dirkelke Geplaatst: 20 januari Share Geplaatst: 20 januari Ik heb een heb een Chauson 777 met een woonbatterij Panther Start-Stop AGM 59509 - 95Ah kan ik deze vervangen door een Lithiumbatterij en welke moeten er aanpassingen gedaan worden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 20 januari Share Geplaatst: 20 januari Dat zal best kunnen maar je geeft te weinig informatie. Welk elektroblock zit in de camper met welke 230/12 V lader. Wat voor bouwjaar is de camper heb je een slimme dynamo en het je een laadbooster, heb je zonnepanelen, zo ja welke lader zit daarbij. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 20 januari Share Geplaatst: 20 januari Chausson gebruikt meen ik CBE. Maar goed, bouwjaar en types maken nogal een verschil. Afhankelijk van het model: Walstroomlader vervangen Zonnepanelen? Regelaar moet het ondersteunen. Dus als je een type / foto geeft is dat te behoordelen Zit er een laadbooster in? Zo ja, welke? Meeste kunnen al wel lithium aan, dan is het een kwestie van instellen. Zo nee, dan zijn er teveel factoren om een duidelijk advies te geven. Met een DCDC (laadbooster) zit je gegarandeerd goed, maar in een aantal gevallen hoeft dat niet perse. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 22 januari Auteur Share Geplaatst: 22 januari Op 20-1-2024 om 22:19, DJSmiley zei: Chausson gebruikt meen ik CBE. Maar goed, bouwjaar en types maken nogal een verschil. Afhankelijk van het model: Walstroomlader vervangen Zonnepanelen? Regelaar moet het ondersteunen. Dus als je een type / foto geeft is dat te behoordelen Zit er een laadbooster in? Zo ja, welke? Meeste kunnen al wel lithium aan, dan is het een kwestie van instellen. Zo nee, dan zijn er teveel factoren om een duidelijk advies te geven. Met een DCDC (laadbooster) zit je gegarandeerd goed, maar in een aantal gevallen hoeft dat niet perse. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 22 januari Auteur Share Geplaatst: 22 januari Hierbij de geïnstalleerde apparaten van mijn 777 Chausson bouwj 2021 170pk Ford en een zonnepaneel .Mogelijk vervangen door De Epsilon 12V150Ah zelfde maat aar 2021 170 pk Ford ook een zonnepaneel Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 23 januari Share Geplaatst: 23 januari Van de CBE lader zijn meerdere versies, niet allemaal geschikt voor Lithium Even kijken wat er exact op staat, er staat een plaatje op van de laadgrafiek. Daaruit is te herleiden welke versie het is en of deze geschikt is. De Redarc laadbooster is een prima ding en ook geschikt voor Lithium De zonnepaneel regelaar is wel een MPPT, maar wel een standaard camperdealer dingetje, niets bijzonders. Ik weet niet of die instelbaar is of niet, handleidingen zijn wat onduidelijk hierover. Persoonlijk zou ik die liever vervangen voor iets fatsoenlijkers, maar of dat perse nodig is.. Die accu is een prima ding, maar daar hangt ook een bijbehorende prijs aan. Die dingen zijn wel gebouwd als een tank. Eerlijk gezegd zou ik, als je zo'n premium oplossing installeerd, ook de MPPT vervangen. Anders krijg je een Masseratie met een Action autoradio.. Niet echt logisch Afhankelijk van de beschikbare afmetingen kun je mogelijk ook een 200-230Ah accu kwijt op dezelfde plek. Een lithiumaccu kun/mag je ook op z'n kant monteren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 23 januari Auteur Share Geplaatst: 23 januari 19 uren geleden, dirkelke zei: CBE Geschakelde lithium acculader CB522-LT zou dan kunnen, dan moet ik niets veranderen aan bekabeling maar mag ik de bestaande kabels wel gebruiken doordat ik van 95AH naar 150Ah wissel Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 23 januari Share Geplaatst: 23 januari Ja, zou kunnen, maar ik vind die lader wel vrij prijzig voor een 22A lader. Ik zou 'm dan liever vervangen door een (30A) Victron lader. Of gewoon de huidige lader laten als die geschikt is, dat is natuurlijk de goedkoopste optie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 25 januari Auteur Share Geplaatst: 25 januari Op 22-1-2024 om 20:17, dirkelke zei: PowerXtreme X210 zou op de plaats van mijn originele batterij kunnen met dan inderdaad een aangepaste lader (30A), dan zou alles zijn plaats kunnen blijven. En ik een omvormer 220 zou plaatsen ? dan met omschakel schakelaar of met omschakel box , is hoofdzakelijk voor opladen fietsen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 25 januari Share Geplaatst: 25 januari (aangepast) Voor alleen de fietsen opladen is een dikke omvormer en omschakelautomaat niet perse nodig. Met een omschakelautomaat heb je op alle stopcontacten 230V, zowel aan de paal als vrijstaand via de omvormer. Maar dat vraagt wel wat aanpassingen aan de bekabeling (zo wil je bv de koelkast niet via de omvormer, alleen aan de paal). Afhankelijk van de plek van alle apparatuur kan dat soms nog wel wat extra werk zijn, met name als er kabels getrokken moeten worden) En met een kleine omvormer (375-500VA) is dat wel mogelijk maar toch beperkt. Naar mijn mening is het met een zwaardere