Ga naar inhoud

Board paneel Hymer


Nicole
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,

Nieuw in camperland ben ik mijn Hymer eriba car uit 1999 aan het ontdekken. Veel is te vinden op internet en forum alleen roept het paneel bij mij de volgende vraag op. Zie ook bijgevoegde foto’s.

1. paneel geeft de voltage van de hh accu wel aan, van startaccu niet. Accu is recent vervangen maar met de oude accu was dit ook het geval. 

Wat kan er aan de hand zijn? 

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

IMG_6495.jpeg

IMG_6497.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Eerste verdachte is een kapotte zekering. 

Bij de oudere campers zit er maar 1 kabel naar het huishouddeel. Als die zekering defect is heb je dus achter geen stroom vanaf de startaccu. Dan laad ie ook niet op tijdens het rijden.

 

Bij nieuwere zijn er meerdere kabels, maar nog altijd voorzien van zekeringen. Kun je een foto maken? Meestal zitten de zekering(en) bij elkaar vlakbij de startaccu.

 

De zekering wil nog wel eens defect gaan, bv bij een defecte accu (dan probeert ie de defecte accu via de andere accu te laden en dan is de stroom te hoog en springt de zekering)

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

In dit geval gaat het om de zekeringen bij de startaccu. Die zorgen voor deze uitlezing en het laden tijdens het rijden. 

 

Met die zekering defect werkt aan de paal alles prima, alleen kun je niet de startaccu uitlezen, laad deze niet tijdens het rijden en werkt een koelkast mogelijk ook niet tijdens het rijden

 

Link naar reactie
Share on other sites

@Kees_S gemeten, is 13,5V.

@DJSmiley Hierbij foto van de zekeringen onder de stoel, vergelijkbare zekeringen onder de motorkap zie ik niet of je moet de twee blokjes bedoelen?

Heb inmiddels alle zekeringen en kabelvoetjes los en schoongemaakt maar helaas brand op het paneel het lampje van de start accu nog niet. Verder doet alles het gewoon dus ik begrijp er niets van🙄

Iemand nog andere suggesties?
IMG_6499.thumb.jpeg.4ef21a2e92492c544642477902ab7319.jpeg

IMG_6501.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Onder de stoel lijkt allemaal het huishouddeel te zijn.

 

Ik verwacht dat die zekering(en) bij de startaccu zitten.

 

Meestal is dat een grote steekzekering

 

Ik kan het op de foto alleen niet zien of dat zwarte ding (met die dikkere rode kabels) een zekeringhouder is.

 

De kabeldiameter die ik daar zie lijkt wel op een kabeldikte die ik zou verwachten tussen de startaccu en je camperdeel, maar dat is gissen.

 

Misschien is het handig om even te vermelden op basis van welk voertuig die Hymer is en kan iemand iets specifiekere hints geven. Mijn eerste idee op je foto's zou een Ducato 230 of 244 zijn maar dat is een gok.

 

Eventueel even bij een dealer langs, die kunnen in een half uurtje de kabel gevonden hebben (mogelijk nog sneller als het allemaal standaard is)

steekzekering_ma_56473d923f5aa.png

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...