Ga naar inhoud

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik heb een camper Fiat Ducato 7,5 meter 150 pk Multi Jet 230 D.

deze is heel gevoelig bij?wind en/of passeren vrachtauto/bus. Ik overweeg of om extra veerblad te laten monteren of luchtvering. Heeft iemand ervaring of suggesties wat de beste oplossing kan zijn? Bedankt 

Geplaatst:
15 uren geleden, Whl zei:

Ik heb een camper Fiat Ducato 7,5 meter 150 pk Multi Jet 230 D.

deze is heel gevoelig bij?wind en/of passeren vrachtauto/bus. Ik overweeg of om extra veerblad te laten monteren of luchtvering. Heeft iemand ervaring of suggesties wat de beste oplossing kan zijn? Bedankt 


Ja VB Semi-Air en Collsprings laten monteren bij www.verbruggenbwi.nl in Kampen. Rijdt als een trein.

 

Geplaatst: (aangepast)

Wat je met een Ducato van 7,5 meter aan onstabiele zaken ervaart hebben hele volksstammen. Het komt er in het kort op neer dat het behoorlijke (over)gewicht van de camper eigenlijk niet geschikt is voor de relatief lichte vering van het Ducato onderstel. In dit geval ook meestal met het Fiat Ducato Light chassis, omdat het zwaardere Heavy chassis, of nog betere Al-Ko chassis, geschikt is voor hogere gewichten rond de 4250kg en daardoor ook af-fabriek zwaardere veringen heeft.

 

Een zware camper op een net iets te lichte vering zal bij ongelijk wegdek veren als een grote zware Ameriaanse slee en bij het inhalen door-, of passeren van een grote vrachtauto reageert de camper op de verplaatste wind. En natuurlijk ook normale vlagen wind op de zijkant van de camper worden meestal duidelijk gevoeld.

 

De meest gebruikte oplossing zijn als hierboven genoemd de verbeterde veringen van VB-Airsupport. Zij hebben een uitgebreid scala aan spiraal- en hulpluchtvering. Het gros van de campers met VB-Airsupport vering heeft hulpluchtvering tussen de bladveren achter en op de vooras sterkere spiraalveren. Deze optie kun je nog aanvullen met betere VB-Airsupport schokdempers (Koni) waardoor de veerweg beter en sneller wordt gedempt en je camper nog stabieler zal worden.

Het resultaat is een iets stuggere wegligging maar merkbaar meer stabiliteit. De camper wordt beter te besturen en corrigeerd zich sneller bij bepaalde beweging.

En mocht je het interessant vinden; je kunt met nieuwe VB vering vaak ook een hogere Toelaatbare Maximale Massa krijgen, zodat je camper meer dan 3500kg mag wegen. Vanzelfsprekend i.c.m. een C1 rijbewijs maar als je dit interessant vind dan zou ik WDT Services benaderen die dit traject incl. de RDW en montage adviseren.

 

Een andere ook veel gekozen optie voor betere vering is via CarSupport. Zij maken zelf vering en doen ook deels zaken met Koni voor de techniek en schokdempers. Hier kun je ook informeren wat er kan. Zij hebben echter geen TuV gecertificeerde (hulplucht)vering waardoor deze niet geaccepteerd wordt bij gewichtsverhoging.

 

aangepast door Camper-T
Geplaatst: (aangepast)

Heb ook het light chassis van Fiat, mijn camper weegt meer dan 3500 kg en was ook gevoelig voor zijwind, vrachtauto's etc. Na montage van het VB hulp lucht veringssysteem, veel beter rijgedrag. Complete luchtvering (voor én achter) is nog beter, maar ook veel duurder. Of je bij lucht hulp vering ook vóór andere veren/dempers moet hebben, hangt o.a. af van de gewichtsverdeling. Dus even de asdruk voor en achter meten. Meestal is de achterkant (te) zwaar en daar dus beginnen.

aangepast door GeMa
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Of het de reden is dat wij er geen last van hebben weet ik niet ,maar de spoorbreedte van onze camper is op het achteras 10 cm breder dan de voor as.

Op bruggen en inhalende vrachtauto's hebben we geen last van schommelingen.

Geplaatst: (aangepast)

Alle Ducato gebaseerde campers hebben sowieso een bredere achteras voor betere wegligging. Campers die dit niet hebben, bijvoorbeeld Hymer op Mercedes, kunnen soms losse spoorverbreders tussen de achterwielen zetten. En als ik mij niet vergis hebben de nieuwere campers soms af-fabriek zijwindstabilisatie, wat merkbaar scheelt als je oudere campers gewend bent.

Onze relatief nieuwe camper op Ducato Light chassis deed het op zich ook goed met zijwind en bij inhaalmanoeuvres van vrachtauto’s. Maar na de upgrade met hulplucht tussen de bladveren, nieuwe veren voor en rondom betere schokdempers, rijdt de camper merkbaar stabieler. Iets stugger weggedrag maar je voelt veel meer controle.

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Geplaatst:

En de beste wegligging hebben camper met een Al-Ko chassis met torsievering. Hierdoor komt de camper ook lager op de weg te liggen hetgeen de luchtweerstand vermindert en ook het dieselverbruik.
 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid