Ga naar inhoud

"Diesels in de ban, raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt"


mvlgouda
 Share

Recommended Posts

15 uren geleden, mvlgouda zei:

Particulieren willen massaal van de dieselauto af"

Aldus twee artikelen in het Algemeen Dagblad van 28 oktober 2022.
Wat gaat dit doen met de prijzen van de 2e hands Campers en de totale campermarkt in het algemeen?

 

Mathieu van Loon
Gouda

Ik denk dat dit voorlopig nog niet van invloed zal zijn. Voor personenauto's is er een alternatief. Benzine of elektrisch. Dat is er voor de camper (voorlopig) nog niet. M.u.v. een paar busjes. Maar dat zijn in mijn ogen geen volwaardige campers.

 

Ik verwacht wel dat de prijzen van 2e hands campers gaan dalen onder invloed van de huidige economische situatie. 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat de campers in prijs zullen dalen is een gegeven, maar wie gaat er dan in rijden.

Waar gaan de campers dan naartoe.

Nu zijn ze niet aan te slepen, dus de nieuwe kopers wachten totdat de prijzen zullen dalen en dan.

Ik denk dat de nieuwe eigenaren zich wel 2x zullen bedenken om een camper te kopen.

Camperplekken zullen gaan sluiten i.v.m. te weinig bezoek etc. etc.

Link naar reactie
Share on other sites

Ook allemaal hoop bla bla van de media. Het zgn bangmakerij net zoals met een hoop andere dingen. Er is genoeg diesel alleen moet het nu ergens anders vandaan komen, dat had de politiek niet zo goed ingeschat, wel blaten "sancties sancties" maar niet aan je eigen volk denken, das de hedendaagse politiek, maar gewoon lekker genieten, wellicht wat minder ver weg maar dat mag de pret niet drukken. Dat diesel dipje komen we ook weer te boven als die kneuter van een Poetin van zijn troon afgestoten wordt. 

 

En voor een campers is er geen alternatief dan diesel, voorlopig gaan ze nog als warme broodjes.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Behoudens het feit dat ik dit soort krantenkoppen in chocoladeletters van reclamefolders als het AD en Telegraaf erg opgeklopte stemmingmakerij vind, is er een groot verschil tussen personenauto’s op diesel en het veel grotere deel aan transportvoertuigen, machines, generatoren en campers wat diesel gebruikt.

Zoals in het topic “Beschikbaarheid van dieselbrandstof” gemeld kan de economie momenteel niet zonder diesel en is de transitie naar schone alternatieven nog niet volledig mogelijk. Plus de realiteit dat bijvoorbeeld een gemiddeld transportbedrijf simpel de financiële middelen niet heeft om zijn gehele dieselvloot in korte tijd te vervangen naar een alternatief. Wat er dus nog niet is… En dan hebben we ook nog de luchtvaart die op een dieselvariant vliegt wat we kerosine noemen, ook een tak die echt niet zonder kan.

 

Vanuit economisch en strategisch oogpunt zou de EU en de VS liefst morgen al een Eureka moment in de fossiele brandstofcrisis hebben maar dat is simpel nog niet mogelijk. Tot die tijd moet braaf olie ingekocht van o.a. Saoudi Arabië, een land wat momenteel goedkoop zijn olievoorraden op pijl houd met inkoop tegen bodemprijzen uit Rusland.

Als er écht geen Russische olie meer richting de EU en de VS mag vloeien dan wordt het aanbod schaars en kunnen we situaties als nu voorspeld verwachten, dat de reserves te traag en te duur worden aangevuld en uiteindelijk opraken. Misschien is dit een wanhoopsdaad om te kijken of Rusland hierdoor enige weken minder inkomsten heeft en vervolgens nog zwakker zou worden. Rusland aan zet gaat vervolgens aan het graantransport uit Oekraïne rommelen wat wereldwijd weer een ander probleem geeft. Want bevolkingsopstand is een krachtig wapen.

Zo blijft het een complexe schaakwedstrijd tussen Rusland en vooral de VS, waar “toeschouwer’ EU flink moet betalen.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Iedereen die een klein beetje het nieuws volgt en om zich heen kijkt weet dat het compleet onmogelijk is om morgen met diesel te stoppen, dan stort de economie in elkaar. Er zijn zoals eerder aangegeven te veel kritieke diensten die afhankelijk zijn van diesel en die tegelijk ook geen alternatief hebben, laat staan dat ze dit kunnen financieren. Diesel gaat op termijn echt wel verdwijnen maar dit zal waarschijnlijk een gefaseerd traject van jaren worden, waarbij eerst een goed alternatief op de markt moet komen en dat is er ook nog niet, of zoals boze tongen spreken; dat wordt zo lang mogelijk achtergehouden.

