Ga naar inhoud

Duurzaamheid


jacq

Recommended Posts

Naar aanleiding van enkele artikelen over duurzaamheid, het volgende.

Het leven in een camper kan ook duurzamer, en ik verbaasde me over het feit dat deze tip nog niet is genoemd.

We kennen allemaal wel situaties zoals deze: een kapotte tube tandpasta, een lekkende fles doucheschuim, een shampoofles die telkens omvalt tijdens het rijden, schoonmaakmiddel dat zweet of blijkt te lekken, wasmiddelfles die eigenlijk veel te zwaar is ...

 

In verband met een kankerhuid was ik jaren geleden op zoek naar goede natuurlijke producten die géén plastic bevatten. En ik kwam die 'bars' (Engels voor blokken) tegen. Een soort van stukken zeep, pilletjes en velletjes die een alternatief voor toiletartikelen kunnen zijn. Zonder reclame te willen maken, het eerste merk dat ik tegen kwam (HappySoaps) bleek een eyeopener te zijn, we gebruiken dat nog steeds. Plasticvrij, Vegan, goedkoop tot redelijk geprijsd, grote sortering, niet té overheersende natuurlijke geuren en gemaakt van allerlei soorten oliën. Zelfs in grote supermarkten te koop, je hoeft dus niet altijd online te bestellen. Het grootste voordeel echter: ze hebben allemaal een vaste vorm en zitten niet -met water vermengd - in grote plastic flessen. Ze zijn zuinig in gebruik.

 

Ze besparen je veel ruimte én gewicht. In plaats van een schap vol ongemakkelijke flessen hebben wij nu een netje in de doucheruimte hangen waarin je de bars kunt bewaren. Of je stopt een shampoobar in een klein blikje en neemt dat in je zakken mee naar de douche. Na gebruik laten drogen in je doucheruimte maakt het een lichte luchtverfrisser.

Als je met het vliegtuig gaat is het een uitkomst: geen vloeistoffen in je handbagage!

Het is even wennen: in plaats van een grote klodder shampoo in je handen, haal je nu die bars even door je natte haar en je kunt het wassen. Géén klodders schuim tegen de wand, snel afspoelbaar. Er is ook een travelbar beschikbaar, shampoo, doucheschuim en bodylotion in één.

Tandpasta is vervangen door een kauwtabletje, schoonmaakmiddelen zijn ook in pills te verkrijgen. Klein verpakt, lichtgewicht.  Ik heb één stevige sprayfles aangeschaft die niet lekt, pill erin, water erbij, schudden en je hebt een goed, vegan, natuurlijk en niet bijtend schoonmaakmiddel voor je hele camper paraat. Wasmiddel mee in de vorm van oplosbare velletjes, het gewicht van de camper vaart er wel bij.

Omgaan met bars, pilletjes en stukken 'zeep' is even wennen maar wij willen niets anders meer. Jouw camperleven én de natuur vaart er wel bij! En je plastic afvalzak is een stuk leger.😁

 

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, jacq zei:

Naar aanleiding van enkele artikelen over duurzaamheid, het volgende.

 

Als je met het vliegtuig gaat is het een uitkomst: geen vloeistoffen in je handbagage!

 

 

 

Quote

 

Hoeveel vloeistof mag mee in je handbagage?

In je handbagage mag je 1 liter aan vloeistoffen meenemen in verpakkingen van elk 100 milliliter. Kleinere of aangebroken verpakkingen mogen uiteraard ook. Stop die vloeistoffen, gels, crèmes, zalfjes, pasta’s en spuitbussen in een hersluitbare doorzichtige plastic 1-liter zak.

 

 

Niet dat die mee te nemen vloeistof het reizen per vliegtuig duurzamer maakt, maar het mag gewoon.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid