Ga naar inhoud

Maximaal toelaatbare gewicht garage icm fietsenrek


toniepetra
 Share

Recommended Posts

Adria camper met fiat ducato max onderbouw.

In de deur van de garage staat dat de garage maximaal 150 kg belast mag worden. Is dat alleen het gewicht wat je in de garage brengt, of moet ik ook de fietsenrek met fietsen meerekenen die aan de achterwand hangt meerekenen in de 150 kg. Feitelijk hangt de fietsenrek aan de buitenkant van de garage.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Het is de maximale belasting op het achter frame dus inclusief de fietsendrager en de fietsen (feitelijk wordt het door de overstek nog ongunstiger). Bij veel campers  kan tegen een meerprijs vanaf de fabriek een zwaarder frame besteld worden waardoor de belasting b.v. 250 kg mag zijn. Zie b.v. afb. uit configurator weinsberg.2D9CCF5E-000A-4E78-B643-844592EA14B6.thumb.jpeg.a9cf9e7c5080c670723e0e3787d14a71.jpeg

het frame is 20 kg zwaarder dan mag de garage en belasting achteraan b.v. door fietsendrager of kogeldruk trekhaak en bagage verhoogd worden met 100 kg van 150 kg naar 250 kg. 

 

Regelmatig blijkt bij controles de garage te zwaar beladen.

 

Overigens je dealer hoort de exacte informatie hier over te verstrekken zeker wanneer hij een fietsenrek heeft gemonteerd. 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dus de maximale last bedraagt 150kg gemeten op in het midden van de garage.

ik heb de toegenomen belasting op de achteras berekend alsmede de afname op de vooras veroorzaakt door gewicht op de overstek. 
De grap is dat eigenlijk het toelaatbare druk op de achterbanden maatgevend is tov andere maximale toelaatbare gewichten (ook de 3.500kg) als je alles uitrekent.

ik zal eens opnieuw uitrekenen hoe het is met belasting fietsen/fietsenrek en alles wat binnen de garage is.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...
Op 13-1-2023 om 18:00, toniepetra zei:

Dus de maximale last bedraagt 150kg gemeten op in het midden van de garage.

ik heb de toegenomen belasting op de achteras berekend alsmede de afname op de vooras veroorzaakt door gewicht op de overstek. 
De grap is dat eigenlijk het toelaatbare druk op de achterbanden maatgevend is tov andere maximale toelaatbare gewichten (ook de 3.500kg) als je alles uitrekent.

ik zal eens opnieuw uitrekenen hoe het is met belasting fietsen/fietsenrek en alles wat binnen de garage is.

 

 

FB_IMG_1680088871219.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Max belasting van de garage is inclusief gemonteerd fietsenrek mits dit gemonteerd zit aan de achterwand van de garage. (gebruikt dezelfde draagconstructie)

Twee elec fietsten incl fietsendragen is al snel 75 kg. Omdat de fietsen ver van de achteras af hangen zorgen deze alleen voor (1,7 x 75 kg=)  130kg toename van de asbelasting. Bijv. nog 200 kg in de garage zorgt voor nog een (1.4 * 200=) 280 kg asdruk.

Totaal dus een extra aslast van 410 kg op de achteras. (en vaak ook een overschrijding van het max gewicht van 3500kg,
Belast je je garage met het max aantal kg dan zit je bij bijna alle campers al op of over de grens van je max asbelasting op de achteras. De vol geladen dus altijd camper wegen. Meten is weten.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 4-11-2023 om 11:30, Jaap Biesheuvel zei:

Ik denk toch dat het fietsenrek met fietsen niet tot het garage gewicht behoort. Want in het handboek staan de gewichten voor 1~4 fietsen er apart bij vermeld.


Ja en nee. In de eerste plaats hangt dit aan de achterwand die daarvoor niet gemaakt is en op den duur daar onder gaat lijden.
Ten tweede komt dat gewicht terug op het chassis ter plaatse en dat is de (meestal verlaagde) garage.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...