Ga naar inhoud

Zonnepaneel regelaar.


schermna
 Share

Recommended Posts

Mijn zonnepaneel wordt via een Schaudt pwm regelaar op de accu en de 12v verbruikers aangesloten. Wanneer de batterij vol is loopt de spanning op tot 14,4v. Als er geen of weinig afname is en volop zon, dan kan de hele dag de spanning op de accu 14,4v bedragen. Dat lijkt mij slecht voor de accu. (Bij laden via het EBL op 220v gaat de laadspanning na een half uur op 14,4v te hebben gestaan automatisch terug naar 13,75v om de accu te sparen).

Als de batterij vol is koppel ik nu het zonnepaneel maar af, maar dat is natuurlijk een rare oplossing.

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Gewone loodbatterij

Op jouw EBL heb je al 2 gewone loodversies staan (zie schakelaar) en er is ook nog een AGM lood variant, dat gewoon is niet zo gewoon.

Ik zou vanwege dat afwijkend laadgedrag afscheid nemen van die LR01 en een modernere Victron MPPT lader aan de panelen hangen, die kan je per accutype instellen. Wat die Victron niet kan is de huishoudaccu en startaccu laden.

Link naar reactie
Share on other sites

Stel dat je camper op 220v is aangesloten en het is een zonnige dag, dan wordt in de huishoudaccu van 2 kanten opgeladen.

Als de batterij vol is (spanning > 14v en stroom< 0,1A ) zal de EBL terugschakelen naar 13,75v. Mijn Schaudt blijft echter 14,4v 

leveren. Ik begrijp, dat de Victron mppt in deze situatie wel terug gaat schakelen naar 13,75v. Dan is dat dus de oplossing en

ga ik het zo maken. Kan wel een maandje duren, ben onderweg.

Ik zal nog de diverse elektrische schema's bekijken om uit te vinden hoe het zit met het bijladen van de startaccu.

Bedankt voor het meedenken zover.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...