Ga naar inhoud

Zijn er al Overwinteraars vertrokken?


Jelle
 Share

Recommended Posts

Hallo beste camperaars,

 

normaal gesproken zouden we nu al vertrokken zijn om na een paar weken in Frankrijk verder naar ons overwinteradres in Spanje te gaan. Door corona zijn we thuis gebleven. Ik ben benieuwd of er toch mensen de stoute schoenen hebben aangetrokken en op pad zijn gegaan. Ik zou dan graag hun ervaringen horen en welke route ze hebben gereden.

 

Groet Jelle

aangepast door Jelle
tekstaanpassing
Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een tijd in de regio van Gap zuid Frankrijk gestaan, met de intentie om daarna nog iets (Corona-maximaal) zuidelijker te gaan naar de regio van Perpignan.

De laatste ontwikkelingen van de nieuwe oranje zones in Frankrijk heeft ons doen besluiten om richting het noorden van Frankrijk te verkassen waar nog veel geel is.

Net boven Perpignan is het departement nog geel maar het risico dat hier nog meer in oranje zones veranderd vonden wij te risicovol inzake onze verzekeringen, etc.

Natuurlijk hadden wij het risico kunnen nemen en lezen wij ook berichten van mensen die vrolijk aan de costa in Spanje staan maar ons lijkt dit momenteel geen optie.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor de reacties.  Gelet op de recente ontwikkelingen hebben we besloten om de reis uit te stellen met telkens 1 maand. Zijn inmiddels wel 2 weekjes naar Friesland geweest en hebben daar genoten van het mooie weer, de mooie fietsroutes, de skûtsjes en alle andere bootjes, de mooie afwisselende natuur ( Fries-Drents Wold, Gaasterland en de meren).  

Blijf gezond, Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

beste camperaars,

Hoe fijn zou het zijn als we elkaar een beetje op de hoogte houden over de reis naar ons overwinter land en de situatie ter plaatse.

Daarom vraag ik via dit forum om hier een berichtje achter te laten als u onderweg bent.

Wij zijn nog steeds positief over de mogelijkheid begin januari te vertrekken naar de Algarve en hopen op veel positieve reacties.

 

groet en wellicht tot ziens in het mooie Portugal.

 

Hennie

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik was voornemens om richting Spanje/Portugal te gaan maar de coronacijfers geven mij toch te denken. Eigenlijk had ik het al opgegeven maar nu zie ik bij de F1 GP van Portugal toch 'gewoon' volle tribunes! Is er iemand in Spanje of Portugal die weet hoe het er daar voor staat op het platteland?

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Huf, Het leek er op dat de tribunes vol zaten, maar het was slechts een beperkt aantal. Dit ter zijde. Binnen Europa gaat het een beetje overal mis met corona. Of je nu in Nederland veiliger zit dan ergens anders binnen Europa is maar de vraag. Echter, besef goed dat als u onder deze omstandigheden op reis gaat buiten Nederland uw zorgkosten- en reisverzekering niet alles vergoeden als u in het buitenland behandeld moet worden voor corona gerelateerde klachten. U neemt immers een bewust risico omdat reizen naar Frankrijk, Spanje, België , Luxemburg etc. wordt afgeraden. De basisverzekering blijft intact maar met de restrictie dat het vergoedingenniveau van Nederland geldt. Liggen de behandelingskosten in het buitenland hoger ( bijvoorbeeld omdat u naar een privékliniek wordt gebracht) dan zijn de meerkosten voor eigen rekening.  Laat u hierover dus goed Informeren door uw verzekeraars. Voor ons is dit de reden dat we  -  hoe graag we ook op reis willen - hebben besloten (nog) thuis te blijven.

Oh ja, Spanje heeft weer de Noodtoestand uitgeroepen. Dit is niet zonder reden en ik vermoed dat de regels strenger zullen worden. Van bekenden in de regio Murcia heb ik vernomen dat buiten altijd, dus ook als je wandelt of fietst, een mondkapje gedragen moet worden. Bij de 1e corona uitbraak mochten wij  ook niet meer van de camperplaats af, anders dan dat 1 persoon boodschappen mocht doen of naar apotheek of arts mocht indien noodzakelijk. 

