Ga naar inhoud

welke vouwfiets?


ArnoldT
 Share

Recommended Posts

Ik kocht in 2002 twee nieuwe vouwfietsen van het merk Gazelle type knikvouw met 3 versnelling 20 ins wielen . deze gebruikten we toen bij de boot . en nu bij de camper . ik heb ze in 2014 het verzet laten aanpassen omdat wij bijna nooit in zijn 3e reden , de 3e werd ongeveer de 2e , en de 2e werd 1e , en de 1e dus lager , dit was omdat wij toe veel lang de moezel fietste . In 2016 heb ik ze alle bij elektrich omgebouwd en dat is gewoon fantastisch nu al 4600 km probleemloos mee ge  reden . 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor uw reactie. Ik ben vanmorgen bij enkele fietsenmakers langs geweest. De eerst had helemaal geen vouwfiets staan, er was geen vraag naar, zei hij;

de tweede had er één van het mij onbekende Japanse merk Eiko. Ook in tests van de fietsersbond, de anwb en de consumentenbond komt dit merk niet voor. Het bijzondere was dat hij niet met een kettingoverbrenging werkte maar met een cardanas.Een bezwaar vond ik verder de velgremmen, die bij nat weer slippen.  De derde fietsenmaker was op vakantie. Dus de keus is niet zo groot. Heeft iemand ervaring met dit merk?

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben 75. Vanmorgen heb ik in een fietsenwinkel uitleg aan een andere klant  gehoord over het in gebruik nemen en het gebruik van een accu. Bovendien denk ik de fiets veel i het buitenland te gaan gebruiken, en de stroomvoorziening op campings en camperplaatsen is niet altijd op oplaadapparaten berekend. Vandaar dat ik blijf bij mijn voorkeur: geen elektriciteit erbij. Maar veel keus had de winkel niet. 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij (74 en 70) hebben de elektrische fietsen (gewone en opvouwbare) juist met het oog op het buitenland gekocht, omdat je daar veel meer met hellingen te maken hebt dan in Nederland. Met het opladen van de fietsaccu's hebben wij in het algemeen geen problemen gehad, ook al is het gemakkelijker nu we 210 Wp zonnepanelen hebben. Voordien laadden we de fietsaccu's op met walstroom of tijdens het rijden en dat ging ook in het buitenland prima.

 

Ik denk overigens dat een vouwfiets door de kleine wielen en het korte frame nooit de rijkwaliteiten van een toerfiets kan halen.Ik vind onze gewone elektrische fietsen prettiger fietsen dan onze elektrische vouwfietsen.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor de adviezen. Ik schreef al dat er zo'n beperkte keuze was, en nu ook nog twee op de drie fietsenmakers op vakantie is helemaal. De handelaar waar wij 20 jaar geleden een ouderwetse Gazelle hadden gekocht had als enig exemplaar een vouwfiets met een cardanasaandrijving, zonder ketting dus. Na een proefrit met alle hellingen die Assen te bieden heeft heb ik die dus gekocht, merk Beixo, Japans, nooit eerder van gehoord, en ook geen testresultaten gevonden.

Link naar reactie
Share on other sites

Wat betreft het opladen doe ik gewoon op de zonnepanelen , maar meestal 1 tegelijk maar ik heb er ook wel eens twee maar dan kunnen de panelen (190 watt ) op volle zon( in Spanje ) niet geheel leveren en springt de accu iets bij ik laad op 230 volt , maar meestal sta ik aan het net .

 

Succes met de aankoop .

 

Link naar reactie
Share on other sites

Rijwielzaken in het algemeen hebben weinig of geen vouwfietsen in voorraad, die moet je op het net zoeken. Een vouwfiets op vlak terrein is meestal geen probleem maar als het heuvelachtig begint te worden dan valt het knap tegen, dat ondervonden wij in Denemarken met onze niet elektrische vouwfietsen. Meteen na terugkomst 2 e-vouwfietsen gekocht bij LaCross in Schijndel.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

De laatste opmerking is al ruim een jaar oud zie ik. Toch nog even een reactie. De Consumentenbond heeft in 2019 vouwfietsen getest. Daar kwam de Beixo goed uit. Wij rijden beiden sindsdien ieder op een (elektrische) Beixo. Deze heeft relatief wat grotere wielen, maar is bovendien goed opvouwbaar. Het fietst vrijwel als een gewone fiets. Groot voordeel ook: geen smerige ketting maar een cardan-as. Dat is wel zo prettig bij onderhoud en opvouwen. Wij zijn heel enthousiast!

 

Weet wel; een cardan-as heeft iets meer wrijving dan een ketting. Bij een elektrisch exemplaar niet zo’n bezwaar.

aangepast door Bombus
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...