Ga naar inhoud

Boordaccu loopt leeg


Sloten
 Share

Go to solution Solved by Bornandraced,

Recommended Posts

We hebben een Knaus VanTi. Camper uit 2010. Vorig jaar is een nieuwe boordaccu geplaatst. Vlak daarna heeft garage Swart in Wycker een gereviseerde omvormer geplaatst om dat de boordaccu leeg liep. Dit ging enige tijd goed en nu hebben we weer een nieuwe boordaccu moeten plaatsen omdat deze langzaam leegloopt. Het signaallampje van de omvormer op het schakelpaneel knippert weer. Ook als de walstroom van de camper is hoor je steeds tikken. De garantie van de gereviseerde omvormer is voorbij en garage Swart weet het ook niet. Wie kan mij adviseren ?

Link naar reactie
Share on other sites

Als ze even de tijd nemen om te meten moet het prima te vinden zijn.

 

Bedoel je met boordaccu de accu van het camperdeel?

 

Wat voor omvormer? bij bv een Victron Multiplus zit bij sommige modellen ook een optie om de startaccu te druppelladen. Alleen is die uitgang niet gekoppeld aan de lader, maar aan de HH uitgang. Die is bij een aantal modellen altijd actief, ook zonder walstroom. Potentieel kan die dus je huishoudaccu leegtrekken naar de startaccu.

 

Maar dat moet allemaal prima te vinden zijn als ze even meten. Dit soort storingen zijn alleen op te lossen door wat tijd ervoor te nemen en te meten wat er exact gebeurd.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Het knipperend laadkontrole lampje op het kontrole paneel geeft aan dat er een storing zit in de laad automaat LG 616-DS/IU. Dit wordt in een aantal handleidingen niet vermeld, noch hoe het opgelost moet worden. Het systeem moet geheel gereset worden.  Dit kun je doen door alle stekker en stroom verbindingen gedurende 10 minuten te onderbreken en weer aan te sluiten. 

  • De 220 voeding uitschakelen / stekker verwijderen.
  • Hoofdschakelaar van de boordaccu's uit schakelen. (Dus geen verbinding meer met de boordaccu's)
  •  min (-) accupool van de voertuig accu (onder de klep voor de bestuurdersstoel) losmaken.
  • 10 minuten wachten

Dan alles weer aansluiten ( motor accu, boordaccu ('s) en eventueel de 220 laadstroom stekker)

Advies start nooit de motor als de camper is aangesloten op 220V. (220V altijd eerst uitschakelen). Dit voorkomt problemen.

Nu moet bij laden het ledje branden.

Mocht het het ledje nog steeds knipperen, procedure herhalen.

Na het weer aansluiten van de motoraccu moet je een aantal zaken in het motormanagement weer instellen (datum en tijd info)

 

·         De file “calira betriebsanleitung” vermeld de aktie bij een knippert lampje., zoals ik hierboven heb verklaard.

·   

Nog de volgende aandachtpunten:

Gebruik nooit de 220V voeding op een ferryboot.  De spanning daar fluctueert te veel en kan tot problemen leiden.

Hetzelfde kan voor komen als een 220V generator wordt gebruikt.

Mochtje een copy van de handleiding in het duits willen hebben neem dan kontakt met mij op.

Link naar reactie
Share on other sites

We zijn vanmiddag aan de slag geweest. Accupolen los gehad, 10 minuten wachten en alles weer aansluiten. Dit hebben we 2x gedaan maar lampje blijft knipperen en accu trekt langzaam leeg. De boordaccu nu thuis aan de oplader gezet. Mijn schoonzoon ( elektricien) heeft alles doorgemeten maar we denken dat toch weer de vorig jaar gereviseerde Calibra batterij oplader defect is. Nu op zoek naar een betrouwbaar bedrijf met verstand van zaken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou gewoon een victron lader plaatsen. De calira en vergelijkbare zijn toch relatief eenvoudige laders. Zo’n victron is ook meteen toekomstvast.

