Ga naar inhoud

Scheuren in Douchevloer


Kabe
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen mede camperaars,

 

Ik heb voor de tweede maal scheuren in onze douchevloer.

 

Ik heb denk ik de oorzaak gevonden maar krijg geen bevredigend gehoor bij Kabe in Zweden want de garantie is verstreken, onze camper is van 2028 en de garantie liep tot 2021.

 

desalniettemin geeft het mij toch een rot gevoel want ik vind het een constructie fout.

A het is de tweede keer, (maart 2021 is de vloer (lees kunststof bak) ook al vervangen binnen de garantie door de dealer, Het is echt heel veel arbeid want de hele ruimte moet ontmanteld worden.

B de vloer veert bij binnenkomst Toilet/Doucheruimte.

C de dealer heeft bij het herstellen al de vloer met vulhout verstevigd maar blijkt toch niet voldoende.

D op de kunststof vloer ligt een originele kabe houten vlonder en deze vlonder is mede de oorzaak, vind ik. De vlonder ligt te strak in de kuip en de onder randen zijn scherp dmv haakse randen en deze snijden in de afgeronde binnen randen van de kunststof kuip.

Ik heb voorgesteld alleen dan het materiaal te leveren dan voer ik de reparatie zelf uit, ik heb een meubelmakerij gehad dus de vakkennis is wel aanwezig om het realiseren.

 

ik heb dit alles gefilmd en via de dealer bij kabe aangeboden mede met de insteek om meerdere klachten te voorkomen bij andere gebruikers maar geen gehoor dus.

 

De dealer zet zich nu in om de vloer te laten repareren maar dat wil ik pertinent niet want je hebt geen garantie hoe lang dit goed blijft, bij het douchen staat de bak gewoon gevuld met een laag water dus ik vertrouw het niet dat is 1

2 het is een lapmiddel voor een camper van bijna 1,5 ton.

3 de vloer blijft desondanks gewoon lekker veren bij binnenkomst dus in no time is de vloer weer gescheurd (de mede oorzaak moet opgelost worden en de houten vlonder moet deugdelijk behandeld worden)  

 

Ik zou graag wat op en aanmerkingen willen zien en of er ervaringen zijn met dit euvel. daar zou ik mee geholpen kunnen worden en welke stappen er mogelijk zijn, misschien kan ik de kosten claimen bij mijn verzekering?

 

vriendelijke groet kabe

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dag,

Wij hadden een paar jaar geleden hetzelfde en het is zeker geen uitzondering dit euvel. Bij ons ging het om een Westfalia buscamper, die net buiten de garantie scheuren liet zien in de douchebak. De Duitse firma was onverbiddelijk. De Europese regels verplichtten een garantieperiode van twee jaar en daarmee basta. Van enige coulance was geen sprake.

Toen kregen we via via een bedrijf aanbevolen in Duitsland. Daar hebben we toen de douchebak laten repareren. Die firma bestaat niet meer.

Toevallig staat er in de nieuwste Autoweek Camper een reportage van een andere Duitse firma (pg. 82 e.v.), die op dezelfde wijze te werk gaat als bij ons. In het kort: Hij maakt een mal van de vloer en "lijmt" deze op de bestaande. Veel sterker en nooit meer schade. Hij repareert 400 douchebakken per jaar. Je moet er wel drie dagen voor uittrekken. Kosten zijn vanaf €690, er is een huurauto beschikbaar. Zit in Walddorfhaslach onder Stuttgart. Eindje rijden, maar wel van je probleem af. Misschien combineren met je wintersport?

De Autoweek (nummer 5-2022) moet nog in de winkel liggen, want we hebben hem net in huis. Of kijk op http://www.fromm-duschwannen.de/

Succes!

Link naar reactie
Share on other sites

Even ter aanvulling:

Bij ons heeft de Nederlandse Westfaliadealer, ondanks de categorische afwijzing van de Duitse fabriek, de helft van de reparatie vergoed. Er waren bij de koop van onze bus twee dealers en toen we de problemen met de douchebak hadden was hij nog de enige. En daar hadden we hem nou net niet gekocht. Toch tof van deze dealer. Wie? Volkswagen Campercentrum in Amersfoort, die tevens Westfaliadealer is, voor Westfalia nu in Barneveld.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik moet zeggen dat wij best ook wel wat tegenslagen hebben gehad de afgelopen 3 jaar met onze camper maar onze dealer in Tubbergen is echt een top dealer qua service verlening, niets is hun te veel en ze lossen alles zonder moeilijkheden perfect op hoor m.a.w. het ligt zeker niet aan de dealer dat de douchebak opnieuw gescheurd is. 

 

Het zal ongetwijfeld goed komen en met de beschrijving van Aranbo, daar kunnen we misschien iets mee.

 

Maar meerdere opmerkingen zijn uiteraard welkom 

 

Vr.gr. Kabe

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De camper van mijn broer (Hymer) had dit probleem ook. De bak vervangen betekende dat heel de zijwand er uit moest en dat is kostentechnisch geen doen.

