Ga naar inhoud

Fiat Ducato + Schaudt SDTbus 630 electroblock - accu los koppelen voor winterstalling (LMC Cruiser T 662 G)


EJSol
 Share

Recommended Posts

LMC Cruser T662 Nieuw model Ducato 160 pk met Schaudt elektroblock accu ontkoppelen, maar hoe?

 

De Ducato accu is eenvoudig. Standaard uit handleiding bij langer dan een maand niet rijden. Bij bestuurder bodem plaat er af en min pool met knopje ingedrukt loskoppelen. 

De Camper accu is niet eenvoudig, je moet de zware bijrijderstoel losmaken en weghalen om bij min pool te komen. 

Wel lopen er van beide accu's ieder een dikke bruine kabel van min pool naar twee van de grote groene Schaudt block connectors onder de bestuurderstoet. 

 

De Schaudt elektroblock beschrijving stelt dat je "Stilleggung" doet door op bedieningpaneel de OFF mode te activeren. Je hoort dan een relais verspringen. 

 

Maar de camper kun je nog steeds met draadloze sleutel afsluiten en openen en als deur wordt geopend licht het dashboard op.

Gaat dat goed als je zo je eerste winter door wilt komen en in een voorjaar nog een werkende camperaccu wilt hebben of is er toch nog een lekstroom?

 

Het lijkt er op dat ik de twee stekkers er uit moet trekken om helemaal lek stromen te vermijden, maar dat lees ik nergens. 

 

Is er iemand met kennis van zaken die een goed advies kan geven? (anders dan iedere maand een ritje maken of de camper niet in stalling te brengen en op de oprit op 220 aangesloten te laten staan)

 

P.s ik begreep dat je bij 220VAC 24/7 aangesloten geen druppelaar nodig hebt, dat het moderne Schaudt systeem dat goed afvangt (er zit ook een booster van Schaudt aangesloten), maar dat is informatie van een onbekende bron, maar realistisch als je de Duitse handleiding leest en de schema bekijkt . 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Beste EJSol,

Ik heb exact dezelfde camper uit 2021, heb geïnformeerd bij de dealer maar de 2 huishoudaccu's en de start accu kunnen worden opgeladen via de 220 Volt aansluiting. Heb jij er ook een booster inzitten?Bij mij zit die er standaard in. Huishoud accu's niet loskoppelen, alle instellingen verdwijnen dan en vaak geeft het met het weer aansluiten problemen in de moederborden waar alles mee geregeld wordt in de camper. Helaas blijkt bij mij dat de startaccu toch niet mee laad, dat ben ik nu aan het uitzoeken. In principe kan de camper continu aan de stroom staan er zit bij ons standaard een druppellader in. Wil je meer weten hoor ik het wel

Link naar reactie
Share on other sites

Een EBL van Schaudt heeft normaal gesproken een druppellader voor de accu van het motorgedeelte.

 

Het uitschakelen van de accu's via de EBL geldt alleen voor de opbouw accu's, niet voor de accu van de motor.

Daarom kan je de deuren open met de afstandsbediening van het Fiat-gedeelte en gaat de binnen verlichting aan.

Je hoeft daarom alleen de kabels van de accu van het motorgedeelte, los te halen.

 

Als de camper aan de 230V kan, dan hoef je de schakelaar op het EBL gedeelte niet persé uit te zetten en kan de accu voor het motorgedeelte gewoon aangesloten blijven

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Maar de camper kun je nog steeds met draadloze sleutel afsluiten en openen en als deur wordt geopend licht het dashboard op.

Gaat dat goed als je zo je eerste winter door wilt komen en in een voorjaar nog een werkende camperaccu wilt hebben of is er toch nog een lekstroom?

Lijk mij ook logisch dat het rijgedeelte van de Ducato nog stroom krijgt. Daarvoor zit er een startaccu in een camper.

 

Terwijl ik dit zit te typen komt Frans met zijn reactie.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...