Ga naar inhoud

Woonbatterij


dirkelke
 Share

Recommended Posts

Chausson gebruikt meen ik CBE. 

 

Maar goed, bouwjaar en types maken nogal een verschil.

 

Afhankelijk van het model: Walstroomlader vervangen

Zonnepanelen? Regelaar moet het ondersteunen. Dus als je een type / foto geeft is dat te behoordelen

Zit er een laadbooster in? Zo ja, welke? Meeste kunnen al wel lithium aan, dan is het een kwestie van instellen. Zo nee, dan zijn er teveel factoren om een duidelijk advies te geven. Met een DCDC (laadbooster) zit je gegarandeerd goed, maar in een aantal gevallen hoeft dat niet perse.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-1-2024 om 22:19, DJSmiley zei:

Chausson gebruikt meen ik CBE. 

 

Maar goed, bouwjaar en types maken nogal een verschil.

 

Afhankelijk van het model: Walstroomlader vervangen

Zonnepanelen? Regelaar moet het ondersteunen. Dus als je een type / foto geeft is dat te behoordelen

Zit er een laadbooster in? Zo ja, welke? Meeste kunnen al wel lithium aan, dan is het een kwestie van instellen. Zo nee, dan zijn er teveel factoren om een duidelijk advies te geven. Met een DCDC (laadbooster) zit je gegarandeerd goed, maar in een aantal gevallen hoeft dat niet perse.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Van de CBE lader zijn meerdere versies, niet allemaal geschikt voor Lithium

 

Even kijken wat er exact op staat, er staat een plaatje op van de laadgrafiek. Daaruit is te herleiden welke versie het is en of deze geschikt is.

 

De Redarc laadbooster is een prima ding en ook geschikt voor Lithium

 

De zonnepaneel regelaar is wel een MPPT, maar wel een standaard camperdealer dingetje, niets bijzonders. Ik weet niet of die instelbaar is of niet, handleidingen zijn wat onduidelijk hierover. Persoonlijk zou ik die liever vervangen voor iets fatsoenlijkers, maar of dat perse nodig is..

 

Die accu is een prima ding, maar daar hangt ook een bijbehorende prijs aan. Die dingen zijn wel gebouwd als een tank.

 

Eerlijk gezegd zou ik, als je zo'n premium oplossing installeerd, ook de MPPT vervangen. Anders krijg je een Masseratie met een Action autoradio.. Niet echt logisch 😉

 

Afhankelijk van de beschikbare afmetingen kun je mogelijk ook een 200-230Ah accu kwijt op dezelfde plek. Een lithiumaccu kun/mag je ook op z'n kant monteren. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-1-2024 om 20:17, dirkelke zei:

PowerXtreme X210 zou op de plaats van mijn originele batterij kunnen  met dan inderdaad een aangepaste lader (30A), dan zou alles zijn plaats kunnen blijven.

En ik een omvormer 220 zou plaatsen ? dan met omschakel schakelaar of met omschakel box , is hoofdzakelijk voor opladen fietsen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Voor alleen de fietsen opladen is een dikke omvormer en omschakelautomaat niet perse nodig.

 

Met een omschakelautomaat heb je op alle stopcontacten 230V, zowel aan de paal als vrijstaand via de omvormer. Maar dat vraagt wel wat aanpassingen aan de bekabeling (zo wil je bv de koelkast niet via de omvormer, alleen aan de paal). Afhankelijk van de plek van alle apparatuur kan dat soms nog wel wat extra werk zijn, met name als er kabels getrokken moeten worden)

 

En met een kleine omvormer (375-500VA) is dat wel mogelijk maar toch beperkt. Naar mijn mening is het met een zwaardere omvormer een logischere optie, want in de praktijk komt er toch vaak een waterkokertje, mixertje, en andere dingen die men ff wil gebruiken. 

 

Mijn ervaring: Kleine omvormer met eigen stopcontact, al dan niet in de garage, voor (fiets)accu's enz. Of een grotere omvormer die ook de stopcontacten in de camper voed.

 

Een omschakelautomaat kost een goede 75-100 euro, maar dat is ex de kabels. 

Alternatief is een Multiplus, dat is een omvormer, omschakelautomaat en stevige acculader in 1 (En nog wat meer dingen). 

