Ga naar inhoud

Maximale Technisch Toelaatbare Massa verhogen


bermer4863
 Share

Recommended Posts

Bezint voor dat je begint… (stand per 24-04-2021)

Na wat artikelen gelezen te hebben die gaan over de wettelijke massa’s van campers, heb ik besloten om voor onze nieuwe camper, een knaus sky ti 650 MF platinum edition, een verhoging aan te gaan vragen van de “maximaal toelaatbare technische massa” (MTTM). Dit niet te verwarren tot de “maximale toegestane massa”. (MTM) Die blijf 3500kg.

Na contact met de dealer bleek dat Knaus daarvoor een verklaring af kan geven, waarbij zij verklaren dat in ons geval de MTTM opgehoogd kan worden naar 3650kg. Je ontvangt dan direct van Knaus ook een nieuw typeplaatje waarop dat nieuwe MTTM staat vermeld. Deze actie bleek overigens €390,- te bedragen! Met deze verklaring moet je dan contact opnemen met de RDW.

Op de site van het RDW vond ik een aanvraagformulier daarvoor en na dit ingevuld te hebben met kopieën van de Knaus verklaring en typeplaatje en betaling van €59,20 opgestuurd.

Drie dagen later ontving ik een brief van het RDW dat dit een oud type aanvraag betrof en dat de €59,20 teruggestort zou worden ( is ook gedaan) en dat ik in plaats daarvoor €61,20 moest overmaken. Ook weer gedan.

Na weer 3 dagen later ontving ik weer een brief van het RDW waarin vermeld stond dat ik een afspraak moest maken met een keuringsstation en dat de €61,20 teruggestort zou worden (nu nog niet gebeurd) en dat de kosten voor het keuren €54,- bedroeg, ter plaatse te voldoen.

Afspraak gemaakt met keuringsstation en op 23-04-2012 kon ik daar terecht. De kosten bleken geen €54,- te zijn maar €57,-. IK vermelde dat ik nog €61,20 van  het RDW te goed heb, maar daar werd niet op gereageerd anders dan “dat moet u met de RDW uitzoeken”.

Ik ontving een samenvatting van de keuring en een “ intern opdrachtformulier vervolgbeoordeling VRT”.  Ook moest ik het nieuwe typeplaatje alvast over het oorspronkelijke plaatje plakken van de keuringsmeester. Op mijn vraag of ik nu een nieuw kentekenbewijs opgestuurd krijg zei  de keuringsmeester mij verder dat RDW contact met me op zou nemen verder niets

Eenmaal thuis ontving ik inderdaad een bericht van de RDW dat ik een nieuw formulier moest invullen voor een “individuele keuring”. Mij verbaasde dat en heb meteen contact opgenomen met de RDW afdeling VRT. Een heel vriendelijke man vertelde mij dat dit de procedure is, dat deze individuele keuring nog eens ca €200,- gaat kosten en dat het nog wel eens 3 tot 6 weken kan gaan duren. Rij nu wel rond met een verkeerd typeplaatje ten opzichte van het kentekenbewijs! Reactie VRT man: Geen probleem!?…Sta met de rug tegen de muur, kan niet meer terug, al te veel kosten gemaakt:

Resumerend :

€390,- kosten Knaus/dealer

  57,-  kosten keuringsstation

€ 200,- individuele keuring te verwachten

En nog € 61,20 te goed van RDW

 

Kortom “bezint voordat je begint”

Link naar reactie
Share on other sites

Been There Done That

 

Was bij een verhoging van 4000kg naar 4250kg. Is verder dezelfde procedure.

Bij de herkeuring hebben wij alles wat er niet in hoeft te liggen en los gemaakt kan worden, eruit gehaald. De camper werd opnieuw gewogen en kreeg een nieuw "ledig gewicht".

Anders betaal je houderschapsbelasting voor de opties.

 

Totale kosten waren ongeveer €.500,=

 

Enkele voorbeelden,

- Topper op het bed (er moet iets van een matras opliggen),

- 2e accu verwijderd,

- Zonnepanelen eraf,

- Schotel eraf,

- Schoon- en vuiltwatertank leeg

- Servies eruit,

- Kleding en linnengoed eruit,

- Alles was los zit eruit, b.v. legplankjes in de kast,

- Luifel (hebben wij niet gedaan i.v.m. gewicht. We moesten dezelfde dag keuren),

- Gasflessen (volgens mij moet er officieel 1 inzitten)

- Reserve wiel en/of reparatieset,

 

Nieuwe gewicht van de camper was daardoor niet veel zwaarder was dan de fabrieksopgave (dat is zonder opties) en viel binnen dezelfde klasse van houderschapsbelasting.

 

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...