Ga naar inhoud

Boordaccu na 5 dagen leeg. Is ie leeg dan beginnen de ledlampjes te branden/knipperen via zonnepanelen. Is dit normaal


harryst
 Share

Go to solution Solved by DJSmiley,

Recommended Posts

Ik heb een Zeliox eco2 (alles in 1) 2000W . Na ong. 5 dagen is ie leeg als er niets is aangesloten. En er geen zon is13,2 V 

1,1 ontlading per uur. Nadat hij leeg is beginnen de ledlampjes te knipperen die worden dan aangestuurd door de zonnepanelen via de mptt. Als de boordaccu niet aan staat staat het vermogen tussen de 80 en 100 procent. De ledlampjes knipperen dan wel

Is dit voor een camper normaal. Kan mij dit niet voorstellen . 

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Op zich is dat niet heel gek. Dat ding is zo'n 1300Wh.

 

Puur je omvormer aan gaat ook nietg ratis. Als je dat ding dus aan hebt, ook al zit er niets op aangesloten, dan is 10 watt verbruik nieteens zo heel gek. Dat is toch 240Wh per dag. En met 5 dagen zit je dan weer op die 1300Wh.....

 

Je zal m dus volledig uit moeten zetten, of iig de 230V omvormer. (Dat zal de grootste verbruiker zijn)

 

Dit zijn oplossingen die net zoals een Ecoflow oid niet primair bedoeld zijn voor in een camper. Je kan ze daar uiteraard wel voor gebruiken, maar je moet bewust zijn van een aantal beperkingen. Dit is meer gericht op mobiel/offgrid gebruik. Werkbus, dagje vissen, dagje met een tent ergens kamperen enz. En dan de volgende dag oid weer opladen op de zaak / camping / thuis, of in combinatie met voldoende zonnepanelen. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Op zich zijn het prima dingen, maar je moet de beperkingen weten. Dat, tesamen met het langzame laden tijdens het rijden (sommige merken hebben een optioneel aan te schaffen extra lader), maakt naar mijn mening die dingen niet perse ideaal voor een camper.

 

1300Wh komt, bij 12V, overeen met ongeveer 100Ah aan lithium. Dat is op zich een prima capaciteit voor een camper met een niet te hoog energieverbruik.

 

Alleen moet je dan wel de dingen met een eigen verbruik zoals de omvormer alleen aanzetten als het nodig is. Continue een omvormer aan zorgt gewoon voor een hoog sluipverbruik en dan is ie in een paar dagen wel leeg zoals je merkt.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dat is een nette oplossing denk ik. Al moet je die ook wel configureren en wordt het aangeraden om 'm uit te zetten als je geen 230V gebruikt.

 

Uit de handleiding

Quote

NB: bij gebruik van zonne-energie raden wij aan de energiebesparing aan te passen of handmatig in of uit te schakelen tijdens perioden met minder zon. Dit is om volledige ontlading te voorkomen.

 

Clayton is wel 1 van de bekendere merken op dit gebied tov Zeliox.

 

Of dat helemaal de oplossing is voor jouw toepassingen? Ik weet niet wat het rustverbruik enz is, maar ik denk dat dit wel een stuk beter is. In de bedrijfswagenwereld is dat toch wel 1 van de bekende / veel gebruikte merken (Zeliox heb ik zelf weinig 'in het wild' gezien)

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 28-1-2024 om 16:32, DJSmiley zei:

Dat is een nette oplossing denk ik. Al moet je die ook wel configureren en wordt het aangeraden om 'm uit te zetten als je geen 230V gebruikt.

 

Uit de handleiding

 

Clayton is wel 1 van de bekendere merken op dit gebied tov Zeliox.

 

Of dat helemaal de oplossing is voor jouw toepassingen? Ik weet niet wat het rustverbruik enz is, maar ik denk dat dit wel een stuk beter is. In de bedrijfswagenwereld is dat toch wel 1 van de bekende / veel gebruikte merken (Zeliox heb ik zelf weinig 'in het wild' gezien)

 

Zojuist Clayton lps11 3000 2kw geïnstalleerd met afstandbediening .Dus dat moet voldoende zijn. Alleen accu lampje van de bus begint na ong. 1min. te branden. Doe ik hem uit begint die na weer ong 1 minuut te branden

 Wat kan dat zijn? Zwakke accu. 12.4 gaf ie aan.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...