Ga naar inhoud

Uitleg gevraagd stroom zelfbouwcamper


Jera92
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen allen,

 

ik ben Jelle, een enthousiaste 20iger die onlangs een tweedehands bus heb gekocht om om te vormen tot een basis camper/van om nieuwe avonturen tegemoet te gaan!

Deze heb ik reeds volledig ingericht en heb ik al het 230 Volt gedeelte van mijn elektriciteit al aangesloten.

Echt heb ik ook led verlichting hangen, een dompelpompje en op dit moment een frigobox die op op 12 Volt DC werkt.

Voorlopig hangen deze 12 Volt toestellen aan een oude loodaccu van een vorige auto geweest.

 

Graag had ik meer informatie gehad over de aankoop van een leefbatterij omvormer.
Ik heb het camper elektra boek van van ByNomads gelezen, waar ik wat basis kennis over een dergelijke installatie opdeed.

Ik maakte een stroomplan op, op basis van mijn noden via een geschatte stroomverbruik en benodigd vermogen van de batterij, met Victron apparatuur.
Je kan dit als bijlage van dit bericht terug vinden.

 

Ik had gedacht aan volgende apparatuur:

  • 2 keer een Victron AGM Deep Cycle Accu 12V/165Ah (parallel aangesloten)
  • Victron Precisie Accumonitor BMW 700 (9-9 VDC)
  • Victron MultiPlus 12/800/35-16
  • 12 Volt zekeringen nog niet bepaald
  • 230 Volt zekering nog niet bepaald

 

Daarbij had ik nog enkele vragen:

  • Welke kabels dien ik te gebruiken om de accu's in parallel te verbinden?

          Ik weet dat door de lage spanning maar hoge ampèrage voor kabels van een bepaalde diameter (caré) moeten worden gebruikt, maar ik heb hier geen ervaring mee.

          Ook heb ik liefst kabel waar de oogringen al op vastzitten en ik deze er niet zelf meer moet aan vasthangen, schijnt gevaarlijk te zijn als dit niet goed vastgemaakt is.

  • Naar 12 volt zekering toe, welke zekering heb ik nodig voor:
    • Ik heb 6 Led spotjes gehangen van 15,6 Watt op 12 volt
    • Koelbox 42 Watt en waterpomp 42 Watt op 12 Volt (momenteel samen op 1 kabel aangesloten op oude loodaccu van een vorige auto met gezekerde sigarettenplug)
  • Voor het opladen en omvormen opteerde ik voor een oplader en omvormer in 1, maar dienen er tussen de batterij en de omvormer dan aparte zekering te zitten? Of zitten de zekering ingebouwd in de omvormer?
  • Verder had ik voor mijn 230 Volt installatie (wanneer ik walstroom heb) nog geen beslissing gemaakt welke zekering ik zou plaatsen.
    • Op sommige campings is er 16, 10 of soms maar 6 Ampère voorzien. Ik had zelf liever een 16 Ampère 230 Volt zekering gehad.
    • Iemand beval me een zekering te nemen met een Zekeringsautomaat (beschermt tegen en overbelasting), en een Aardlekschakelaar(Controleert de in- en uitgaande spanning. Zodra er een lekstroom optreedt, maakt de aardlekschakelaar de installatie spanningsloos. Hiermee bescherm je jezelf tegen elektrocutie.)                  

                    Wat denken jullie hiervan? Wat zouden jullie mij aanbevelen?

 

Ik twijfel er nog over om mijn koelbox te blijven gebruiken of een zuinige gewone kleine koelkast op 230 Volt met de omvormer in mijn van te plaatsen.

Een model die ik in gedachten had verbruikt wanneer hij koelt zo'n 56 Watt met een gemiddeld omvormingsverlies van 15%, omgerekend komt dit neer op een dagelijks verbruik van zo'n 65Ah.

 

Voorlopig zal ik de batterijen enkel via walstroom laten opladen, een zonnepaneel zou ik later plaatsen, afhankelijk van mijn ondervinden na de eerste tochten.

 

Zijn er mensen die mij uitgebreid kunnen uitleggen hoe ik precies aan de slag ga en hoe de installatie zelf moet worden uitgevoerd?

Ik heb zelf niet veel ervaring met 12Volt DC elektronica, maar ik leer heel graag bij!

 

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp! 😀

Jelle

 

Het stroomplan zelf:

 

Stroomplan-zwerfbus.thumb.png.a5a9564bf3529b5e44a06f491d889363.png

 

AankoopLeefbatterij_Page_1.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_2.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_3.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_4.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_5.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_6.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_7.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_8.jpg

AankoopLeefbatterij_Page_9.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...