Ga naar inhoud

Is mijn oude lader geschikt voor lifepo4?


Robin
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb niet veel ervaring met elektra maar ben samen met youtube toch zelf aan de gang gegaan met een zonnepaneel etc. te installeren. Ik heb een niesmann bischoff uit 1995 en ik heb een zonnepaneel van 400w op het dak gelegd. Meteen daaronder in de "garage" heb ik een victron mppt 100/50 acculader, een victron phoenix omvormer 12/800 en 2 lifepo4 accu's van 100ah geinstalleerd. Dit werkt allemaal naar behoren tot nu toe (gisteren geinstalleerd) echter vraag ik me nog wel af of ik die oude elektronische batterie ladegerat A 820-D nog wel kan laten zitten? Wat is dat eigenlijk precies voor ding? Laad die alleen vanuit de walstroom? Of ook vanuit de dynamo? Ik komer niet aan uit en hoop iemand van jullie wel. 

 

Alvast bedankt! Groetjes Robin.

Link naar reactie
Share on other sites

Welke laadcurve heeft dat ding?

 

Als die gewoon netjes binnen de range voor LFP valt kun je m laten zitten. Maar gezien de leeftijd zou ik m zoiezo preventief vervangen, ik vermoed dat dit nog een conventioneel trafo ding is en dan heeft die zn beste tijd zoiezo wel gehad (en moet je m eigenlijk reviseren - iig voorzien van nieuwe condensatoren met gemak)

 

Het zal geen lader zijn via de dynamo, dat werd in die tijd (en tot vele jaren daarna) nog altijd gedaan met een scheidingsrelais. 

 

Maar je zou de vraag beter kunnen neerleggen bij degene die de installatie bedacht heeft. Je hebt een goede MPPT en omvormer, daar is over nagedacht (al is een 100/50 een beetje overkill voor 400Wp, maar goed). Ik vraag me alleen af waarom men dan eerst de zooi gaat installeren en dan pas gaat nadenken over de walstroom lader en de dynamo.. Dat klinkt een beetje als de omgekeerde volgorde.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...