Ga naar inhoud

probleem Calira EVS 19/12 icm 12 v koelkast


HenkH
 Share

Recommended Posts

Camper HEKU 640 uit 1997. Koelkast zit op startaccu.

Sinds korte tijd valt de koelkast (12v) uit onder het rijden en dan knippert het rode aan/uit lampje op de koelkast. Tevens ratelt er dan (soms) iets in de omvormer.

Koelkast is bij dealer nagekeken: geen problemen/defecten. Dealer stuurt door naar garage om D+ na te laten kijken. In garage alles OK wat D+ betreft. Weer terug naar dealer; omvormer nagekeken: geen problemen/defecten.

Vandaag zelf de omvormer maar eens open gemaakt en dan is er iets raars te zien.

Op aansluitpool 19 (volgens het schema van een Calira EVS 19/12 de D+ verbinding) zit een LOZE paarse draad (foto 3).

Op het printplaatje zit (boven de blauwe draad op het onderste stekkertje) een stompje paarse draad (foto 4). Het lijkt er op dat de paarse draad is doorgeknipt!

 

Mijn vraag: moet die paarse draad wel doorgeknipt los zijn? Ondanks dat die draad is doorgeknipt werkt de koelkast de ene keer wel en de andere keer niet op de startaccu.

(voor het geval dat heb ik de paarse draad zelf alvast gestript).

IMG_1045.JPG

IMG_1042.jpg

IMG_1043.jpg

IMG_1041.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Ik begrijp niet waar om de paarse draad is door geknipt. Volgens mij Moet de paarse draad het D+ signaal  sturen naar de ECU (printplaat)  om de koelkast op 12V te laten werken. Alvorens deze draad weer door te verbinden zou ik kontakt op nemen met https://www.auto-elektrosalland.nl/  (Bedrijf in Lettele), die deze Calira units repareert en je van advies kan dienen wat te doen. 

Link naar reactie
Share on other sites

@Bornandraced dank voor je reactie. De Calira staat inmiddels bij een elektrotechnicus en die heeft al geconstateerd dat het 12v relais defect is. Nieuwe is besteld. Dit relais is op het oog een vervangend relais van het origineel en wordt o.a. gevoed door de rode draad die evenwijdig aan het paarse stompje in het onderste stekkertje zit. Later daaraan vast gesoldeerd (op onderste foto net nog zichtbaar). Hoogst waarschijnlijk is de rode draad dus de vervanger van de paarse. We gaan uitproberen of bij het herstellen de paarse draad de accu wel vol blijft of juist daardoor wordt leeg getrokken. 

Wordt vervolg.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Probleem is opgelost door de electroman.

In het verleden is er een relais vervangen en via een andere draad op de D+ gezet. Vandaar dat de paarse D+ draad was doorgeknipt. Inmiddels nieuw relais er in en koelkast werkt weer prima op de startaccu.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...