Ga naar inhoud

Compaen


Compaen

Recommended Posts

Hallo,

In mijn camper was de laadvoorziening als volgt geregeld.

- een Schaudt EBL 29 met een lader van 18 A voor de huishoudaccu's en 6A voor de startaccu.

- een 140 W zonnepaneel met een solarregelaar rechtstreeks aangesloten op de accu

Ik had zo'n vijf jaar geleden 2 Victron 90Ah  gelaccu's parallel geschakeld, deze accu's zijn dit jaar overleden, toch een beetje vroeg voor dergelijke accu's.

Ik ben me nou aan het oriënteren op de aanschaf van nieuwe accu's en twijfel nu of ik weer gel- of AGM accu's zal aanschaffen. Ik kom daar niet goed uit omdat de verschillende laadkarakteristieken van de laders niet helemaal sporen met de eisen van de accu's op dit punt.

De EBL geeft in Duits aan een Ladekennlinie IUoU, een Ladeschlussspannung van 14,3V en een Spannung fur Erhaltungsladung van 13,8V mit automatischer Umschaltung. Hoewel de handleiding van de EBL aangeeft dat een evt. AGM accu kan worden geladen door de accu keuzeschakelaar op "gel" te zetten, kan ik er niet achter komen  welke laadkarakteristieken daar bij horen.

De solarregelaar geeft voor een gelaccu resp. gewone loodaccu het volgende aan:

floatlading  14,1V en 13,9V

boostlading voor 2 uur 14,4V en 14,4V

egalisatielading voor 2 uur ---- en 14,7V

30 dagen onderhoudslading, indien noodzakelijk 14,4V voor 2 uur en 14,7V voor 2 uur.

Geladen wordt d.m.v. een pulse width modulator.

Het zonnepaneel heb ik geinstalleerd om vrij te kunnen staan. Het komt toch nogal eens voor dat we aan de stroomkabel hangen en dat betekent dat de accu's dan via twee verschillende kanalen laadstroom krijgen. Doe ik wat verkeerd, en zo ja, wat kan ik verbeteren?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid