Ga naar inhoud

Navigatie en milieuzones met een oudere diesel


Pitor
 Share

Recommended Posts

Ik wil met onze Fiat Ducato uit 1994 naar Frankrijk en Duitsland en ben beducht voor de milieuzones. Welke betrouwbare navigatiesystemen zijn er waarin je de maten van je camper en de diesel-status kunt opgeven. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat bijvoorbeeld over Sygic of Navion Navigation? IK heb die bekeken maar krijg geen betrouwbaar beeld van de manier waarop je daarmee milieuzones kunt vermijden.

Link naar reactie
Share on other sites

Duitsland is geen probleem, laatst nieuwe sticker aangevraagd en tot  mijn verbazing gewoon groen(ipv geel die ik eerst had), ze hebben daar e.e.a. veranderd en blijkbaar krijgen oudere diesels gewoon een groene sticker. Je kan het checken door gegevens in te vullen op de site en voor betalen kan je zien wat je krijgt. Frankrijk kijk ik voor de route op de franse website, er is volgens mij geen enkel betrouwbaar nav systeem die up to date is wat dit betreft. Maar ik zag in parijs diesels rijden uit het jaar kruik dus ze kijken er ook niet echt erg nauw naar. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Mijn camper ís uit  het jaar kruik, nou ja, 1994. Maar zulke campers krijgen ook vaak ontheffing als de eigenaar in een "verboden" gebied woont. Het zegt dus niet zoveel dat je in Parijs ook stokoude campers ziet. Ik zal net degene zijn die wel een boete krijgt, of meerdere zelfs.....
In Duitsland is het ook wat overzichtelijker maar je hebt in Frankrijk ook gebieden die bij bepaalde weersomstandigheden op slot gaan voor zo'n vieze ouwe camper als die van mij (Bah! 🤮)😅

aangepast door Pitor
spelling
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

TIP Duitsland, als je wel euro-4 of hoger hebt,
kun je via de ANWB de Duitse groen stikker met je kenteken aanvragen,  
die controleren dat dan.
Dus mijn 1998 diesel camper met Euro-nul kreeg niets.

Duitsland, oppassen: in alle milieu zones worden echt alle op of naast de openbaar weg geparkeerde auto's gecontroleerd op milieu stikker,
meestal minimaal de groene euro-4 stikker.

Duitsland, de gemeentes kunnen hun milieu zones zelf aanwijzen en vergroten graag,
dus steeds op de borden letten, het erin rijden is al strafbaar.

Dus oppassen met alle navigatie hulp, en voor de reis je kaarten updaten.

Ik was al 2 keer raak.

In 2017 in Mönchengladbach de vriendelijke en dringende tip van een parkeerwachter,
hier onmiddellijk uit het centrum te vertrekken.

Uit Essen kwam in 2018 per post een bon van 60 € naar thuis in Nederland.

Tip, een straat verder, op de IKEA parkeerplaats, controleert niemand.

 

+ Duitsland, nog zijn alle autobanen vrij voor alle Euro-nul.
Dus je mag nog wel over alle autobanen, ook dwars door de vele milieu steden in Nordrhein-Westfalen. Zoals de E34 = A40 van Venlo naar Dortmund.

 

+ Plus vaak de vrije toegang tot veel parkeer plaatsen van veel event locaties,
zoals voetbal stadions en vliegvelden
en veel "Messehallen" (Düsseldorf, Essen, Dortmund, Hannover).
Vandaar kun je meestal goed met de bus of fiets of taxi overal komen.

Opletten, je moet daar dan wel vaak weer de zelfde weg terug uit de "milieufuik".

2023-07-24 06_29_56-Umweltzone – Wikipedia – Mozilla Firefox.png

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...