C.M. Ewing Geplaatst: 21 mei 2023 Share Geplaatst: 21 mei 2023 Heeft iemand advies voor Startmotor problemen, Fiat Ducato. Vorig jaar startte de camper niet meer na stop in België, dankzij wegenwacht weer aan de praat. Thuis gekomen, nieuwe startmotor er in laten zetten. Met Koningsdag wilde de camper weer niet starten, de garage kwam de volgende dag en toen startte de camper gelijk. Gisteren weer het zelfde probleem, we hadden ongeveer 1 uur gereden maar na pauze wilde de camper weer niet starten. De ANWB kwam, heeft alles door gemeten, genoeg stroom maar toch niet startte, na poging 5 startte de camper gelukkig wel, toch maar gelijk naar huis. Advies graag als iemand dit heeft, wat te doen ? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 21 mei 2023 Share Geplaatst: 21 mei 2023 (aangepast) Welke motor? Bij de 3.0 uit die tijd is de massakabel tussen chassis en blok een bekend probleem die jouw symptomen zou kunnen verklaren. Vaak gaat men dan random dingen vervangen (startmotor, accu, dynamo) en behalve kosten maken lost dat niets op. De (geoxideerde) massakabel vervangen en de contactvlakken met blok en chassis schoonmaken en insmeren (materiaalkosten 20 euro) is dan de oplossing 21 mei 2023 aangepast door DJSmiley Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
C.M. Ewing Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Share Geplaatst: 21 mei 2023 dank voor je snelle reactie, clinderinhoud 2999cm3, is dit wat je bedoel? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 21 mei 2023 Share Geplaatst: 21 mei 2023 Ja, dat is de 3.0 motor. Is die massakabel al eens vervangen? Zo nee, dan zou ik daarmee beginnen. Als je een goede set startkabels hebt kun je het ook testen door een extra verbinding te leggen tussen de - van de accu en het motorblok zelf (dan omzeil je die kabel ook - als ie dan wel vlot start weet je genoeg) Andere symptonen zijn dat ie ook de (huis)houdaccu niet goed wil laden tijdens het rijden en soms wat langzamer aanslaat. Die kabel is in de meeste gevallen geoxideerd. Niet altijd zichtbaar, soms in de kabelschoen zelf, maar is met stip het meest voorkomende probleem van die blokken. Vanaf de bovenkant kun je er vrij makkelijk bij, hij zit aan de bovenkant van de versnellingsbak (Gevlochten kabel van 20cm ofzo). Die eraf halen, contactoppervlak goed schoonmaken (iets opschuren oid en vrij van oxidatie maken) en een nieuwe massakabel erop. Of dat een lintkabel is maakt niet uit, een goede 35mm2 kabel met kabelschoenen is ook heel doeltreffend (en wat extra beschermd tegen vuil en oxidatie als je de kabelschoenen ook voorziet van krimpkous) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
C.M. Ewing Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Share Geplaatst: 21 mei 2023 Dank je wel, we gaan er mee aan slag. Hopelijk geen problemen meer hierna. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
C.M. Ewing Geplaatst: 5 juni 2023 Auteur Share Geplaatst: 5 juni 2023 Hallo, de garage (denkt) te weten wat de oorzaak was van de start problemen. Vocht is de oorzaak. Bij het model wat wij hebben heeft Fiat een ontwerpfout gemaakt met de waterafvoer van raam/dak. "Modificatie parafan nog niet uitgevoerd, water loopt via motorblok startmotor in". We hebben nu een afwateringsbakje Ducato (250) en nieuwe slang. Hopelijk zijn onze problemen nu voorbij. Hoop dat iemand hier iets aan heeft. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.