Ga naar inhoud

chausson flash 732 EB 2015 aan stroom in stalling


Theo van Geldorp
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Weet iemand in dit forum mij te vertellen hoe ik moet omgaan met aansluiten op stroom in de stalling?

Ik heb momenteel de camper aan de stroom staan met een tijdklok zodat ie 2x per week een tijdje stroom heeft.

De camperdealer waar ik m heb gekocht wist niet met zekerheid te vertellen of dan de motoraccu ook gekoppeld is en dus af en toe aan de stroom hangt.

Ik heb ondertussen ook een accudruppelaar aangeschaft maar weet even niet hoe die moet worden aangesloten.

Wie o wie kan mij dat uitleggen? Gr. Theo

Link naar reactie
Share on other sites

Bij mijn camper wordt door de EBL een onderhouds spanning op de startaccu gezet als ie aan de stroom staat, zodat deze niet leeg kan raken, dit stond duidelijk in de handleiding omschreven, wellicht die nog is napluizen? (Gaat bij mij om Hymer B klasse)

aangepast door HymerBoy
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Is er geen handleiding bij die camper? Volgens mij heeft Chausson geen EBL (Schaudt) maar een losse acculader, er ligt mij iets van bij dat de motoraccu niet bij alle Chaussons wordt geladen. Dat kan je eenvoudig controleren door de spanning van beide accu's te meten voor het aan de paal zetten. Na het aan de paal zetten nog een keer meten en kan je zien of beiden worden geladen.

De druppelaar, bv van Ctek kan je eenvoudig aan de startaccu monteren, in de accubak is meestal nog wel plaats voor een kleine lader.

Maar waarom laad je zo vaak bij? Mijn AGM accu hoef ik hooguit één keer per maand een dag aan de lader te zetten.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-1-2023 om 11:57, Broers Joske zei:

Normaal gesproken regelt het EBL alles. Je kunt dus gewoon de stekker van de landstroompaal in de camper buitenwand steken en dan ben je klaar.
 

Hoi Joske, bedankt voor je antwoord. Alhoewel ik eerst even op moest zoeken waar EBL voor staat. Hier is mijn vraag iig mee beantwoord . Groet, Theo

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-1-2023 om 22:09, CaradoT135 zei:

Is er geen handleiding bij die camper? Volgens mij heeft Chausson geen EBL (Schaudt) maar een losse acculader, er ligt mij iets van bij dat de motoraccu niet bij alle Chaussons wordt geladen. Dat kan je eenvoudig controleren door de spanning van beide accu's te meten voor het aan de paal zetten. Na het aan de paal zetten nog een keer meten en kan je zien of beiden worden geladen.

De druppelaar, bv van Ctek kan je eenvoudig aan de startaccu monteren, in de accubak is meestal nog wel plaats voor een kleine lader.

Maar waarom laad je zo vaak bij? Mijn AGM accu hoef ik hooguit één keer per maand een dag aan de lader te zetten.

Bedankt! Ik kwam er met de handleiding niet helemaal uit. Ben nog beetje onervaren camperaar dus dacht met 2x per week 1,5 uur aan de stroom een goede keus te hebben gemaakt. Ga het in de toekomst misschien wel anders doen. Gr. Theo

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...