 

Een lekkende douchebak natuurlijk ook niet. Omdat ik dankzij autosport inmiddels aardig ervaring heb met polyester delen heb ik hem kunnen helpen. Eerst een bak in de bestaande douchebak gemaakt. Omdat ik er een waslaag tussen had zitten kon ik die bak er uit halen. Van dit voorbeeld heb ik een mal gemaakt en vervolgens een nette inzetbak gemaakt op kleur die er in gekit zit. Ziet er uit als origineel en lekt nooit meer. 

 

Ik zou het alleen niet snel nog een keer doen. De 1e bak was een dag werk waarbij ik op mijn knieen in de kleine doucheruimte moest werken met vanwege de dampen een masker op. Je moet iets voor je familie overhebben.

Link naar reactie
Share on other sites

 

Goedendag,

 

Dit si een foto van twee jaar geleden, het is dus de tweede maal dat de vloer gescheurd is

 

Gelukkig heeft onze dealer een bak besteld voor ons kosteloos, Kabe gaf niet thuis en had geen begrip denk ik dat dit echt een constructiegebrek is want ze hebben mijn inziens de ondervloer niet zo gemaakt dat de polyester bak overal voldoende dracht had, dus je krijgt zwevende gedeeltes en die werken als je op de vloer gaat staan.

 

Je ziet ook onder het toilet gedeelte dat ze daar een tempex hebben geplaatst (licht blauwe gedeelte), waarom niet een stuk vliegtuigtriplex va deze dikte, dat is stijf materiaal.

 

Ik moet nu zelf de bak vervangen, ik ben al blij met de service van onze dealer dus zelf  vervangen vind ik prima, ik moet alleen kijken of ik het bij de camperopslag kan uitvoeren want ik heb natuurlijk geen overdekte ruimte die ook nog een hoog genoeg moet zijn.  

 

Misschien zijn er technische tips?

 

 

image.thumb.png.b9e5bf926995acedc015c3399301e73e.png

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Goedendag.

 

Ff een update.

 

De nieuwe kuip en de nieuwe stoelhoes zijn binnen gekomen.

De tweede stoelhoes daar is onze leverancier nog mee bezig, door communicatie is er slecht 1 set geleverd ipv 2 maar dat zal best goedkomen.

 

In maart ga ik beginnen met het vervangen van de badkamervloer, de hoezen omwisselen, de sfeerverlichting opnieuw aansluiten en ik denk erover om een 200 watt zonnepaneel op het dak te plaatsen.

 

Wij hebben een 145 ah AGM accu, wij willen in september tot en met  mei volgend jaar toeren door Portugal en Spanje. 

We verblijven denk ik maximaal 1 week, zeker niet langer op 1 plek, dus we trekken echt rond dan lijkt het mij dat een 175 a 200 watt paneel voldoende is om de accu op pijl te houden, of zie ik dat fout.

 

Mocht ik moeten stoken dat gaat dat uitstekend op de LPG fles die ik in 2022 heb laten plaatsen.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Goededag,

 

Eindelijk zit de tweede nieuwe badcelvloer erin.

 

Ik heb het zelf uitgevoerd maar heren en natuurlijk ook dames wat een takkewerk is dat geweest.

Ik moest de hele ruimte ontmantelen om vanaf een lege ruimte op de nieuwe kuip weer alles opbouwen want elk onderdeel overlapt het vorige.

 

Ook bleek de kunststof afvoer helemaal vergaan te zijn omdat daar water in blijft staan na het douchen dus het kopen schroefbusje was helemaal vergaan met het gevolg een groot gat in de kunsstof beker.

Kunnen jullie je voorstellen dat de ruimte ook ontmanteld moet worden bij bovenstaande voorval, er is geen andere mogelijkheid om de syflon te vervangen dus let op mensen als jullie voornemens zijn er een gietvloer in te laten plaatsen, sta erop dat er een rvs beker in geplaatst wordt.

 

ik ben een week bezig geweest maar ben weer happy en ready om te gaan vanaf 23 maart tot nader order.

 

Groet Kabe

20230302_135706.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

De douche vloer van mijn camper was gescheurd over een grote lengte langs de zijwand en rond beide afvoeren.

Ik heb de douche vloer van mijn camper gerepareerd met een aantal lagen keperweefsel,glasweefselband en expoxy hars. Daarna afgewerkt met DD lak in een kleur, die de kleur van de douchebak benadert. Gebruik wel de juiste beschermingsmiddelen en goede ventilatie bij het verwerken Bewust geen polyester hars maar voor epoxy hars gekozen.

Kees je mag altijd langs komen om het resultaat te bekijken en dan kan ik uitleggen hoe ik het heb gedaan.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mijn vloer is twee maal gescheurd en dus vervangendus de tweede maal door mijzelf.

 

De oorzaak bij mij was de houten geperforeerde vlonder, orgineel Kabe

Zij hadden en moeten nog de scherper randen van de onderkant helemaal rondom rond freezen want de kuip is rondom ook afgerond.

 

Probleem opgelost, maar ja wie luistert er nu naar een Nederlandse meubelmaker in Zweden? Niemand toch?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...