Ga naar inhoud

4e rijbewijsrichtlijn 4250 ton rijden met een b rijbewijs


J Baas
 Share

Recommended Posts

De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom in 2023 de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht.

Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.

Dit is goed nieuws. Voortdurend oppassen wat je mee kan nemen is dan van de baan. Je camper moet dan wel goedgekeurd zijn voor een hoger gewicht.

Link naar reactie
Share on other sites

Hopelijk gaat het hier in Nederland lukken. Zal nog wel jaren duren voordat het hier goed geregeld is.

Eerst nog een commissie die uit moet zoeken of het kan en dan nog een commissie die uit moet zoeken of de eerste commissie gelijk heeft.

Dan moeten ze nog vergaderen in de kamer en de wet aanpassen en dan nog naar de eerste kamer.

Dus maak je niet blij het duurt nog wel even.

Is Nederland opeens niet het braafste jongentje van Europa. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • richtlijnen moeten door de EU-landen worden omgezet in nationale wetgeving

Types of EU law

Uitvoering door de EU-landen

Verordeningen en besluiten

De nationale autoriteiten moeten ervoor zorgen dat deze juist worden toegepast.

Richtlijnen

Elke richtlijn heeft een uiterste termijn waarbinnen de EU-landen de voorwaarden in hun eigen wetgeving moeten opnemen en de Commissie moeten laten weten dat zij dit gedaan hebben.

De Commissie helpt de EU-landen om alle EU-wetgeving juist toe te passen. Zij zorgt voor informatie via internet, uitvoeringsplannen.

 

Dus landen kunnen geen eigen aanpassingen doen. Wel moet de wet in het betreffende land worden aangepast. In alle eu landen. Nog niet bekend is  binnen welke termijn het moet zijn geregeld.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

>>En inderdaad: 4250 kg is veel, 3850 was genoeg geweest. <<
Ligt er natuurlijk maar aan over welk soort camper we het hebben. Als de fabriek de Maximum Technische Massa op 4400 tot 4500 kg heeft bepaald dan zit je met 3850 voor het B-rijbewijs nóg erg krap. Het betreft dan n.l. meestal zwaardere campers met o.a. Al-Ko onderstel die 'schoon aan de haak' sowieso al een flink stuk boven de 3000 kg wegen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-1-2023 om 11:11, J Baas zei:

De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom in 2023 de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht.

Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.

Dit is goed nieuws. Voortdurend oppassen wat je mee kan nemen is dan van de baan. Je camper moet dan wel goedgekeurd zijn voor een hoger gewicht.

Dat is toch geen probleem, als je camper nu al meer dan 3500kg mag wegen gewoon je C1 of C rijbewijs halen.

Link naar reactie
Share on other sites

>>Dat is toch geen probleem, als je camper nu al meer dan 3500kg mag wegen gewoon je C1 of C rijbewijs halen.<<
Als je camper meer dan 3500 kg weegt mag je er met C1 rijbewijs ook niet zomaar mee de weg op. Eerst moet je door de ambtelijke molen zodat de camper zwaarder mag wegen en het verhoogde toegestane gewicht op je kentekenbewijs vermeld staat.
Wat betreft gewoon even je C1 rijbewijs halen ligt het iets genuanceerder dan 'even':
je dient een brok theorie in je harsens pompen met veel stof puur gericht op vrachtwagens. Veel zaken die niets met een camper te maken hebben. Bij het praktijkexamen moet je geluk hebben want als je een zeur als examinator krijgt die op iedere slak zout legt en jijzelf ook niet je beste dag hebt, kan je het hele zaakje opnieuw doen. Dat 'even' je C1 halen heeft me €2400,- gekost. 

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Don Esteban zei:

>>Dat is toch geen probleem, als je camper nu al meer dan 3500kg mag wegen gewoon je C1 of C rijbewijs halen.<<
Als je camper meer dan 3500 kg weegt mag je er met C1 rijbewijs ook niet zomaar mee de weg op. Eerst moet je door de ambtelijke molen zodat de camper zwaarder mag wegen en het verhoogde toegestane gewicht op je kentekenbewijs vermeld staat.
 

Even terug lezen, ik stel ± Als je camper nu al zwaarder is dan 3500 kilo,dan mag je zodra je je C1 rijbewijs hebt onmiddelijk vertrekken.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik ga dit najaar mijn c1 rijbewijs halen en ben voornemens een camper aan te schaffen met een toegestaan gewicht van 4000 kg. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten in geval ik een camper koop die zwaarder mag zijn dan 3500 kg? Zijn er bijv gevolgen voor verzekering, etc. Over gevolgen voor o.a. tol in het buitenland ben ik op de hoogte, maar is er meer om rekening mee te houden wat ik mogelijk nu over het hoofd zie? Gr Marco

Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-9-2023 om 07:46, MdR zei:

Ik ga dit najaar mijn c1 rijbewijs halen en ben voornemens een camper aan te schaffen met een toegestaan gewicht van 4000 kg. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten in geval ik een camper koop die zwaarder mag zijn dan 3500 kg? Zijn er bijv gevolgen voor verzekering, etc. Over gevolgen voor o.a. tol in het buitenland ben ik op de hoogte, maar is er meer om rekening mee te houden wat ik mogelijk nu over het hoofd zie? Gr Marco

 

Zo lang het leeg gewicht onder de 3.500 kg blijft veranderd er niets aan APK en verzekering. Het is dan gewoon een personenauto die meer mag wegen dan 3.500 kg. Bij onze geïmporteerde camper uit Duitsland hebben we wel bij de RDW moeten aantonen dat hij geschikt is voor 4.000 kg.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Waarom specifiek 4000 kg? Als je het c1 rijbewijs hebt gehaald mag je een camper of vrachtwagen rijden tot 7500 kg. Maar als de camper een toegestaan gewicht heeft van 3500 kg en een technisch toegestaan gewicht van bijv. 4500 kg mag je hem met c1 rijbewijs nog altijd niet berijden. Eerst zal het toegestane gewicht van 3500 kg opgewaardeerd moeten worden naar bijv. het toegestane maximum van 4500 kg. Als op jouw kentekenbewijs maximaal technisch 4500 kg staat, is het slechts een administratieve handeling bij het RDW om ook het toegestane gewicht op te waarderen wat je (dacht ik) ongeveer 55 euro gaat kosten. Even RDW bellen en vragen om uitleg.

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...