 

voor het idee even bij benadering

Acculader Victron 30A: 200 euro

Omvormer  Victron 12/1200: 300 euro

Omschakelautomaat : 100 euro

Totaal dus een goede 600 euro

 

Met Xenteq zit je ongeveer op hetzelfde bedrag, al zou mijn persoonlijke voorkeur Victron zijn

 

 

Een Multiplus 12/1200 (met een 50A acculader en omschakelautomaat) kost rond de 650 euro..  (En maakt het installeren makkelijker - minder werk dus dat prijsverschil win je terug op arbeidsuren)

 

Die X210 is een prima optie. Goedkoper en meer capaciteit dan een SuperB. Kwalitatief ook prima, alleen het middensegment (SuperB is premium). Maar in de praktijk ga je, voor een gemiddelde camper, niet het verschil merken.

 

In alle gevallen moet er ook nog eea geïnstalleerd worden en komt er afhankelijk van de apparatuur nog dingen bij als aansluitkabels, zekeringen, automaten enz. Daar moet je ook 50-150 euro aan materialen voor rekenen: Het moet allemaal wel correct en veilig geïnstalleerd worden.

 

Zelf installeer ik onder de stoel, afhankelijk van de afmetingen, meestal tussen de 120 en 230Ah. Dat is voor de meeste camperaars ook afdoende. Slechts een enkeling wil naar de 300Ah. 
Als de accu elders zit heb je veel meer keuze, omdat de afmetingen dan vaak minder kritisch komen.

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, DJSmiley zei:

Voor alleen de fietsen opladen is een dikke omvormer en omschakelautomaat niet perse nodig.

 

Met een omschakelautomaat heb je op alle stopcontacten 230V, zowel aan de paal als vrijstaand via de omvormer. Maar dat vraagt wel wat aanpassingen aan de bekabeling (zo wil je bv de koelkast niet via de omvormer, alleen aan de paal). Afhankelijk van de plek van alle apparatuur kan dat soms nog wel wat extra werk zijn, met name als er kabels getrokken moeten worden)

 

En met een kleine omvormer (375-500VA) is dat wel mogelijk maar toch beperkt. Naar mijn mening is het met een zwaardere omvormer een logischere optie, want in de praktijk komt er toch vaak een waterkokertje, mixertje, en andere dingen die men ff wil gebruiken. 

 

Mijn ervaring: Kleine omvormer met eigen stopcontact, al dan niet in de garage, voor (fiets)accu's enz. Of een grotere omvormer die ook de stopcontacten in de camper voed.

 

Een omschakelautomaat kost een goede 75-100 euro, maar dat is ex de kabels. 

Alternatief is een Multiplus, dat is een omvormer, omschakelautomaat en stevige acculader in 1 (En nog wat meer dingen). 

 

voor het idee even bij benadering

Acculader Victron 30A: 200 euro

Omvormer  Victron 12/1200: 300 euro

Omschakelautomaat : 100 euro

Totaal dus een goede 600 euro

 

Met Xenteq zit je ongeveer op hetzelfde bedrag, al zou mijn persoonlijke voorkeur Victron zijn

 

 

Een Multiplus 12/1200 (met een 50A acculader en omschakelautomaat) kost rond de 650 euro..  (En maakt het installeren makkelijker - minder werk dus dat prijsverschil win je terug op arbeidsuren)

 

Die X210 is een prima optie. Goedkoper en meer capaciteit dan een SuperB. Kwalitatief ook prima, alleen het middensegment (SuperB is premium). Maar in de praktijk ga je, voor een gemiddelde camper, niet het verschil merken.

 

In alle gevallen moet er ook nog eea geïnstalleerd worden en komt er afhankelijk van de apparatuur nog dingen bij als aansluitkabels, zekeringen, automaten enz. Daar moet je ook 50-150 euro aan materialen voor rekenen: Het moet allemaal wel correct en veilig geïnstalleerd worden.

 

Zelf installeer ik onder de stoel, afhankelijk van de afmetingen, meestal tussen de 120 en 230Ah. Dat is voor de meeste camperaars ook afdoende. Slechts een enkeling wil naar de 300Ah. 
Als de accu elders zit heb je veel meer keuze, omdat de afmetingen dan vaak minder kritisch komen.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...