Ga naar inhoud

Voorzorgsmaatregelen bij aankomende vorst


BZD
 Share

Recommended Posts

Omdat wij pas sinds een week eigenaar zijn van een buscamper (Sunlight Cliff 540 Adventure)  vroegen wij ons af of er nog bijzondere maatregelen voor de aankomende winter moeten plaatsvinden.

 

IK dacht zelf aan beide watervoorzieningen leeg laten lopen. Kraan nachtje open laten staan. 

 

Bij -2 C gaat de kraan van de boiler vanzelf open om water eruit te laten lopen. IK vraag mij af hoe dat gaat als je 's winter ergens wild staat en het vriest. Zit je dan plotseling zonder verwarming?

 

Hoor graag tips / opmerkingen van ongetwijfeld meer ervaren mede NKC leden.

 

Bedankt, BZD

Link naar reactie
Share on other sites

Vuil- en schoonwatertank leeg laten lopen, alle kranen in de middenstand koud/warm openzetten en de (truma) boiler handmatig de vorstbeveiliging openzetten.

Quote

Bij -2 C gaat de kraan van de boiler vanzelf open om water eruit te laten lopen.

Dat is een een mogelijkheid. Als de beveiliging hapert loop je de kans dat de boiler alsnog bevriest.

 

Quote

IK vraag mij af hoe dat gaat als je 's winter ergens wild staat en het vriest. Zit je dan plotseling zonder verwarming?

Hooguit heb je geen warm water.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt CaradoT135 voor je reactie,

 

Ik bedoel eigenlijk als je bv met de hond een lange wandeling maakt bij -5 en tijdens de wandeling is de vorst preventie vanzelf opengesprongen , dan zit er geen water meer in de ring verwarming en is er dus niets om te verwarmen. Sterker nog: kun je gewoon met water aan boord in de vrieskou staan? Kunnen je leidingen springen?

Link naar reactie
Share on other sites

Weet niet wat voor soort verwarming u heeft (Trumatic, Alde) , maar mij lijkt dat als u in de winter weggaat en de verwarming aan heeft (en aan laat als u gaat wandelen) dat dan de binnentemperatuur zodanig hoog is dat de vorstpreventie niet in werking treedt. 

Als u stroom heeft kunt u overwegen om een elektrisch kacheltje met zo'n 500 tot 800 watt te gebruiken.

 

Groet Jelle

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 26-10-2020 om 15:56, Jelle zei:

Weet niet wat voor soort verwarming u heeft (Trumatic, Alde) , maar mij lijkt dat als u in de winter weggaat en de verwarming aan heeft (en aan laat als u gaat wandelen) dat dan de binnentemperatuur zodanig hoog is dat de vorstpreventie niet in werking treedt. 

Als u stroom heeft kunt u overwegen om een elektrisch kacheltje met zo'n 500 tot 800 watt te gebruiken.

 

Groet Jelle

De automatische vorstbescherming heb ik vervangen voor een handmatig kraantje. Dan weet ik wanneer ik het water weg laat lopen en niet wordt geconfronteerd dat onderweg al het water is weg gelopen. Een klein elektrich kacheltje in combinatie met de kas/ disel kachel helpt om het verbruik hiervan te verminderen.

Maar ook hierbij geld dat de tank eens leeg is.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...