Ga naar inhoud

oudere zonnepanelen


Kabe
 Share

Recommended Posts

Goededag,

 

Ik heb een technische vraag en ik hoop dat jullie een advies voor mij hebben.

 

Ik heb geen zonnepanelen op mijn camper maar nu kan ik van mijn buurvrouw 2 panelen krijgen.

Ze staan al een flink aantal jaren bij haar in de berging in de orginele verpakking en dus nog nooit gebruik.

Ze waren bestemd voor hun boot maar zijn er dus nooit op gemonteerd.

 

Ik voeg een fotootje bij van de sticker achter op het paneel.

 

Kan ik deze panelen als ik dit aanvul met kabels, montagehoekstukken, spanningregelaar etc veilig monteren op onze camper en aansluiten op de 120ah HHaccu?

 

Ik zie graag jullie antwoord met beschrijving tegemoet

 

Vriendelijke groet Kabe

20231209_123447_100.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

De tekst op het plaatje is van de omvormer welke achter op het paneel zit gemonteerd. Die dingen zijn 20 jaar oud begin er niet aan.

Koop een paar panelen van een bekend merk en een goede lader, bv van Victron.

https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnepanelen/kleine-zonnepanelen-5w-210w/g-10000124

https://kleinezonnepanelen.nl/nl/laadregelaars/laadregelaars-mppt-victron-smartsolar-en-rs-solar/g-10000208

Plak die panelen met aluminium L profielen op het dak en je kan de komende jaren verder.


 

Quote

 

De OK4E is een kleine omvormer voor montage buitenshuis, meestal direct achterop het zonnestroompaneel. Het maximum vermogen is volgens de fabrikant 100W, maar wij hebben nooit meer dan 93W output gemeten.

Deze mini-omvormer combineert prachtig met 95-120Wp panelen. Zet men zonnepanelen met meer vermogen achter een OK4E, dan wordt het appraatje gemakkelijk overbelast. Ze is in 2000-2003 heel veel toegepast in doe-het-zelfsystemen. Het bijzondere aan de OK4E is dat de prestaties kunnen worden uitgelezen via een PC-interface.

Er zijn 80.000 OK4E's afgezet in Nederland voordat de fabricage eind 2003 werd gestopt. Oorspronkelijk adverteerde de fabrikant met een levensverwachting van 20 jaar en een MTBF* van 50.000 uur.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...