Ga naar inhoud

Domitec koelkast RM 8505 koelt niet op gas


Martien Duijkers
 Share

Recommended Posts

Onze domitec koelkast RM8505 koelt niet op gas. De koelkast is ongeveer 10 jaar oud 

op 230 volt koelt hij super tot 2 graden. Op gas wordt het minimaal maar 14 graden.   
als gas hebben we een lpg tank, achter de koelkast boven voldoende ventilatie

Tot voor 2 jaar werkte hij goed op gas.  Ik heb in 2020 een gasfilter gemonteerd, een gasstop en een nieuwe drukregelaar gemonteerd. Ik dacht dan zal het wel aan een van deze 3 dingen liggen.  Dus een losse gasfles aangesloten, rechtstreeks op de koelkast, het probleem blijft. Het wordt niet kouder als 14 graden.  Zet ik hem oo 230 volt dan wordt het weer 2 graden.  Weer terug op gas dan loopt het weer op tot ongeveer 14 graden. Braden heb ik ook al las gehad en schoongemaakt. Zag er allemaal super uit geen roest oid. Gas plaatje met dat kleine gaatje ook helemaal schoon. 
wat kan ik nog proberen om hem op gas te laten koelen ??

Link naar reactie
Share on other sites

Mogelijk is de afvoer boven de vlam erg vuil (roet), ook kan de sproeier in het gashuis verstopt zijn. Schoonmaken van het geheel is eigenlijk regelmatig nodig.

Pas op met het schoonmaken van de 'schoorsteen' want er hangt aan de bovenkant een spiraaltje in aan een haakje.

Link naar reactie
Share on other sites

Eric,  

alles is schoongemaakt en nergens een spatje roest.  Sproeier zag er ook heeeel schoon uit. En nergens roet aanslag oid.  
voor de zekerheid heb ik al wel een nieuwe sproeier besteld. 
Ik heb ondertussen al heeeeel veel geprobeerd. Geen beter resultaat. Vanmorgen was de themperatuur 13,3 graden. We gaan vanmiddag maar eens naar de Wit in Schijndel. Kijken wat die ervan zeggen.   Vervelend dat je die niet kunt bellen in het seizoen 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat lijkt mij niet logisch , het principe 12V/230v en gas is helemaal gelijk. Het is alleen het opwarmen van de verdamper/ Als het werkt met 230V en 12V werkt het ook op gas. Ik denk dat de warmte van het gasvlammetje niet bij de verdamper komt, vuil in de buis ? Er moet op gas aan de bovenkant ook warmte voelbaar zijn! Op z'n kop zetten zou ik niet doen.

Sterkte !

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben benieuwd. In principe is de koelfunctie OK . Op z'n kop zetten kan een probleem geven omdat het koelmiddel op verkeerde plekken komt als dit gebeurt dan mag de koelkast 24 uur niet aan. Een absorbsie koelkast is heel eenvoudig en werkt door verwarming van de verdamper. Het verwarmen kan met stroom of gas en het gebeurt allemaal op dezelfde plaats. Ik probeer nog wel wat foto's te vinden want ik heb er veel problemen mee gehad.

Link naar reactie
Share on other sites

Dan kan je er in elk geval goed bij! Bij mij was het lastger met de uitbouw van de koelkast. Ik heb vorig jaar de brander vernieuwd ( met sproeier) Eerder al problemen met het bedienpaneel en de AES unit gehad. Nu is er weer alarm van de koelkast deur die niet sluit. (defecte micro switch in de deurschakelaar)

Succes !

 

Eric Groot

Link naar reactie
Share on other sites

Temperatuur is nu nog hoger, ik ga ervan uit dat hij nu beter gaat koelen. 
MAAR kan ik dat filtertje er tussen uit laten ??? Wat is de functie van dit kleine filter ??
als ik de koelkast later weer aansluit op de lpg gastank dan zit daar wel een filter tussen. Dat heb ik er 2 jaar geleden tussen gezet. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Vanmorgen 11,8 graden in de koelkast,  iets minder warm als voor heen maar helaas nog veel te warm voor een koelkast ??
ik heb gisteren nog een handelaar van onderdelen voor zo’n koelkasten aan de telefoon gehad. Oo zijn verzoek hem een mailtje gestuurd met uitleg over mijn probleem. Hij gaat het voorleggen aan Dometic. Hij belt me vandaag terug. Er is nog hoop

IMG_7907.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Vanmorgen via de Account van een handelaar telefonisch contact gehad met een servicemonteur van Dometic. 
OF de schoorsteen vervuild OF de brander vervuilt OF het gas plaatje niet meer goed

 

de schoorsteen nog maar een schoon gemaakt maar nu met een ronde staalborstel. Toen kwam net de post met het nieuwe gas plaatje. Dat er ook nog maar ingezet.  EN jawel, hij doet het weer. Of het nou het gas plaatje was of het extra schoonmaken van de schoorsteen. Dat weet je natuurlijk niet. 

IMG_7923.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...