Ga naar inhoud

zonnepanelen van verschillende grootte op een regelaar?


Rene66
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb een automatisch zonnepaneel van Alden met 70 Wp op een oudere regelaar. Ik wil graag zonnepanelen bijplaatsen. 

Kan ik b.v. een 175 Wp en een 140 Wp samen op een nieuwe MPPT regelaar plaatsen of toch beter 2 van 140 Wp?

Kan ik de oudere 70 Wp van het automatisch paneel ook op de nieuwe MPPT regelaar erbij plaatsen of deze beter apart houden?

 

met vriendelijke groet,

Rene

Link naar reactie
Share on other sites

Die 70 Wp zou ik apart houden vanwege de oude regelaar, is dat wel een MPPT uitvoering?

 

Je kan die 175 en 140 Wp parallel zetten dan heb je geen verlies in opbrengst als de Ampères veel van elkaar afwijkt. Liggen de Ampères van beide panelen dicht bij elkaar kan je ze ook in serie zetten, het verlies zal dan binnen de perken blijven omdat dan het paneel met de laagste Ampère leidend is voor het andere paneel.

 

Daarnaast moet je in de regel met parallel zetten dat vanwege de lagere spanning en grotere stroom het verlies in de kabel zal oplopen bij langere lengte kabel. Dat kan je weer verhelpen door dikkere kabels te gebruiken.

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo CartagoT135,

 

Bedankt voor je antwoord.

De regelaar is een Alden SPS110. Dit werkt op zich goed. Ik kom met goed gericht paneel en volle winterzon tot rond 3.5 ampere laadstroom. Bij bewolking stort het in tot bijna nul. Het zal geen MPPT regelaar zijn neem ik aan. Ik heb geen idee hoe lang het systeem er al op zit.

Heeft het zin om dit paneel ook over de nieuwe Victron MPPT 100/30 te laten lopen of beter gescheiden houden?

 

Rene

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...