Ga naar inhoud

Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6


sjokotofken
 Share

Recommended Posts

Ik heb al sinds enige tijd problemen met mijn Webasto Dual Top EVO 6, na een tijd branden (soms eens 30 min, soms eens tot ongeveer een uur) en correct te werken

komt er op het display (geen digitale versie) 4 rode "flashes". De Webasto gaat daarna in een soort van veiligheid, meteen wordt de verbranding stopgezet en wordt er koude lucht ingeblazen tot alles is afgekoeld en dit stopt ongeveer na 10 minuten. Als ik de Webasto terug wil opstarten heb ik al wisselende resultaten gehad, soms lukt het om na 5 minuten de Webasto terug aan te schakelen zodat deze weer een half uur tot uur kan branden, soms is het al na 5 tot 15 minuten dat dezelfde foutmelding via het display verschijnt.

 

Dit zegt de manual van de Webasto dual top EVO 6 bij deze foutcode (4 rode flashes):

Fuel pump disconnection/short circuit/overheating.

Check fuel pump cable and connectors, check for overheating (see faults 06 and 07), reset heater (by

switching off for at least 5 sec.)

 

En dit is "fout 06" waar ze naar refereren:

Overheating or exceeding gradient water temperature sensor.

Check water level, reset heater (by switching off for at least 5 sec.) or select winter mode, heating

without hot water production

 

En dit is "fout 07"

Overheating or exceeding gradient hot air temperature sensor.

Ensure that hot air can flow freely, air intake and outlets are not blocked.

Reset heater (by switching off for at least 5 sec.)

 

Nu heb ik al reeds het volgende geprobeerd:

- De diesel slang gecontroleerd op luchtbellen.

- De slangverbindingen van de diesel slang gecontroleerd zodat alles goed vast gedraaid zit.

- De kabel van de dieselpomp gecontroleerd, was in goede staat.

- Er ontbrak een dieselfilter bij de installatie (ik heb deze niet zelf geplaatst), dus deze heb ik nu wel voor de dieselpomp geplaatst.

- De Webasto laten draaien op Tunap 134 (ergens gelezen op een ander forum indien er wat vuil in de leidingen zou zitten).

 

Aan de dieselkant lijkt dus alles correct te zijn, mijn gedachte gaat nu uit naar de sensor van de lucht temperatuur (binnenin de Webasto, niet de thermostaat sensor) en de oververhittingsensor die ook binnenin de Webasto zit.

Na wat onderzoek blijkt namelijk dat zowel de dieselpomp, als de luchtemperatuur sensor, de oververhittingsensor en de watertemperatuur sensor namelijk allemaal op hetzelfde circuit zitten en dus steeds dezelfde foutcode zou geven (al vind ik het dan wel weer gek waarom er dan een foutcode 06 en 07 bestaat..).

 

1 keer in de afgelopen verschillende pogingen is het mij wel gelukt om de Webasto meer dan 2 uur (en langer, heb deze uiteindelijk zelf handmatig uitgeschakeld) normaal te kunnen doen draaien.

En dat was toen ik 1 van de 2 warme luchtuitlaat slangen aan de Webasto ontkoppelt heb. Nochtans is er niets dat de warme luchtuitlaat blokeerd, de warme lucht kan vrij stromen.

 

Het logische lijkt me dus dat oftewel de luchtsensor of de oververhittingsensor "kapot" is en dus te pas en te onpas het circuit onderbreekt.

 

Maar vooraleer ik de kosten daaraan doe, wil ik eens horen of er nog iemand hetzelfde probleem heeft en hoe hij dit heeft kunnen oplossen?

Ook andere denkpistes zijn zeker welkom!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...