ tussenschakelt en in rust de startaccu. (ook dan gaat je bedienpaneel niet in storing)

 

Je kan even bij je dealer vragen hoe hun dit installeren icm de DS390. Reverse engineeren is wat lastiger zonder electronicakennis en als leek printspoortjes gaan doorhalen is niet perse het meest handig. Een Votronic of Raptor bridge lijken me dan de logischere opties

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor jullie antwoorden , Ik heb de voeding van de motor afgekoppeld aan de accu en in de CBE box . Lithium aangesloten en de Victron dc-dc omvormer aangesloten . Na de test alles werkt prima . enkel de wagen batterij word niet meer gecontroleerd door mijn display . Ik kan deze toestand wel aflezen via de nieuwe omvormer van de zonnepanelen . zowel de wagen accu als de lithium kunnen nu afgelezen op het andere scherm . 

groeten Frank 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid