J Baas Geplaatst: 20 januari 2023 Share Geplaatst: 20 januari 2023 De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom in 2023 de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht. Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton. Dit is goed nieuws. Voortdurend oppassen wat je mee kan nemen is dan van de baan. Je camper moet dan wel goedgekeurd zijn voor een hoger gewicht. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Derf Geplaatst: 21 januari 2023 Share Geplaatst: 21 januari 2023 Hopelijk gaat het hier in Nederland lukken. Zal nog wel jaren duren voordat het hier goed geregeld is. Eerst nog een commissie die uit moet zoeken of het kan en dan nog een commissie die uit moet zoeken of de eerste commissie gelijk heeft. Dan moeten ze nog vergaderen in de kamer en de wet aanpassen en dan nog naar de eerste kamer. Dus maak je niet blij het duurt nog wel even. Is Nederland opeens niet het braafste jongentje van Europa. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
J Baas Geplaatst: 21 januari 2023 Auteur Share Geplaatst: 21 januari 2023 richtlijnen moeten door de EU-landen worden omgezet in nationale wetgeving Types of EU law Uitvoering door de EU-landen Verordeningen en besluiten De nationale autoriteiten moeten ervoor zorgen dat deze juist worden toegepast. Richtlijnen Elke richtlijn heeft een uiterste termijn waarbinnen de EU-landen de voorwaarden in hun eigen wetgeving moeten opnemen en de Commissie moeten laten weten dat zij dit gedaan hebben. De Commissie helpt de EU-landen om alle EU-wetgeving juist toe te passen. Zij zorgt voor informatie via internet, uitvoeringsplannen. Dus landen kunnen geen eigen aanpassingen doen. Wel moet de wet in het betreffende land worden aangepast. In alle eu landen. Nog niet bekend is binnen welke termijn het moet zijn geregeld. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Derf Geplaatst: 22 januari 2023 Share Geplaatst: 22 januari 2023 4250 ton= 4250.000 kg welke camper haalt dit. Probleem opgelost kan je je hele huis meenemen. 1 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 22 januari 2023 Share Geplaatst: 22 januari 2023 Het kan nog wel een jaar of twee duren voor het zo ver is. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Derf Geplaatst: 22 januari 2023 Share Geplaatst: 22 januari 2023 Van der Honing er staat toch in de aanhef 4250 ton rijden 4250 ton is bij mijn weten 4250.000 kg . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 22 januari 2023 Share Geplaatst: 22 januari 2023 (aangepast) Beste Derf, in het topic zelf wordt duidelijk over 4,25 ton gesproken. De kop was me even ontgaan. Wel grappig. 22 januari 2023 aangepast door van der Honing 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ruud19 Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 Hoop dat niet de 80 km/h verplicht gesteld. Dan hang je de rest van je camperleven tussen de vrachtwagens. En inderdaad: 4250 kg is veel, 3850 was genoeg geweest. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 >>En inderdaad: 4250 kg is veel, 3850 was genoeg geweest. << Ligt er natuurlijk maar aan over welk soort camper we het hebben. Als de fabriek de Maximum Technische Massa op 4400 tot 4500 kg heeft bepaald dan zit je met 3850 voor het B-rijbewijs nóg erg krap. Het betreft dan n.l. meestal zwaardere campers met o.a. Al-Ko onderstel die 'schoon aan de haak' sowieso al een flink stuk boven de 3000 kg wegen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 Op 20-1-2023 om 11:11, J Baas zei: De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom in 2023 de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht. Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton. Dit is goed nieuws. Voortdurend oppassen wat je mee kan nemen is dan van de baan. Je camper moet dan wel goedgekeurd zijn voor een hoger gewicht. Dat is toch geen probleem, als je camper nu al meer dan 3500kg mag wegen gewoon je C1 of C rijbewijs halen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 >>Dat is toch geen probleem, als je camper nu al meer dan 3500kg mag wegen gewoon je C1 of C rijbewijs halen.