Ik wens u veel wijsheid. Groet Jelle

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beetje eigenwijs zijn mag wel, als je daardoor - als het niet goed uitpakt - ook alleen je zelf benadeelt. Bij Corona is dat anders en kun je anderen ziek maken. Dus inderdaad zoals Adriatik aangeeft, volg de regels. Als we dit allemaal hadden gedaan dan was het waarschijnlijk een stuk beter gesteld met het uitroeien van het virus. Laten we ons niet als een stel verwende kinderen gedragen.

 

Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Adriatik zei:

Ik volg maar één informatiebron; die van de Rijksoverheid/RIVM. Wat zou het veel problemen oplossen wanneer we allemaal die regels volgen en stoppen met onze eigenwijsheid en het opzoeken van de randen van de regels!

Zo is dat! 

Helemaal mee eens.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-9-2020 om 12:15, Jelle zei:

Hallo beste camperaars,

 

normaal gesproken zouden we nu al vertrokken zijn om na een paar weken in Frankrijk verder naar ons overwinteradres in Spanje te gaan. Door corona zijn we thuis gebleven. Ik ben benieuwd of er toch mensen de stoute schoenen hebben aangetrokken en op pad zijn gegaan. Ik zou dan graag hun ervaringen horen en welke route ze hebben gereden.

 

Groet Jelle

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Jelle,

Wij vertrekken over 2 weken  naar Murcia , daar  het  verblijven in de camper icm het volgen van de richtlijnen resulteert in  een  mi  aanvaardbaar  risico .

De doorreis gaat  via de tolwegen  icm  overnachting  op camperplaatsen .

NB de ventilatie  en luchtvochtigheid in de camper is  natuurlijk optimaal.

Groet Kees

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Kees, ik word graag door u op de hoogte gehouden van uw reis. Wij staan in de winter normaal ook in de Regio Murcia (Santiago de la Ribera). 

Ik geef u wel mee, dat u voor Frankrijk papieren nodig heeft.  Ik neem aan dat u ook weet dat de regio Murcia op dit moment in een  dubbele Lockdown zit. Dat betekent zo ongeveer dat er niemand (met uitzonderingen ) er in of uit mag. Ik ben zeer benieuwd of u er in komt omdat u voor zover ik kan beoordelen niet tot de uitzonderingen behoort (geldt ook voor mogelijk andere regio's waar u door heen reist).   Ik neem ook aan dat u zich voor wat betreft uw verzekeringen goed hebt geïnformeerd.

 

Heel veel succes, goede reis, en ik hoop dat uw hier verslag doet van uw reis.

 

Groet Jelle

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Keesvanderburg zei:

Wij vertrekken over 2 weken  naar Murcia , daar  het  verblijven in de camper icm het volgen van de richtlijnen resulteert in  een  mi  aanvaardbaar  risico 

Spanje is hartstikke oranje. Dan wordt door mensen die er wél verstand van hebben geadviseerd daar niet naartoe te gaan als het niet noodzakelijk is. Ik ben erg benieuwd welke bijzondere kennis je in huis hebt om het beter te weten. Of behoor je bij die 17 miljoen Nederlanders die het per definitie beter weten wanneer de regels hun egoïstische belangen in de weg zit?

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Adriatik,  in de basis heeft u helemaal gelijk, echter zoals u zegt er wordt :" geadviseerd"  . En daar ligt het probleem. Van overheidswege ( Rutte en co) durft men het niet "te verbieden". Een advies mag men in de wind slaan en dat doet men dan ook veelvuldig ( en niet alleen de jeugd maar ook volwassenen maken zich hier "schuldig" aan). 

 

Anderzijds, als een land je niet wil toelaten dan moeten ze dat ook duidelijk aangeven en die maatregel uitvoeren.

 

Zoals ik hiervoor al heb aangegeven moet men zich wel bewust zijn wat de gevolgen kunnen zijn van het negeren van het advies, voor zichzelf maar vooral ook voor anderen. 