 

Je kan die calira natuurlijk ff meten of die werkelijk defect is voordat je een andere koopt. Je zegt vermoeden maar ik neem aan dat je schoonzoon dat toch ff gemeten heeft?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Kreeg antwoordt van Camperservice Nederland dat de Calira charger niet meer gemaakt wordt en alleen gereviseerde apparaten op de markt zijn. Een ander merk plaatsen blijkt gecompliceerd te zijn en doen zij niet omdat dit een dure aangelegenheid wordt. Bedrading en stekkertjes die aangepast moeten worden.

Auto Elektronica Salland heb ik al voorbij zien komen in mijn zoektocht 

Link naar reactie
Share on other sites

Camp Tech Karsten heeft alles doorgemeten. Volle accu weer teruggeplaatst geplaatst en alles doet het maar wat blijkt . Op de oplader staat vermeld een gel accu of loodaccu aansluiten. Maar er is in de camper een AGM accu geplaatst. Deze correspondeert niet met de oplader waardoor deze na enige tijd vraagt om stroom maar krijgt het niet. Technisch verhaal allemaal. Deskundigheid bij garages is toch wel twijfelachtig 

Link naar reactie
Share on other sites

Maar dat is toch niet de reden dat de accu leeg loopt.

 

Toen ik mijn camper kocht werd de AGM accu al ruim 8 jaar met een gel/lood lader opgeladen of via de dynamo. Ik heb toen nog een jaar diezelfde combinatie gebruikt voordat mijn zonnepaneel lader met AGM instelling de accu volledig vol kreeg. Dat is ook het enige wat er gebeurt, de AGM accu wordt niet volledig geladen.

 

Ik zou voor de oplossing van DJSmiley gaan en voor een Smart lader van Victron gaan. Via de app van Victron kan je één en ander instellen en monitoren.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...
Op 11-9-2023 om 23:23, Bornandraced zei:

Het knipperend laadkontrole lampje op het kontrole paneel geeft aan dat er een storing zit in de laad automaat LG 616-DS/IU. Dit wordt in een aantal handleidingen niet vermeld, noch hoe het opgelost moet worden. Het systeem moet geheel gereset worden.  Dit kun je doen door alle stekker en stroom verbindingen gedurende 10 minuten te onderbreken en weer aan te sluiten. 

  • De 220 voeding uitschakelen / stekker verwijderen.
  • Hoofdschakelaar van de boordaccu's uit schakelen. (Dus geen verbinding meer met de boordaccu's)
  •  min (-) accupool van de voertuig accu (onder de klep voor de bestuurdersstoel) losmaken.
  • 10 minuten wachten

Dan alles weer aansluiten ( motor accu, boordaccu ('s) en eventueel de 220 laadstroom stekker)

Advies start nooit de motor als de camper is aangesloten op 220V. (220V altijd eerst uitschakelen). Dit voorkomt problemen.

Nu moet bij laden het ledje branden.

Mocht het het ledje nog steeds knipperen, procedure herhalen.

Na het weer aansluiten van de motoraccu moet je een aantal zaken in het motormanagement weer instellen (datum en tijd info)

 

·         De file “calira betriebsanleitung” vermeld de aktie bij een knippert lampje., zoals ik hierboven heb verklaard.

·   

Nog de volgende aandachtpunten:

Gebruik nooit de 220V voeding op een ferryboot.  De spanning daar fluctueert te veel en kan tot problemen leiden.

Hetzelfde kan voor komen als een 220V generator wordt gebruikt.

Mochtje een copy van de handleiding in het duits willen hebben neem dan kontakt met mij op.

Bornandraced bedankt,

Bij knipperde het lampje ook wel twee keer moeten uit voeren.

gehele lader ontkoppeld en gelijk even de interne zekering gecontroleerd en na 20 min weer aangesloten 

en storing was weg .

Dus bedankt voor de Tip

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...