<< Als je camper meer dan 3500 kg weegt mag je er met C1 rijbewijs ook niet zomaar mee de weg op. Eerst moet je door de ambtelijke molen zodat de camper zwaarder mag wegen en het verhoogde toegestane gewicht op je kentekenbewijs vermeld staat. Wat betreft gewoon even je C1 rijbewijs halen ligt het iets genuanceerder dan 'even': je dient een brok theorie in je harsens pompen met veel stof puur gericht op vrachtwagens. Veel zaken die niets met een camper te maken hebben. Bij het praktijkexamen moet je geluk hebben want als je een zeur als examinator krijgt die op iedere slak zout legt en jijzelf ook niet je beste dag hebt, kan je het hele zaakje opnieuw doen. Dat 'even' je C1 halen heeft me €2400,- gekost. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 24 augustus 2023 Share Geplaatst: 24 augustus 2023 22 uren geleden, Don Esteban zei: >>Dat is toch geen probleem, als je camper nu al meer dan 3500kg mag wegen gewoon je C1 of C rijbewijs halen.<< Als je camper meer dan 3500 kg weegt mag je er met C1 rijbewijs ook niet zomaar mee de weg op. Eerst moet je door de ambtelijke molen zodat de camper zwaarder mag wegen en het verhoogde toegestane gewicht op je kentekenbewijs vermeld staat. Even terug lezen, ik stel ± Als je camper nu al zwaarder is dan 3500 kilo,dan mag je zodra je je C1 rijbewijs hebt onmiddelijk vertrekken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 24 augustus 2023 Share Geplaatst: 24 augustus 2023 (aangepast) Als je camper meer dan 3500kg weegt moet ie ook op kenteken >3500kg zijn. Zo niet blijf je met C1 in overtreding omdat je camper te zwaar is vanuit technisch oogpunt. Dit staat los van het rijbewijs. 24 augustus 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
MdR Geplaatst: 13 september 2023 Share Geplaatst: 13 september 2023 Ik ga dit najaar mijn c1 rijbewijs halen en ben voornemens een camper aan te schaffen met een toegestaan gewicht van 4000 kg. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten in geval ik een camper koop die zwaarder mag zijn dan 3500 kg? Zijn er bijv gevolgen voor verzekering, etc. Over gevolgen voor o.a. tol in het buitenland ben ik op de hoogte, maar is er meer om rekening mee te houden wat ik mogelijk nu over het hoofd zie? Gr Marco Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 15 september 2023 Share Geplaatst: 15 september 2023 Op 13-9-2023 om 07:46, MdR zei: Ik ga dit najaar mijn c1 rijbewijs halen en ben voornemens een camper aan te schaffen met een toegestaan gewicht van 4000 kg. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten in geval ik een camper koop die zwaarder mag zijn dan 3500 kg? Zijn er bijv gevolgen voor verzekering, etc. Over gevolgen voor o.a. tol in het buitenland ben ik op de hoogte, maar is er meer om rekening mee te houden wat ik mogelijk nu over het hoofd zie? Gr Marco Zo lang het leeg gewicht onder de 3.500 kg blijft veranderd er niets aan APK en verzekering. Het is dan gewoon een personenauto die meer mag wegen dan 3.500 kg. Bij onze geïmporteerde camper uit Duitsland hebben we wel bij de RDW moeten aantonen dat hij geschikt is voor 4.000 kg. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 15 september 2023 Share Geplaatst: 15 september 2023 (aangepast) Waarom specifiek 4000 kg? Als je het c1 rijbewijs hebt gehaald mag je een camper of vrachtwagen rijden tot 7500 kg. Maar als de camper een toegestaan gewicht heeft van 3500 kg en een technisch toegestaan gewicht van bijv. 4500 kg mag je hem met c1 rijbewijs nog altijd niet berijden. Eerst zal het toegestane gewicht van 3500 kg opgewaardeerd moeten worden naar bijv. het toegestane maximum van 4500 kg. Als op jouw kentekenbewijs maximaal technisch 4500 kg staat, is het slechts een administratieve handeling bij het RDW om ook het toegestane gewicht op te waarderen wat je (dacht ik) ongeveer 55 euro gaat kosten. Even RDW bellen en vragen om uitleg. 15 september 2023 aangepast door Don Esteban Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.