Ga naar inhoud

Mysterie rond het laden van mijn accu's via de dynamo (Citroën Jumper 2,2 HDI Euro 6)


Gosifix
 Share

Recommended Posts

Vorig jaar hebben wij een Adria Compact Axxess DL obv een Citroën Jumper aangeschaft bj.  2020.  Een hele overgang vanaf onze vertrouwde Fendt Fiat Ducato  2,5  catTDI 

met simpele techniek naar deze complexe electronica. Het liefst snap ik alles, maar helaas lijkt dat nu een utopie.

 

Nu heb ik dus een 'probleem' wat ik niet snap. Op enig moment begon het mij op te vallen dat de capaciteit van de accu's bij aankomst leger zijn , dan bij vertrek.

Dan zijn de vaak vol bij vertrek omdat wij vaak aan de paal staan. Als ik simpel meet op de accu met draaiende motor blijft het voltage vaak net boven de 12 volt staan.

Mijn conclusie hij laad dus niet bij. Naar garage geweest, monteur doet zelfde test en trekt gelijke conclusie. Dus week later wil men samen met Citroën Frankrijk op afstand meekijken.

Wat schets mijn verbazing, bij de garage doet hij het goed (voldoende laadspanning 14 volt).  Zij sturen mij naar een Adria dealer. 

 

Daar gekeken en die meten weer de 12 volt en zeggen er is iets met het motorische deel ( Zij hebben zelfs het camperdeel afgekoppeld.)  U moet naar de Citroën garage.

Ondertussen heb ik allerlei verhalen gelezen over " intelligente dynamo's ", die de SA maar tot 80% bijladen en dan stoppen en mogelijk ook de capaciteit van de HH accu's opsoeperen tijdens het rijden. Zou goed kunnen omdat bij aankomst zowel de SA als HH  fors minder. Via de paal laadt dit wel weer op natuurlijk.

 

Een oplossing zou een booster kunnen zijn volgens de Adria-dealer. Dus deze week zou deze geïnstalleerd. Helaas blijkt dit geen soulaas te bieden.

De dealer heeft weer de camper afgekoppeld, maar laden ho maar. Men heeft ook  intelligente dynamo even afgekoppeld. Hielp ook niet.

 

Dus advies is weer naar Citroën  te gaan.  Kortom van het kastje naar de muur dus. 

Ik kom thuis van de Adria dealer en tot mijn verbazing blijft hij weer te laden ( 14 volt op display en dikke plus in Amp)  via de motor.

Dus dachten we miscchien ergens een slecht contactje gehad. 

Volgende dag helaas weer het oude euvel. Nog extra gaan rijden. Wellicht doet hij enkel tijdens het rijden. Helaas

 

Vanmorgen even gestart en nu gaf hij weer 14 volt aan. Dus aan het laden. Vanmiddag gestart helaas weer de enkel de  12 volt . Dus niet laden. 

Ik weet het niet meer.

 

Heeft iemand enig idee of komt dit iemand bekend voor dan hoor ik dat graag.

 

Mvg Harry Garagoski.

Link naar reactie
Share on other sites

Lijkt toch echt op "ingrijpen" van de intelligente dynamo.

 

Deze laadt in principe alleen de autoaccu en stopt als die vol genoeg is. Daarna wordt er niet meer geladen totdat de autoaccuspanning weer onder het ingestelde niveau komt.

 

Wil je met een intelligente dynamo ook de huishoudaccu laden onder het rijden (bij sommige Euro 5 en bij alle Euro 6 diesels), dan is inderdaad een DC-DC booster nodig die de dynamo "vertelt"dat ie moet doorladen ook als de autoaccu al vol is.

 

Ook moet bij stilstand de autoaccu en de de huishoudaccu gescheiden worden (Citrix of in EBL ingebouwd relais) om te voorkomen dat verbruik in de camper de autoaccu leeg trekt.

 

Na zeg je dat er een booster gemonteerd is en dat het nog niet goed ging. Maar was de camper (bj. 2020) dan al niet voorzien van een booster o.i.d.? En was de booster wel goed aangesloten? En werkt het scheidingsrelais wel goed? Anders is wellicht toch de dynamo defect.

 

Iedere echte goede camper dealer (Adria) zou je hiermee moeten kunnen helpen en anders een gespecialiseerde Fiat Prof. dealer. Je kunt ook contact opnemen met Roland Zwiebel (even op internet zoeken), die weet er ook een hoop van.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Dank je wel voor je snelle reactie.  Bij alle documentatie die ik heb gekregen, zat niet over een booster bij.  En ik heb hem ook niet ergens "gevonden". De dealer heeft hem tijdelijk aangesloten bij de EBL ( Blauw votronic kastje). 

Op het display gaat het koppelteken (rood) aan zodra ik de motor start, dus zal ontkoppeld zijn als je stil staat. Op de SA zit de schakeling  voor de intelligente dynamo. Die heeft de Adria dealer ook ontkoppeld (i.o.m. hun Fiat dealer). 

Ook dan ging de dynamo niet laden, hebben ze mij laten zien. 

Sterker nog op enig  moment gaf het display in de camper zelfd -40 AMP aan. Zoveel stroom werd er getrokken.

Ik zal deze Ronlad Zwiebel eens benaderen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Een oplossing zou een booster kunnen zijn volgens de Adria-dealer.

Welk merk en type booster?

Wat voor type HH accu?

Is er achteraf een ander type accu ingebouwd?

Wat voor elektroblok zit er in de Adria is dat de Votronic? EBL is een afkorting van Schaudt met daarachter een typenummer.

 

 

Het probleem is dat de booster door die slimme dynamo niet wordt geactiveerd.  Bij de Victron Orion kan het aan de instellingen liggen.

Quote

De detectie motoruitschakeling vereenvoudigt uw ORION-Tr DC-DC-acculadersysteem door te detecteren of de motor loopt zonder extra schakelaars of sensoren te bedraden. De standaard fabrieksinstelling zal met de meeste conventionele en slimme dynamo’s werken maar kunnen her-geconfigureerd worden met de VictronConnect App.

 

Link naar reactie
Share on other sites

De Schaudt booster moet er uitzien als in deze link en wordt doorgaans ingebouwd onder een van de voorstoelen. Bij Adria kan deze ook onder de bank (bij de camperdeur) terug te vinden zijn waar de HH accu soms ook wordt ingebouwd.

 

Jouw probleem lijkt in de basis gebaseerd om het simpel missen van van de laadstroom uit de dynamo, of de D+ van de dynamo wordt vaak niet actief als de motor loopt.

Als ik je voorgaande verhalen zo lees dan verbaasd het mij dat men de dynamo niet gromdiger geïnspecteerd heeft op bijvoorbeeld slechte/vuile, of losse contacten.

 

Het probleem met campers is vaker dat de garage het autodeel nakijkt en geen verstand heeft van het camperdeel en bij de camperdealer precies andersom, dus dan krijg je al snel het kastje-muur verhaal. Je zou daarom ook voor een ander camper-onderhoudsbedrijf in je regio kunnen kiezen, om daar met andere ogen en kennis te laten kijken.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Camper-T , af fabriek heeft deze camper geen booster. Is gecheckt bij Adria. Ook kan ik er niet een vinden op de geijkte plekken. 

 

Precies. Ik denk ook dat er iets niet klopt vanuit de dynamo. Op mijn display staat heel af en toe wel een waarde rond de 14 volt. Ook gemeten Direct op de SA. Later is het echter weer weg en staat er hooguit 12,2 volt. Ook op de SA gemeten met multimeter. 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Camper-T zei:

De Schaudt booster moet er uitzien als in deze link en wordt doorgaans ingebouwd onder een van de voorstoelen. Bij Adria kan deze ook onder de bank (bij de camperdeur) terug te vinden zijn waar de HH accu soms ook wordt ingebouwd.

 

Jouw probleem lijkt in de basis gebaseerd om het simpel missen van van de laadstroom uit de dynamo, of de D+ van de dynamo wordt vaak niet actief als de motor loopt.

Als ik je voorgaande verhalen zo lees dan verbaasd het mij dat men de dynamo niet gromdiger geïnspecteerd heeft op bijvoorbeeld slechte/vuile, of losse contacten.

 

Het probleem met campers is vaker dat de garage het autodeel nakijkt en geen verstand heeft van het camperdeel en bij de camperdealer precies andersom, dus dan krijg je al snel het kastje-muur verhaal. Je zou daarom ook voor een ander camper-onderhoudsbedrijf in je regio kunnen kiezen, om daar met andere ogen en kennis te laten kijken.

 

 

De 2-de uit uw link is geplaatst,  maar weer verwijderd omdat het niet het gewenste effect had.

Link naar reactie
Share on other sites

Als er een D+ aanwezig is, die ook netjes werkt, is dat de meest logische manier om een booster te schakelen. Dan heb je ook geen last van wisselende spanningen als gevolg van de slimme dynamo.

 

Grote kans dat er gewoon een D+ zit, de vraag is of die nu ook gebruikt wordt. Als de booster nu niet de D+ gebruikt, maar puur op basis van de spanning gestuurd wordt, kan het goed zijn dat het probleem gewoon blijft. 

De NE237 heeft diverse D+ of vergelijkbare aansluitingen. Daar ook de booster op aansluiten zou de meest logische zijn. Uiteraard moet gecontroleerd worden of de D+ werkt, maar ik verwacht wel aangezien die ook af fabriek gebruikt wordt voor de koelkast.

Als de koelkast een absorbtiekoelkast is met AES, dan zou bij een rotte D+ die omschakeling ook problemen moeten geven. Ook het feit dat het koppelsymbool netjes aangaat op het bedienpaneel lijkt mij erop dat de D+ gewoon functioneerd.

 

2e punt is hoe de booster aangesloten zit. Als die gewoon tussen de accu en de NE zit is dat natuurlijk leuk, maar als je een 25A booster plaatst en de koelkast 17A verbruikt dan schiet het opladen nog totaal niet op. Bij een absorbtiekoelkast moet je dus eigenlijk een zwaardere booster hebben zodat er fatsoenlijk laadstroom overblijft, of de koelkast VOOR de booster aansluiten zodat die direct op de startaccu (/dynamo) gaat. En die 25A booster zakt terug naar 20A bij 12V... dus dan zou de koelkast gewoon alles meteen verbruiken.

Als ze de booster parallel aan het scheidingsrelais gezet hebben schiet je er ook niets mee op (maar dat zou wel extreem prutswerk zijn)...

 

 

Een massa/kabelprobleem zou kunnen, maar bij een bus van 2-3 jaar verwacht ik dat nog niet. Je ziet dat vaker bij de oudere bussen (vnl de 3 liter). De symptonen lijken eerder door de slimme dynamo te komen wat ook gezien de de aanwezigheid van een massashunt mij de meest logische optie lijkt.

 

Mijn eerste vermoeden: 25A booster (nodig bij een slimme dynamo) maar of foutief aangesloten (mag hopen dat een dealer dat wel zou weten maar goed... helaas zie je soms anders) of geen rekening gehouden met de afnemende laadstroom bij een lagere spanning icm een absorbtiekoelkast en de koelkast niet buiten de booster om aangesloten.

 

Maar dat is allemaal relatief eenvoudig te meten en uit te zoeken om eerlijk te zijn. Eventueel kan ik ook wel meekijken/meten. (Idealiter incl de booster als je die nog hebt, want ik vermoed dat die wel nodig is ivm de slimme dynamo)

 

Edit: lees dat het om een compressorkoelkast gaat. Dan gaat het gebrek aan laadstroom niet op. Ik ga dan toch denken dat de booster foutief aangesloten is, of niet goed aangestuurd wordt (niet via de D+)

Dan ga je of de booster omzeilen door het interne scheidingsrelais (bij foutief aansluiten) of de booster gaat tijdens het rijden regelmatig uit doordat de slimme dynamospanning zakt, en gaat de koelkast enz dus via de huishoudaccu gevoed worden en trek je die accu eerder leeg dan dat ie oplaad. 

 

 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Beste DJSmiley, momenteel wacht ik nog op een telefoontje van de Citroën garage of ze even tijd kunnen maken om de dynamo nog eens goed te testen. Echter overal heb je lange wachttijden.  Zij zaten vol tot 3 mei, maar wij willen 27 april weg. 

Wij hadden ook alle hoop gevestigd op de booster (deel muur) Leek zeer aannemelijk. Toen dat tegenviel stuurde men mij weer naar Citroën. 

 

Hoe kan ik eventueel met jou in contact komen om mee te kijken? De booster is bij dealer gebleven helaas.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik volg. Zelfde probleem. En ook helemaal mee eens, met de opmerking: “camper dealer heeft verstand van camper deel, en voertuig/bus dealer heeft verstand van het motorgedeelte”, beide willen/kunnen ze niets andersom!!! Dus eigenlijk moet je alleen een camper kopen bij een dealer die van beide zaken verstand heeft, en je hiermee ook kan/wil/mag helpen. Dat laatste wordt (nog) niet goed ondersteund vanuit de branche van importeurs van deze voertuigen! 

Link naar reactie
Share on other sites

Als 'leek' met een simpele multimeter zou je al enig basis-onderzoek kunnen doen:

 

Als de motor draait en de huishoudaccu krijgt maar 12V, houd de 2 meetpennen van de multimeter dan eens direct op de plus en massa van de dynamo.

Wellicht meet je hier wel ca. 14V, dan is de bekabeling of ladertechniek er achter niet in orde. Meet je hier ook 12V dan is de dynamo mogelijk niet in orde.

Meet met 1 meetpen op de massa ook gelijk op het D+ contact, of hier met draaiende motor 14V op staat.

Visueel zou je de contacten van de dynamo kunnen inspecteren, of ze niet te erg gecorrideerd zijn en draai ze desnoods even na met een dopsleutel.

 

Maar goed, we zijn inmiddels 2 maanden verder en TS @Gosifix heeft niets meer laten horen, dus we weten niet wat er in de tussentijd is gebeurd...

 

Link naar reactie
Share on other sites

Een volle startaccu en parallel bijgeschakelde bijna lege huishoudaccu hebben een gemeenschappelijke spanning die lager ligt dan een volle accu. Hierdoor zou een intelligente dynamo juist geen lagere laadspanning moeten geven. De vraag is hier 'waarom' de dynamo evengoed toch een lagere spanning blijft geven.

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Camper-T zei:

Een volle startaccu en parallel bijgeschakelde bijna lege huishoudaccu hebben een gemeenschappelijke spanning die lager ligt dan een volle accu. Hierdoor zou een intelligente dynamo juist geen lagere laadspanning moeten geven. De vraag is hier 'waarom' de dynamo evengoed toch een lagere spanning blijft geven.


Omdat de dynoma bij Euro-6 motoren afschakelt als de startaccu vol is. Milieu activisten hebben dit voor elkaar gebokst.
 

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, Magic Ed. zei:

Het is een bekende eigenschap vanaf Euro-6 motoren dat de dynamo afgeknepen wordt zodra de startaccu op peil is. Daardoor krijgt de HH accu niet voldoende power. Dit is allemaal het gevolg van de milieu eisen van Frans Timmermans en Rob Jetten.
 

Je schrijft hier twee dingen die niet kloppen.

De slimme dynamo is er al langer dan dat Jetten in de landelijke politiek zit.

Een camper met een slimme dynamo en een correct geïnstalleerde installatie met een DC/DC lader of laadbooster zal de HH laden en er voor zorgen dat de startaccu niet wordt ontladen. Een Victron DC/DC lader werkt maar één kant op en dat is vanaf de startaccu/dynamo richting de HH accu. Die Victron zal ook stoppen met het onttrekken van stroom zodra de startaccu onder het rijden een te laag voltage heeft.

Als het technisch niet mogelijk zou zijn om een slimme dynamo in een camper te hebben, zou iedereen met zo'n combinatie problemen hebben en dat is niet het geval, het is exemplarisch door een verkeerde installatie of een storing en dat is simpel te verhelpen.

Link naar reactie
Share on other sites

In dit geval was een booster idd de oplossing.

 

De dealer had een Schaudt booster geplaatst, maar weer weggehaald. Hoe die exact geconfigureerd/getest was is mij onbekend.

 

Ik heb zelf het sterke vermoeden dat de Schaudt af en toe uitgegaan is doordat ie een te lage spanning zag aan de ingang. Een slimme dynamo, in ruststand, kan zorgen voor een relatief lage accuspanning. Ik heb bv ook meerdere sprinters gezien die echt op 12.0-12.1V zaten. Tel daar nog wat spanningsval bij op onder belasting en je kan best in het bereik komen dat een booster uitschakelt.

 

Ik heb het gedrag van die Schaudt niet kunnen meten, omdat die dus al weg was. Er is een Victron booster tussen gezet, die via de D+ geschakeld wordt. Door de ingangsspanningsvergrendeling lager te zetten (op 10V) zal ie, ook onder belasting icm een lage spanning, gewoon actief blijven (en dus de ingangsspanning boosten - t is immers een buck/boost converter). Auto-detectie was niet nodig, want er was op de NE block een D+ aanwezig. 

 

Ik heb na het plaatsen van de booster nog een paar keer contact gehad. In het begin bleek dus de ingangsspanningsvergrendeling een paar keer getriggered t worden, na het lager zetten daarvan is het probleem opgelost.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dacht ik al, jij noemt het een booster, Victon heeft het over een DC/DC charger (lader). Maar beiden hebben de mogelijkheid om de ingangsspanning te wijzigen en daar zit het probleem volgens mij ook bij de gevallen waar het laden fout gaat. De verkeerde lader en/of de verkeerde instelling.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Meten is weten. Soms kan het een massaprobleem zijn (bij de Ducato's is dat nog wel eens vaak voorkomend) maar bij een slimme dynamo is een booster onmisbaar. Mits uiteraard correct ingesteld en dat was ook hier het issue.

 

Er was een Schaudt booster geplaatst, maar die was al weer verwijderd omdat die niet goed werkte. Dus wat daar de oorzaak van is blijft gissen, dat was niet meer te achterhalen.

 

Na het plaatsen van een Victron Orion TR Smart 30A was het probleem verholpen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...