Ga naar inhoud

230 Volt aanschakelen: alarm gaat af


Bas Tramper
 Share

Recommended Posts

Het volgende is aan de hand toen we vorig weekend voor het eerst met onze camper naar de Ardennen gingen:

 

12 V is in orde, de klokken op het bedieningspaneel geven volle accu's aan. Alles werkt. (1 lampje is gewoon kapot, niet ter zake nu)
Indien ik 230 V erbij aanschakel (= de stekker in de camper) treed het volgende op:
* Het Volt lampje gaat rood knipperen. Dit betreft de huishoud accu (terwijl die op de meter vol aangeeft)
* Na 10-20 seconden gaat het alarmsignaal (dezelfde als bij de deur trede) af.
De startaccu is bij aankoop vervangen.

Ik heb gechecked:
* Accuscheider aan/uit
* 230 V stekker op het Electrobloc eruit (Electrobloc is Schaudt EBL 102 met OVP)
* stekker vh bedieningspaneel op het electrobloc eruit
* Accuscheider via het bedieningspaneel aan/uit.
--> Allemaal geen resultaat.

BOVAG goedgekeurd, het bedrijf (MRA Apeldoorn) doet het af als "moment opname"! Wat is dan de waarde van een BOVAG keuring.
In mijn geval om een verborgen gebrek te maskeren....

 

Heeft iemand een goede tip

Wellicht dat iemand nog een goede tip heeft?

Link naar reactie
Share on other sites

Welke camper, welk controlepaneel? Heeft het wel gewerkt?

 

Zo'n EBL is een relatief simpel ding. Op zich kan daar weining aan defect, alleen de lader en een relais wil nog wel eens defect raken. Maar dat kan een dealer snel genoeg achterhalen en even meten.

 

Werkt alles wel goed op de 12V als je een nachtje niet aan de stroom gaat? Een defecte accu kan ook hetzelfde probleem geven. Ik vermoed dat er nog een ouderwetse loodaccu in zit en daarbij is het een normaal symptoon bij een defecte accu dat ie vol aangeeft, maar dat zodra je m een beetje gebruikt hij instort en heel snel leeg is.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik neig toch naar een probleem met de huishoudaccu. Met een camper uit 2017 en (mogelijk) nog de originele huishoudaccu is dat heel niet gek: 6-7 jaar is een hele nette levensduur.

 

 

Quote

If, after switching on, the "11.0" LED of the volt indicator and the "V" volt symbol (Fig. 198,2) in the batteries gauge (Fig. 198,17) flash, the voltage of the living area battery is too low. Charge battery. 

Bron: https://www.dethleffs.co.uk/fileadmin/user_upload/dethleffs/uk/Downloads/Manuals/2015/X1513.08.231_Motorcaravan_2015_GB_komp.pdf

 

Snelste manier is even een andere accu aansluiten om te testen. Dat is in een half uurtje gedaan en soms sneller dan een goede accutest doen. (Mits je makkelijk bij de accupolen kunt, dus afhankelijke van waar de accu nu zit)

 

Mocht je in de buurt zitten dan kan ik eventueel wel even meekijken/testen, ik heb nog wel een paar gebruikte accu's liggen

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Na analyse blijkt dat het electrobloc kapot is. Een ruil electrobloc wordt ingebouwd. Rekening Campergallery, is immers Wettelijk Garantie: ik mag verwachten dat direkt naar aankoop een produkt aan de verwachtingen voldoet. Zijn moeten het maar met de BOVAG keurder uitzoeken, zij hebben immers alles goedgekeurd.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...