Ga naar inhoud

Elektra in vw transporter T5


Jordi de Groot
 Share

Go to solution Solved by DJSmiley,

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben mijn eerste campertje aan het bouwen en ik ben aan het twijfelen over het elektra.

Ik heb een buitenaansluiting gemonteerd en er komen zonnepanelen op het slaap hefdak.

Nu wil ik een accu/ omvormer gaan kopen maar ik weet niet precies naar welke specificaties ik moet kijken.

Ik wil een koelkast gaan aansluiten die zelf kiest welke stroom deze gebruikt (12V of 220V).

Ook wil ik 12V ledverlichting plaatsen en her en der wat stopcontacten (losse voor 12V en 220V).

 

Heeft iemand tips/ tricks zodat ik ten alle tijden 12V en 220V beschikbaar heb? het moet niet uitmaken of ik op de zonnepanelen of via de buitenaansluiting stroom krijg.

Heb ik dan een acculader o.i.d. nodig?

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Accucapaciteit bepaal je adhv je stroomverbruik. Met een compressor koelkastje en wat lampjes heb je aan een kleine 100Ah loodaccu voldoende om een dagje vrij te staan.

Wil je ook wat meer dingen op 230V draaien via een omvormer, langer vrij staan en bv fietsaccus opladen dan heb je meer capaciteit nodig, dan is een lithiumaccu al snel een voor de hand liggende optie (Gewicht/afmetingen).

 

Voor de koelkast gewoon eentje op 12V nemen. Aan de paal zal de acculader zorgen voor de stroom zodat je accu niet leegloopt.

 

230V krijg je via een omvormer. Hoe zwaar die moet zijn is afhankelijk van wat je erop wilt aansluiten. Een kleinverbruikertje zoals laptop, ladertjes enz kan prima op een lichte omvormer (300-500W). Wil je zware dingen gaan aansluiten (Waterkoker, expressoapparaat enz) dan heb je een krachtigere omvormer nodig, maar dan moet je accu ook bijbehorend krachtig zijn. 

 

Acculader heb je altijd nodig als je wilt opladen via de 230V (aan de paal). 
Daarnaast kun je opladen tijdens het rijden via de dynamo. Dat kan met een scheidingsrelais (Victron Cyrix) als je een simpele loodaccu hebt. Het modernere alternatief is een DCDC lader, daarmee kun je ook een lithiumaccu tijdens het rijden optimaal laden.
Tenslotte heb je nog een regelaar voor je zonnepaneel nodig om zo ook via de zon te laden.

 

Begin dus met een overzichtje te maken van al je verbruikers en wat je wilt aansluiten. Adhv daarvan kun je een schema gaan maken en de onderdelen selecteren 

 

Als je zelf niet de gereedschappen/handigheid hebt om dat allemaal te (willen) doen kun je ook informeren bij een specialist, die kunnen dan samen met jouw het ontwerp maken en uiteindelijk aansluiten

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...