Ga naar inhoud

Ombouwen Thule fiestdrager van manueel naar 12V elektrisch


Kees Franken
 Share

Recommended Posts

Wij hebben een camper met achterop een Thule Lift V16 manual fietsendrager gemonteerd.

Ik wil deze echter ombouwen naar 12V elektrische aandrijving.

 

Bij Vorselaars recreatie staat de motor te koop met daarbij de vermelding dat deze geschikt is voor de Thule Lift V16 manual.

Thule Lift 12V Motor-1500600504 (vorselaarsrecreatie.nl)

Op hun website staat de afbeelding van de V16 fietsendrager met daarbij een manual of 12V mogelijkheid .

Bij navraag kreeg ik echter te horen dat Thule het volgende hierover zegt:

 

Antwoord Thule: Het achteraf monteren van een motor op de Thule Lift V16 manual is niet mogelijk omdat dan het gehele basisframe vervangen zou moeten worden. Zie ook: https://support.thule.com/s/article/Thule-Lift-V16-Motor-nachr%C3%BCsten?language=de (in het duits).

 

Maar als ik dan verder kijk vind ik de zelfde mogelijkheid van keuze op de website van 123 campeerwereld.nl (Thule Lift 12V Motor 1500600504 - Online kampeerwinkel | 123kampeerwereld.nl) de afbeelding van een en hetzelfde frame staat met een keuze tussen manual en 12V aandrijving.

Ook op hun site staat dat deze motor geschikt is voor: Model: Lift Manual/Lift 12V/Lift V16 Manual/Lift.

 

Ik heb tijdens een verblijf op een camping onze fietsdrager vergeleken met een elektrische en kon geen verschillen in het frame vinden.

Ook de specificaties van draagvermogen max 50 kg zijn het zelfde.

Het is geen standaard onderdeel in de shop dus moet apart besteld worden en kan dan, als het niet past, niet worden geretourneerd.

 

Ik heb de vraag voorgelegd aan NKC Team Service & Contact en die adviseerde mij om op dit forum deze vraag te stellen of iemand er ervaring mee heeft of een andere oplossing.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 23-7-2023 om 18:42, van der Honing zei:

Als het met de hand draaien te zwaar wordt is het met een aanpassing wellicht mogelijk om het in - en uitdraaien met een accu boormachine te doen. 

Beste van der Woning, bedankt voor het idee.

Ik ben momenteel in gesprek met Thule België en die snappen ook niet waarom het niet eenvoudig om te bouwen is.

Maar een definitief “ja het kan” kon hij mij niet geven.

Hij heeft de vraag doorgestuurd naar de RV afdeling van Thule.

Daar wacht ik nu op.

Als het wel/niet kan dan zal ik het zeker in dit forum vermelden.

 

Ik ga ondertussen wel verder met je idee, even uitzoeken wat voor verbinding ik nodig heb tussen accuboormachine en het oog van de slinger. En dan proberen of het lukt met 2 fietsen erop.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoi Jef, Ik heb een haak gemaakt zie foto. dit is de zelfde afmeting als van de haak die aan de slinger zit.

Het stuk wat in de kop van de boormachine steekt moet een beetje 6-kant geslepen worden voor meer houvast.

Het rek zonder fietsen omlaag en omhoog draaien gaat prima.

Maar met 2 elektrische fietsen erop moet ik het eerste stuk meehelpen tillen.

Het kan aan de kracht van van de accuboormachine liggen.

Maar het werkt wel!

Haak voor fietsenrek.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Kees,

 

heb je nog antwoord gekregen van Thule? Ik heb deze versie op elektrisch, maar paar buizen zijn om onduidelijk reden wat ontzet. Ik kan nu een 2e hands kopen met manuele bediening. Deze wil ik dan ombouwen met behulp van mijn elektrische motor.

heb idee dat beide uitvoeringen nagenoeg identiek zijn, maar zou goed zijn als dat ergens bevestigd kan worden.

 

 

mvg

alfons

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Alfons,

 

Nee, van Thule heb ik niets meer gehoord.

Het uiterlijk van beide uitvoeringen lijkt mij ook identiek en waarom geeft Thule daar geen uitsluitsel over?

Het enige wat ik vanThule heb gelezen is dat het complete frame vervangen moet worden!!!!!!

 

Ik ben benieuwd naar de verbinding tussen de motor en de opwind as.

Is die bij beide uitvoeringen hetzelfde?

Ik heb op internet een handmatige bediening gezien waarbij de verbinding naar de as een vierkant is, ben zeer benieuwd of de elektrische aandrijving dit ook heeft.

Als je wilt zoek ik dit nog een keer voor je op.

 

mvg,

Kees 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...