Ga naar inhoud

Luchtvering


CamperPaul

Recommended Posts

Na diverse keren huren zijn we van plan onze eerste camper te kopen.

We hebben er een gevonden en die is voorzien van luchtvering; op het dashboard zitten 2 schakelaars (omhoog/omlaag) met ernaast drukmeters.

Kan iemand ons meer informatie geven hierover, op internet krijg ik geen duidelijkheid, alleen dat de vering van de camper beter zou zijn en dat er verschillende soorten zijn.

Ik heb in ieder geval de volgende vragen:

- wat zijn de voor- en nadelen

- kan ik hiermee de camper waterpas stellen

- wat kost zo'n systeem ongeveer

- moet ik rekening houden met extra onderhoudskosten 

 

Alvast bedankt

 

Mvgr. Paul

Link naar reactie
Share on other sites

@CamperPaul
 

Ik heb in ieder geval de volgende vragen:

- wat zijn de voor- en nadelen:
Voordeel: veel beter veercomfort en hogere aslast toegestaan (via RDW-omkeuring)
Nadeel: circa 20-25 kg meer gewicht.

- kan ik hiermee de camper waterpas stellen
Nee, je kunt een beetje hoogte verschil tussen links en rechts opheffen, maar het is geen levelsysteem

- wat kost zo'n systeem ongeveer
Afhankelijk van het voertuig tussen de 4.000 en 5.000 euro inclusief RDW-omkeuringskosten en licenties.

- moet ik rekening houden met extra onderhoudskosten 
Nee, een lekkende blaasbalg is het enige euvel dat wel eens optreedt omdat je iets geraakt hebt (steenslag) of met te weinig druk gereden hebt.

Link naar reactie
Share on other sites

Ligt er aan, op alle assen of alleen achteras (wat vaak voorkomt). Alleen de achteras dan zal de prijs ongeveer de helft zijn.

 

Op alleen de achteras, dan kan je de camper weer wat "rechter" zetten als je b.v. een scooter of andere zware zaken in de garage legt. Ook kan het de bladveren ondersteunen. Dat is ook een soort levellen, maar dan alleen door de hoogte van de achterzijde van de camper hoger of lager zetten.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid