Ga naar inhoud

Nog meer schade aan motor door diagnose garage


Pepijn
 Share

Recommended Posts

Deze zomer maakten wij een mooie trip door Frankrijk met onze Fiat Ducato 2.8 Jtd  uit 2001.

Onderweg kregen wij motorpech, flink geratel, witte wolk onder de camper vandaan en zwarte rook uit de uitlaat.

Gelukkig kon ik vrijwel direct stoppen en de motor uitzetten.

Er zat geen koelwater meer in het reservoir en het peil van de motorolie stond zeer hoog.

Omdat ik voorheen automonteur ben geweest, constateerde ik dat de koppakking was gesneuveld.

 

Wij zijn al jaren lid van de ANWB en hebben een verzekering wegenwacht Europa voor campers met vervangend vervoer.

Na contact te hebben gezocht met de ANWB moesten wij 6 uur wachten op een berger.

De reden voor deze lange wachttijd was volgens de ANWB het feit dat onze camper een lange overhang heeft op de achteras waardoor niet iedere oprijwagen hem kon meenemen.

 

Toen de berger uiteindelijk arriveerde kon ik in mijn beste Frans uitleggen dat de koppakking volgens mij was gesneuveld en dat de camper het beste op het bergingsvoertuig kon worden gelierd.

De jongeman was echter niet voor rede vatbaar en wilde de camper toch nog even starten omdat hij dacht dat het iets anders was.

 

De motor sloeg aan en klonk niet best waarop de jongeman mijn diagnose aanvaardde en de camper heeft opgelierd.

Na twee dagen op het terrein van de berger te hebben gekampeerd heeft de ANWB ons door een andere berger laten ophalen om naar een door de ANWB geaccrediteerde garage te worden vervoerd.

De reden hiervoor was dat deze garage officieel moest vaststellen dat de camper niet binnen 48 uur kon worden gerepareerd en dan naar Nederland kon worden getransporteerd.

Deze berger luisterde niet naar mijn verzoek om de camper niet meer te starten en heeft de camper met krakende motor op zijn voertuig

gereden.

Vervolgens heeft de garage waar we heen werden gebracht de motor nogmaals gestart om de diagnose te stellen voor de ANWB en sloeg de motor vast.

 

Mijn garage constateerde bij terugkeer in Nederland dat de motor waterslag had gemaakt.

Dat houdt in dat koelwater in een of meer cilinders is gekomen door de lekke koppakking en dan door starten wordt samengedrukt in de cilinder. Gevolg: totale motor revisie  noodzakelijk.

 

Met dank aan alle betrokken “experts” van de ANWB en de Franse garagist, die volgens mij onze camper zo snel mogelijk van zijn terrein af wilde hebben en zeker niet zat te wachten op extra werk  van de ANWB.

Na de conclusie van mijn garage dat de motor nu geheel moet worden gereviseerd, heb ik contact opgenomen met de ANWB om te bespreken dat er gevolgschade was ontstaan door de door de ANWB gewenste diagnose door het Franse garagebedrijf.

Volgens de ANWB was dit echter niet te bewijzen, waren zij geen partij in deze en kon ik wel een brief van ze krijgen om de Franse garage aansprakelijk te stellen voor de gevolgschade.

Op mijn vraag hoe groot ze de kans achtten dat dit iets zou opleveren bleef het erg stil in Den Haag bij de ANWB.

Ik vrees dat dit niets gaat opleveren.

 

 

 

 

 

 

.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-12-2022 om 23:17, HymerBoy zei:

Waarom mensen nog bij de onbekwame anwb verzekeren is mij en raadsel, ik heb dezelfde ervaring, nooit meer anwb!

Het is logisch dat bij de ANWB, net zoals vij elke dienst die je voor wat dan ook nodig hebt, vakmensen werken maar ook ongeinteresseerde prutsers. En vooral vervelend als je de laatste treft.

 

Als je denkt voor hulp in het buitenland een organisatie te vinden waar 100% vakmensen werken, succes.

Link naar reactie
Share on other sites

Het gaat meer om de reactie van de ANWB , ze laten je gewoon stikken.

Op 3-12-2022 om 16:42, Pepijn zei:

Na de conclusie van mijn garage dat de motor nu geheel moet worden gereviseerd, heb ik contact opgenomen met de ANWB om te bespreken dat er gevolgschade was ontstaan door de door de ANWB gewenste diagnose door het Franse garagebedrijf.

Volgens de ANWB was dit echter niet te bewijzen, waren zij geen partij in deze en kon ik wel een brief van ze krijgen om de Franse garage aansprakelijk te stellen voor de gevolgschade.

Op mijn vraag hoe groot ze de kans achtten dat dit iets zou opleveren bleef het erg stil in Den Haag bij de ANWB.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...