omvormer een logischere optie, want in de praktijk komt er toch vaak een waterkokertje, mixertje, en andere dingen die men ff wil gebruiken. Mijn ervaring: Kleine omvormer met eigen stopcontact, al dan niet in de garage, voor (fiets)accu's enz. Of een grotere omvormer die ook de stopcontacten in de camper voed. Een omschakelautomaat kost een goede 75-100 euro, maar dat is ex de kabels. Alternatief is een Multiplus, dat is een omvormer, omschakelautomaat en stevige acculader in 1 (En nog wat meer dingen). voor het idee even bij benadering Acculader Victron 30A: 200 euro Omvormer Victron 12/1200: 300 euro Omschakelautomaat : 100 euro Totaal dus een goede 600 euro Met Xenteq zit je ongeveer op hetzelfde bedrag, al zou mijn persoonlijke voorkeur Victron zijn Een Multiplus 12/1200 (met een 50A acculader en omschakelautomaat) kost rond de 650 euro.. (En maakt het installeren makkelijker - minder werk dus dat prijsverschil win je terug op arbeidsuren) Die X210 is een prima optie. Goedkoper en meer capaciteit dan een SuperB. Kwalitatief ook prima, alleen het middensegment (SuperB is premium). Maar in de praktijk ga je, voor een gemiddelde camper, niet het verschil merken. In alle gevallen moet er ook nog eea geïnstalleerd worden en komt er afhankelijk van de apparatuur nog dingen bij als aansluitkabels, zekeringen, automaten enz. Daar moet je ook 50-150 euro aan materialen voor rekenen: Het moet allemaal wel correct en veilig geïnstalleerd worden. Zelf installeer ik onder de stoel, afhankelijk van de afmetingen, meestal tussen de 120 en 230Ah. Dat is voor de meeste camperaars ook afdoende. Slechts een enkeling wil naar de 300Ah. Als de accu elders zit heb je veel meer keuze, omdat de afmetingen dan vaak minder kritisch komen. 25 januari aangepast door DJSmiley Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 25 januari Auteur Share Geplaatst: 25 januari 3 uren geleden, DJSmiley zei: Voor alleen de fietsen opladen is een dikke omvormer en omschakelautomaat niet perse nodig. Met een omschakelautomaat heb je op alle stopcontacten 230V, zowel aan de paal als vrijstaand via de omvormer. Maar dat vraagt wel wat aanpassingen aan de bekabeling (zo wil je bv de koelkast niet via de omvormer, alleen aan de paal). Afhankelijk van de plek van alle apparatuur kan dat soms nog wel wat extra werk zijn, met name als er kabels getrokken moeten worden) En met een kleine omvormer (375-500VA) is dat wel mogelijk maar toch beperkt. Naar mijn mening is het met een zwaardere omvormer een logischere optie, want in de praktijk komt er toch vaak een waterkokertje, mixertje, en andere dingen die men ff wil gebruiken. Mijn ervaring: Kleine omvormer met eigen stopcontact, al dan niet in de garage, voor (fiets)accu's enz. Of een grotere omvormer die ook de stopcontacten in de camper voed. Een omschakelautomaat kost een goede 75-100 euro, maar dat is ex de kabels. Alternatief is een Multiplus, dat is een omvormer, omschakelautomaat en stevige acculader in 1 (En nog wat meer dingen). voor het idee even bij benadering Acculader Victron 30A: 200 euro Omvormer Victron 12/1200: 300 euro Omschakelautomaat : 100 euro Totaal dus een goede 600 euro Met Xenteq zit je ongeveer op hetzelfde bedrag, al zou mijn persoonlijke voorkeur Victron zijn Een Multiplus 12/1200 (met een 50A acculader en omschakelautomaat) kost rond de 650 euro.. (En maakt het installeren makkelijker - minder werk dus dat prijsverschil win je terug op arbeidsuren) Die X210 is een prima optie. Goedkoper en meer capaciteit dan een SuperB. Kwalitatief ook prima, alleen het middensegment (SuperB is premium). Maar in de praktijk ga je, voor een gemiddelde camper, niet het verschil merken. In alle gevallen moet er ook nog eea geïnstalleerd worden en komt er afhankelijk van de apparatuur nog dingen bij als aansluitkabels, zekeringen, automaten enz. Daar moet je ook 50-150 euro aan materialen voor rekenen: Het moet allemaal wel correct en veilig geïnstalleerd worden. Zelf installeer ik onder de stoel, afhankelijk van de afmetingen, meestal tussen de 120 en 230Ah. Dat is voor de meeste camperaars ook afdoende. Slechts een enkeling wil naar de 300Ah. Als de accu elders zit heb je veel meer keuze, omdat de afmetingen dan vaak minder kritisch komen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 25 januari Auteur Share Geplaatst: 25 januari Bedankt voor de info ik loop even binnen waar mijn camper vandaan komt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
dirkelke Geplaatst: 30 januari Auteur Share Geplaatst: 30 januari Nog een vraag kan ik de bestaand lader die ook verbonden is met het display niet laten zitten en deze koppelen met de nieuwe oplader. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Barada Geplaatst: 21 februari Share Geplaatst: 21 februari Nog een vraagje, die panther accu is een start stop accu, dus een typische startaccu. Wordt deze inderdaad alleen als huishoud accu gebruikt en is er voor het starten een separate accu aanwezig? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.