Ga naar inhoud

Accu laadt niet na vervanging CB516 door Victron Blue Energy IP22 12/20


JelleM
 Share

Go to solution Solved by DJSmiley,

Recommended Posts

Ik heb een Challenger 380. Ik heb nu de ac/dc lader die erin zat (cbe cb516) vervangen door een Victron Blue Smart ip22 12/20 omdat die een betere laadcurve heeft voor mijn Bulltron LiFePO4 160Ah accu (al even geleden geïnstalleerd, werkt prima). De acculader is 1 op 1 vervangen op dezelfde bekabeling. De acculader gaat via het 12V zekeringbord CB300-ST naar de Accu.
Ik loop nu tegen het volgende probleem aan: de accu wordt niet geladen door de acculader, hoewel de lader wel 230v binnenkrijgt en 12v levert (14,2V, schakelt meteen naar absorptiefase), maar met 0A, dus levert geen laadstroom af. Ook op de app van de accu zie ik geen laadstroom. Via de alternator (zonder walstroom aangekoppeld) laadt de accu wel correct (45A) en het 12v-net zelf werkt volledig (verlichting, pomp,...). Het lijkt dus alsof de CB300-ST door een relais of defecte zekering de verbinding tussen lader en accu niet toelaat.
Iemand een idee waar te zoeken of wat de oorzaak kan zijn?
Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou m direct op de accu aansluiten.  Maar bij de meeste CBE units (Ik gok dat je de DS300-ST bedoeld, ik ken geen CB300 schakelkast) zit dat eigenlijk ook al zo: De blauw en zwarte kabel vanaf de 516 lopen direct naar de M6 terminals in de CBE units, zonder relais oid.

 

Of heb je alleen het dunne witte draadje aangesloten? Dat is namelijk de walstroomindicator en daar loopt geen laadstroom doorheen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, DJSmiley zei:

Ik zou m direct op de accu aansluiten.  Maar bij de meeste CBE units (Ik gok dat je de DS300-ST bedoeld, ik ken geen CB300 schakelkast) zit dat eigenlijk ook al zo: De blauw en zwarte kabel vanaf de 516 lopen direct naar de M6 terminals in de CBE units, zonder relais oid.

 

Of heb je alleen het dunne witte draadje aangesloten? Dat is namelijk de walstroomindicator en daar loopt geen laadstroom doorheen.

 

Is inderdaad de DS300-ST, sorry. Ik dacht dat deze mogelijk op basis van de D+ van de motor de laadstroom afschakelde of iets dergelijk als veiligheid. Als die nu via de ds300 ook al rechtstreeks gekoppeld is zou dat eigenlijk voor de lader geen verschil mogen maken, en zou ik verwachten dat hij nu ook al correct laadt?

 

Witte kabel heb ik op de +12 van de lader gekoppeld (met extra inline zekering), dus die geeft wel correct door aan het bedieningspaneel dat de walstroom is aangekoppeld.

Link naar reactie
Share on other sites

Als je de witte op de +12V gekoppeld hebt en de +12V ook op de huishoudaccu hebt dan zal je bedienpaneel altijd aangeven dat er walstroom is (En de startaccu vanuit de HH accu druppelladen)

 

Je kan dat op die manier wel doen maar dan heb je de 12/20 (3) nodig, waarbij je 1 uitgang gebruikt voor de huishoudaccu (De blauwe/zwarte kabels die oorspronkelijk op de CB516 zaten) en 1 uitgang voor de witte aansluitkabel (met een kleine 1A zekering). De 3e uitgang is dan ongebruikt

 

Heb je de 1 poorts uitvoering van de 12/20 en dus de blauwe en de kleine witte kabel op 1 terminal aangesloten? 

Of heb je de 3 poorts versie?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb inderdaad de versie met enkele aansluiting maar dacht op https://community.victronenergy.com/questions/183576/use-of-one-output-on-blue-smart-ip22-12v-3-channel.html gelezen te hebben dat dat zo kon, maar daar ging het blijkbaar ook over de versie met 3 kanalen. Is er een alternatieve oplossing op de versie met 1 aansluiting? Ik zou denken dat dat gewoon het signaal nodig heeft dat er 12v komt van de lader en dat het niet uit mag maken of dat van dezelfde +12 komt?

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Maakt wel degelijk uit, want dan staat de witte kabel in verbinding met de hh accu en krijgt dus altijd 12V... (immers via de kabel van de lader naar de CBE hangt ie dan alsnog aan de 12V)

 

- Walstroomindicator niet meer gebruiken: Dan de blauwe en zwarte kabel aansluiten op de acculader en de witte ongebruikt laten

- Walstroomindicator willen benutten met 1 lader: Dan de lader omruilen voor de 3-poorts en 1 poort gebruiken voor het witte stuursignaaltje (met een eigen kleine zekering)

- Walstroomindicator willen benutten: De lader idem als in situatie 1 aansluiten en een losse kleine voeding (adaptertje oid wat 12V geeft) aansluiten op de witte kabel en die adapter in een stopcontact drukken waar alleen 230V aan de paal op staat.

 

En idd, dat draadje bij Victron ging over iemand die de 3-poorts versie had en daarop baseerde ik toen mijn antwoord ook.

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

In plaats van je minitrafo kun je ook een relai gebruiken, kost minder stroom. Bij mij werkt dat prima. Dat relai gemonteerd na vervanging oude acculader door een Victron Blue smart 12/30 met een uitgang en die gewoon aangesloten op de oude bedrading van de verwijderde  CBE lader,  dus op de blauwe plus draad en de zwarte min draad .

Link naar reactie
Share on other sites

Ja, dat kan uiteraard ook. Dan hang je de signaaldraad gewoon aan de + via een 230V geschakeld relais. Ook een mooie oplossing! Afhankelijk van het gebruikte relais kan het stroomverbruik wel hoger zijn. 

Die had ik nog niet verzonnen. En dat brengt me meteen op een idee als er een omvormer is: Je kan dan een dubbelpolig wisselrelais gebruiken om de omvormer/paal om te schakelen naar de stopcontacten. Vaak kan daar ook een extra hulpcontact op, die is dan mooi bruikbaar voor jouw oplossing.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 1-1-2024 om 14:03, DJSmiley zei:

Ja, dat kan uiteraard ook. Dan hang je de signaaldraad gewoon aan de + via een 230V geschakeld relais. Ook een mooie oplossing! Afhankelijk van het gebruikte relais kan het stroomverbruik wel hoger zijn. 

Die had ik nog niet verzonnen. En dat brengt me meteen op een idee als er een omvormer is: Je kan dan een dubbelpolig wisselrelais gebruiken om de omvormer/paal om te schakelen naar de stopcontacten. Vaak kan daar ook een extra hulpcontact op, die is dan mooi bruikbaar voor jouw oplossing.

Ik heb een Finder 230 relai gebruikt, werkt al jaren prima.

 

En dat tweede kan prima, maar is ook kant en klaar te koop . En heeft geen aparte 12 V voeding nodig.

20230409_173935.jpg

20240102_150821.jpg

20230405_004724.jpg

20230405_004757.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...