Ga naar inhoud

Flexibel zonnepaneel combinatie met een vast zonnepaneel


AlbertC

Recommended Posts

Mijn camper uit 2015 heeft een vast zonnepaneel op het dak dat via een omvormer is verbonden met de huishoudaccu.

Ik zou graag een ectra zonnepaneel willen aansluiten en mij lijkt een los flexibel paneel om los te plaatsen heel erg handig. Deze losse panelen kunnen een eigen omvormer hebben. Kan ik zo'n extra paneel met omvormer plaatsen op dezelfde huishoudaccu zonder dat ik een probleem krijg dat beide panelen in conflict komen met elkaar? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Link naar reactie
Share on other sites

Ja, je kan gewoon een extra zonnepaneel aansluiten.

 

Alleen is daar een normale regelaar voldoende bij. Ik zie niet het nut van een extra omvormer. 

 

(Of bedoel je soms met omvormer een laadregelaar? Een omvormer is een apparaat wat van 12V 230V maakt en bij sommige modellen ook voorzien is van een laadregelaar voor een zonnepaneel). 

 

Bij veel flexibeler zonnepanelen wordt al een (simpele) regelaar meegeleverd. Die kun je gebruiken, maar je kan ook een losse regelaar nemen (een MPPT, die zijn wat efficienter).

 

Wel moet je de kabel vanaf de accu naar de regelaar voorzien van een zekering. Maar verder is het niet zo heel spannend, zolang je maar de juiste kabeldiameters gebruikt en dus een zekering vooraan de kabel zet die passend is. 

 

Voordeel van losse panelen is dat je ze makkelijker in de zon kan zetten en ook schuin, waardoor ze meer opleveren. Nadeel is dat je ze wel mee moet slepen en telkens moet aansluiten maar het kan een prima toevoeging zijn als je te weinig ruimte op het dak hebt of het slechts incidenteel nodig hebt.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallo,

Ik heb zo'n zelfde situatie, er zit al een zekering tussen mijn gewone zonnepaneel en accu. Moet er dan nog een extra zekering tussen flexibel zonnepaneel en accu, of is dit dan teveel?

En sluit ik de bekabeling van het flexibel zonnepaneel aan op de accu, of via de laadregelaar, van bestaande zonnepaneel, of moet er een extra laadregelaar bij?

Er zijn namelijk verschillende verhalen.

Groetjes John

Link naar reactie
Share on other sites

Aparte laadregelaar.

 

De spanningen zijn vermoedelijk anders dan het dakpaneel. Daarnaast is die regelaar mogelijk niet geschikt voor meer vermogen.

 

Belangrijker is dat een los paneel vaak onder een andere hoek staat, dus een heel ander optimaal rendement heeft. 

 

Ik zou een aparte laadregelaar plaatsen en voorzien van een stekker (Anderson Powerpole, XT60 oid) zodat je het externe paneel makkelijk kan aansluiten (en weer los kan halen)

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo,

Ik had een daglicht/zonnepaneel geplaatst van 180 watt, met een 20 amphere laadregelaar op mijn caravan. Koelkast en verlichting deed het, maar stopcontacten niet.

Toen hebben ze er nog een omvormer tussen geplaatst van 12 V naar 230 V. 

Alles doet het nu.

Maar niet voor lang, caravamkoelkast is van 2006 dus zal deze ongeveer 150 watt gebruiken.

Als de accu vol is, en ik ben onderweg dan doet de boel het voor een uur of 6.

Dan staat alleen de koelkast aan.

Hoe kan dat, want het daglichtpaneel word ook onderweg door daglicht,en zon opgeladen, als het donker zou zijn dan zou ik het begrijpen

Of is die 180 watt te weinig, en moet ik er bv een flexibele bijhangen met extra omvormer.

Ik weet het niet.

Misschien hebben jullie een antwoord.

 

Groeten John 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn 2 soorten koelkasten, absorptie- en compressorkoelkasten.

De eerste draaien op gas, 230 en 12 volt. De tweede meestal alleen op 12 soms ook op230 volt.

 

Je schrijft dat je 180 Wp aan zonne-energie hebt. Dat lijkt ten opzichte van 150 W verbruik genoeg maar een plat liggend paneel die ook nog niet de volle zon krijgt gedurende de reistijd, zal in het beste scenario 150 W produceren, maar heel vaak (veel) minder.

Je komt dan te kort, dat zal de accu niet fijn vinden.

 

Wat moet je met een caravan doen, een 12 volt verbinding vanaf de auto realiseren, dan kan de dynamo onderweg voor de energie zorgen.

Heb je een compressorkoelkast moeten er meer panelen op je dak, hoe groot en welke accu heb je in de caravan?

Heb je een absorptie koelkast, moet je niet met 12 V lopen prutsen maar moet de koelkast op gas, dat koelt het allerbeste bij een absorptie KK.

Link naar reactie
Share on other sites

180W aan zonnepaneel is veel te licht. Wat voor accu heb je? Een absorbtiekoelkast, omvormer (Zeker als ie 800W+ is), allemaal op een accu draaien vereist een dikke (meestal lithium)accu.

Met dat gedrag help je een 100Ah loodaccutje binnen een jaar om zeep en idd, 6 uur is dan heel wat (en dat is al accumishandeling)

 

Koelkast is alleen mogelijk als het een compressorkoelkast is.Een absorbtiekoelkast hoort op gas: effectiever en zuiniger, of op 230V aan de paal (Via een omvormer is onrealistisch ivm de veel te zware accu die je dan nodig hebt)

 

Maar als ik het zo hoor/lees vermoed ik een absorbtiekoelkast. Ik weet niet wie verzonnen heeft om dat ding via een omvormer te willen laten lopen icm een 180Wp paneeltje, maar die heeft iig compleet geen idee waar ie mee bezig is.

 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Oke,

Dit is een absorptiekoelkast, dan weet ik dat die alleen op gas, en 230 kan

Ik heb een 105 amphere accu (nieuw).

En ik heb ook een  mestic koelbox (compressor) dus buitenom dat misschien toch verstandig om er een paneel bij te zetten, en de andere op.gas te laten draaien.

Wat denk je hoeveel watt erbij 200?

Groetjes John 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

12V bij zo'n koelkast is bedoeld tijdens het rijden. Dan schakelt ie vaak automatisch om. (dan heb je meestal geen gas)

 

Een Mestic compressorkoelbox kan wel op 12V, maar met zo'n kleine 105Ah accu is dat toch een redelijke aanslag. De koelbox trekt 25-40Ah per 24 uur, en bij zo'n accu heb je 50Ah beschikbaar (50%, uitgaand van een loodaccu). Dus met 1.5 dag is je accu leeg. Met rijden en zon is dat langer, maar dan nog is het altijd raadzaam om zoveel mogeljik te leggen, want de opbrengst is meestal minder dan de volle 180W (of wat je paneel is). Je hebt vaker dagen met minder tot geen zon, dan de volle zon perfect. (Dat is ook maar een paar uur per dag maximaal)

 

Afmetingen zijn vaak het meest bepalend voor welk paneel. Op een gemiddelde camper past vaak nog aardig wat, zeker als er geen schotel is, of deze voorop zit.

Op veel normale campers is redelijk ruimte, zeker als er geen schotel is. Vaak kun je, als er achter een klein (40x40) dakluik is, prima 2x 220Wp kwijt (links en rechts van het dakluik). Soms zelfs een 3e (als er geen schotel is), en op de grotere campers (Carthago enz) nog meer.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid