Twan99 Geplaatst: 17 maart Share Geplaatst: 17 maart Wie heeft ervaring met of kan mij iets vertellen over het aansluiten van een zonnepaneel+omvormer op de huishoudaccu, via de kabels die zomaar "los" in de zekeringskast uitkomen en waarop "Solar voorbereid" staat? Het is een rode én een zwarte kabel van 4mm2. Het gaat om een Fiat Ducato/Knaus-Boxstar Buscamper uit 2016. Er ligt (nog) géén zonnepaneel op het dak en heeft er ook nooit gelegen. Voorbeeld van één van mijn vragen: 1. Waar gaan de 2 "PV-voorbereid-kabels in de zekeringskast naar toe, en 2. zit er in de elektrische PV-circuit al een omvormer ingebouwd, want(?) op het centrale display staat ook al een waarschuwingslampje "zonnepaneel actief", Kortom: de elektrische installatie is moeilijk te doorgronden en elektrische schema's zijn ergens te vinden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 17 maart Share Geplaatst: 17 maart (aangepast) Ik verwacht niet dat er een regelaar in zit, de voorbereiding bij de meeste fabrikanten bestaat uit het aanleggen van een kabel. Schema's zijn er meestal niet (of iig niet publiekelijk beschikbaar) Bij de campers die ik tot nu toe gezien heb met solar voorbereiding ligt de kabel meestal ergen tussen de elektra verdeeldoos en 'een plek bij het dak'. Carthago legt de kabels bijvoorbeeld standaard boven de koelkast (daar zit vaak ook een rooster voor ventilatie) Meestal kun je de kabels wel volgen, of een groot deel. Icm een kabelpieper en/of mini camera kom je dan een heel eind. Het lampje op het bedienpaneel is vermoedelijk alleen een indicator, maar bedoeld icm de regelaar van de fabrikant. Dat is niet altijd passend meer bij de wens. Soms is een losse (betere) regelaar goedkoper en praktischer dan die van een fabrikant gebruiken, zeker als je wat meer vermogen op je dak wil leggen. 17 maart aangepast door DJSmiley Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Twan99 Geplaatst: 17 maart Auteur Share Geplaatst: 17 maart Hartelijk dank voor je snelle en uitgebreide antwoord. Het is mij duidelijk dat ik die kabels kan negeren en zelf aan de slag moet. Twan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.