 

Ik heb onlangs nog contact gehad met de Camperplaats in Spanje en het blijkt dat daar toch Nederlanders, Duitsers, Belgen en Zweden zijn aangekomen. Weliswaar staat de camperplaats niet vol, maar er zijn dus meer "eigenwijze" of zoals u zegt "egoïstische" mensen. 

 

We zijn allemaal volwassen en hebben naar ik aanneem genoeg levensbagage om een weloverwogen beslissing te nemen. 

 

Groet Jelle

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Als ik zo het reisadvies lees, kom je Frankrijk nog niet eens door.

Dus ook ik ben zeer benieuwd wat Kees ons kan berichten.

Reisadvies Frankrijk | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Laatst gewijzigd op: 12-11-2020 | Nog steeds geldig op: 15-11-2020

Tot en met 1 december 2020 geldt een lockdown in heel Frankrijk, met aangepaste maatregelen voor de overzeese departementen en gebiedsdelen. Als u uw huis wil verlaten moet u een ingevuld formulier bij u hebben en een schriftelijke verklaring op erewoord dat u geen aan Covid-19 gerelateerde symptomen vertoont. Deze formulieren vindt u in de rubriek ‘Coronavirus’. Door het hoge aantal besmettingen met het coronavirus in Frankrijk is opnieuw een verlenging van de noodsituatie afgekondigd voor een periode van 3 maanden, tot half januari 2021. Niet noodzakelijke reizen naar Frankrijk zijn niet toegestaan. 

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt Ger en Henny, en voor Spanje geldt ook dat je een bewijs van Coronavrij - niet ouder dan 3 dagen - moet overleggen. Wij wachten ook op code geel.  Heb vorige week nog contact gehad met kennissen die in La Ribera staan. Van de 220 plaatsen is ongeveer 50% bezet met Duitsers, Zweden, Belgen en een paar Nederlanders. Daarbij wordt opgemerkt,  dat de Zorgverzekeringen van andere landen niet - zoals in Nederland - corona gerelateerde behandelingen in het (buiten)land met code oranje/rood uitsluiten of maximeren.  Voor Nederlanders  is dit met name van belang als de zorgkosten hoger zijn dan de Nederlandse norm ( bijvoorbeeld door opname in privékliniek indien staatskliniek vol zit). Dit komt omdat alleen de basisverzekering geldt en niet de aanvullende verzekeringen. Ook de reisverzekering vergoedt deze hogere kosten niet. Men heeft immers willens en wetens een risico genomen door naar oranje/rood gebied te reizen.

Een ander punt is dat een aanzienlijk deel van bovenvermelde 50% geen vaste huisvesting meer in het thuisland heeft en dus permanent met de camper onderweg is.

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, wachten duurt lang, maar dit duurt dan ook wel erg lang. We kunnen alleen maar voorzichtig zijn, ons houden aan de "regels" en wachten tot de situatie zich verbeterd.

En dan met of zonder prikje weer op pad. Dan waarderen we ook weer des te meer hoe mooi het is om te reizen. Even volhouden nog dus.

Link naar reactie
Share on other sites

Ja Ger, het duurt inderdaad lang en geduld is een schone zaak. Lees in de kranten dat Duitsland en VS misschien in december al gaan "prikken" en Spanje zou in januari een "substantieel" deel van de bevolking gaan inenten. Volgens de kranten hebben deze landen hier alles al op voorbereid en kunnen na goedkeuring EMA direct beginnen. Ik hoop dat Rutte en De Jonge hun zaakjes ook op orde hebben.

 

Heb overigens nog met bekenden van de camperplaats contact gehad. Zij voelen zich "veilig" maar gedragen zich daar niet altijd naar, gelet op de foto's die ik heb binnen gekregen. Is misschien ook moeilijker in die omstandigheden ( lekker buiten in het zonnetje  een verjaardag vieren is verleidelijker dan hier). Misschien is het ook het verschil in mentaliteit of instelling. Degenen met verantwoordelijkheidsgevoel ( naar zichzelf en anderen) en realiteitszin zijn denk ik thuis gebleven.

 

Groet Jelle

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...