Ga naar inhoud

Audio upgrade + carkit: Ducato/Boxer/Jumper


Adria 640 SLX
 Share

Recommended Posts

De geluidskwaliteit van mijn Adria 640 SLX buscamper (2015) is van een matige kwaliteit. Aangezien ik van muziek houd, en besloten had om te gaan upgraden, ben ik wat gaan zoeken online op zoek gegaan en heb vele utube tutorials bekeken. Eigenlijk was ik op zoek naar een filmpje waar je het geluid (na) een upgrade, maar die zijn bijna niet te vinden. Eigenlijk is dat ook een beetje onzin, omdat je dan eigenlijk nog niets weet. (vervorming opname device).

 

Aangezien ik niet wilde solderen en rommelen met draadjes ben ik op zoek gegaan naar plug & play oplossingen. Een oplossing voor de "aansturing" had ik al gevonden in de vorm van een Samsung S7 FE  tablet. Draadje daarover vindt je hier. De radio is een tig jaar oude Kenwood KDC-164U zonder BT dus daar moest een oplossing voor komen. Omdat de Kenwood een USB (wilde ik behouden voor een extra laad mogelijkheid) en een AUX ingang aan de voorkant op zoek gegaan naar een BT adapter die daar op past.


Deze gevonden: Een AUX Bluetooth zender/ontvanger voor € 18.99 Eenmaal bezorgd kwam ik erachter dat deze even opgeladen (USB C) moet worden,  is ook logisch natuurlijk want voor zover ik weet kent AUX geen “laad” functie zoals we dat bij USB wel kennen.  

 

Functionaliteiten:

 

•    Zappen d.m.v. knopje langs nummers (Spotify)
•    Telefoneren, als een  “carkit” met geluid over de speakers dus, microfoontje zit op het ding maar werkt super. 
•    Accu zou het volgens de verpakking 14 uur moeten volhouden, laden tussendoor ook gewoon mogelijk. 
•    2 BT verbindingen mogelijk, oplaadkabel, en AUX 1 op 1 plug om hem direct in de radio te steken, of via het bijgeleverde verlengkabeltje ergens los neerleggen. Handig als je alleen rijdt om te “zappen”. 

 

spacer.png

 

Volgende stap is de voorbereiden op de installatie. Ik zag op Utube een paar keer dat men de deuren aan de binnenkant voorzag van ontdreun isolatie matjes (€ 25,-) die je in stukjes kan knippen om e.a. minder blikkerig te laten klinken. Dus ook maar meteen besteld. 

 

spacer.png

 

En dan natuurlijk op zoek naar de speakers, omdat ik wellicht nog een keer een(actieve) subwoofer wil inbouwen kwam ik een voor mij onbekend merk tegen Axton ATC 26 speakers € 144,-) met veel goede recensies waarbij de productlijn ook een subwoofer bevat. Daarnaast bevat deze set ook meteen tweeters, dus voor mij perfect. Ik zag in een van de utube filmpjes die ik heb bekeken dat er voor de Ducato losse pasringen voor aftermaket speakers voor te koop waren, maar vindt ik weer een gedoe van niets. Losse rommel, knippen en plakken deden we op de kleuterschool. (behalve de folie dan).  Deze speakers zouden dus echt plug and play moeten zijn. Maar daarover later meer.

 

Omdat rommelen aan het dashboard vaak toch wat krasjes oplevert, of dat er soms wel eens iets afbreekt (en ik dat zonde vindt) gelijk dit 14-delige setje besteld (€ 15,99). Allemaal van plastic en speciaal gemaakt voor mijn doel. Ik heb voor deze set gekozen omdat hier ook “sleutels” bijzitten om de radio te verwijderen, aangezien die natuurlijk onvindbaar waren. 

 

We zijn compleet, spullen in de auto gegooid en naar de stalling gereden. Waar begin ik aan? Geen idee..

 

Stap 1: 

 

Eerst maar eens kijken of ik de A style loskrijg, of ik alvast bij de tweeters kan. Ook weer op Utube gekeken, maar dan kan je natuurlijk weer juist dat ene stukje niet vinden hoe die te verwijderen. Daarnaast zit daar natuurlijk ook de voorruit verduistering in de A style bekleding verwerkt. 

 

  • Plastic schroeven aan de bovenkant van de geleide strip losmaken (tegen plafond / vlak onder de voorruit, even kijken en dan snap je het..
  • Rubberen isolatie tussen deur A style voorzichtig lostrekken
  • Met de lange dunne tool van boven naar beneden de “ankers” tussen het staal en de A style bekleding losklikken, beetje ondersteunen door met je hand wat extra kracht te zitten. Ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Gehele A style bekleding beetje naar boven bewegen en je kunt te oude tweeter verwijderen (made in China), en de nieuwe aansluiten (inderdaad Plug & Play) en alles weer terugplaatsen. 

 

spacer.png

 

spacer.png

 

Stap 2: 

 

Oude speakers (made in poland) verwijderen: Met een hele dunne tool onderaan de speakerbeschermkap begonnen, ging heel makkelijk. Oude speakers eruit (made in Poland) gehaald en de binnenkant van de deur beplakt met het dikke zelfklevende isolatiemateriaal. Kan je met een schaar prima knippen, zodat de achterkant van de speakerruimte voor een groot deel nu “ontblikt /dreunt” is.  

 

Nieuwe speakers plaatsen: Even opletten hoe dat je de kabel van de achterkant speaker aan de voorkant brengt omdat dit een betrekkelijk kort draadje is. In de speaker zit een kleine uitsparing dus dan komt het ook niet klem te zitten. Schroefjes er weer in en beschermkap er weer op. 

 

spacer.png

 

En dan het resultaat: Een hele verbetering, meer bass en zuivere mid en hogere tonen. Zeer tevreden mee. 

 

Kijk en luister zelf maar:

 

 

 

Ik gebruik op mijn Samsung S7 FE overigens de (betaalde) app Car Launcher, (daarbij kan je zelf apps toevoegen en zelf een indeling maken. De app start zelf alle onderliggende apps op zodat ze direct beschikbaar en live ( flistmeiser) zijn.

 

spacer.png


Mijn boodschappenlijstje:

 

Mohard Bluetooth Ontvanger 5.0 € 18,99

Isolatie matjes € 25,=

Dashboard tools € 15,99

Axton ATC 26 speakers € 144,=

 

Ik had in alles in 3 dagen in huis. 

 

aangepast door Adria 640 SLX
.
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...