 

De olieconcerns draaien door de marktwerking onder invloed van Rusland topwinsten dus die zien geen aanleiding om te stoppen. En de aandeelhouders cashen mooi mee. Misschien dat alternatieve schonere brandstoffen als HVO straks meer naar voren geschoven worden maar voorlopig wordt de productie daarvan niet hoger opgeschroefd en kaapt de luchtvaart het leeuwendeel weg om schoner te vliegen onder druk van de regelgeving.

Zolang de waterval aan olie-Dollars overvloedig stroomt worden de zakken van de graaiers gevuld die klaarblijkelijk niet bezig zijn met schonere en minder rendabele alternatieven. Het bewijs hiervoor staat anno 2023 in de media, dat bedrijven als Shell er niet voor kiezen om de winsten te investeren voor het onderzoek naar alternatieve brandstoffen. Ook de burger die onder de hoge energieprijzen gebukt gaat blijft in de kou staan want bedrijven als "Royoal Dutch Shell" hebben hun hoofdkantoor bewust uit Nederland gehaald dus Den Haag kan hier niks afdwingen.

 

Wat betreft de toekomst van diesel aangedreven campers is het met de wetenschap van nu lastig toekomst voorspellen. Wat we nu weten is dat diesel nog lang zal blijven. Komt er morgen een schoon diesel alternatief, gaan dieselmotoren op een waterstof-achtige materie rijden, of is daar ineens de perfecte accu waardoor diesel aangedreven voertuigen omgebouwd kunnen worden naar een elektrische variant, dan worden de gesprekken over de toekomst van campers totaal anders. Persoonlijk zou ik nu genieten van de camper die je hebt, of straks misschien gaat aanschaffen, tegen de tijd dat diesel er uit gaat/moet zijn wij denk ik al wat jaren ouder en is er ongetwijfeld een goed alternatief om de diesel camper een tweede leven te geven. Het is simpel niet mogelijk om alle dieselvoertuigen inclusief campers ineens langs de weg te zetten. Diesel is momenteel een te belangrijke rader in het economische loopwerk en als die vastloopt heeft dit een grote impact.

 

Het enige wat camperaars momenteel ervaren als dieselrijders zijn de emissie-zones in Europa. Bepaalde steden of delen van steden waar een (oude) diesel niet meer mag rijden. En dat kan soms vervelend zijn. Evengoed geldt deze regel voor alle diesel aangedreven voertuigen dus in die zin wordt de camperrijder niet gediscrimeerd. Dit soort emissie-zones zullen gemeden moeten worden, of je moet een mooie binnenstad met het openbaar vervoer of de fiets aandoen.

 

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Er word nu gepraat over diesel, maar vergeet ook de benzine auto’s niet. Vanaf 2035 mogen er geen auto’s meer verkocht worden die een co2 uitstoot hebben, dus ook geen benzine auto’s meer. Nu een kleine rekensom: er rijden in Nederland 9.000.000 auto’s rond. Per jaar worden er nog geen 300.000 nieuwe auto’s verkocht. Er rijden momenteel 340.000 elektrische auto’s rond. De verkoop van elektrische auto’ is gestegen naar 25% van de nieuw verkochte auto’s, dus momenteel zo’n 75.000 per jaar. Als men in dit tempo door gaat duurt het nog 115 jaar om de overige 8.660.000 co2 uitstotende auto’s te vervangen. Maar stel nu dat er alleen nog maar elektrische auto’s verkocht zouden worden, 100% , dus 300.000 nieuwe elektrische auto’s per jaar, zelfs dan zou het nog 28,8 jaar duren voordat het gehele wagenpark in Nederland over is gestapt op elektrisch rijden. Dus na mijn idee zal het nog zeker tot 2055 duren voordat er geen diesel of benzine auto’s meer rondrijden. Kan je dus nog heel lang van je diesel Campertje genieten. De andere gedachte die je hierbij misschien ook kan hebben is kan de natuur en de gehele aardbol deze vervuiling nog zolang aan? ………Dus milieuzones in grote steden? , ga je lekker met je camper in de frisse buitenlucht staan net buiten de stad, met je fietsje of openbaar vervoer naar de stad om die te bekijken, en daarna weer lekker van de natuur genieten bij je camper, zolang het nog kan…

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt helemaal Cor, maar wat gaat de diesel, de wegenbelasting en andere (toekomstige (milieu) belastingen kosten. Hoe zit het op den duur met de leverings capaciteit van diesel en benzine. Steeds meer (grote) beleggers trekken zich terug uit de fossiele business.

Genoeg onzekerheid voor de toekomst en begrijpelijk dat er zorgen hierover zijn.

Milieu zones beperken zich ook niet meer alleen tot de steden, maar zelfs hele regios zijn aangewezen ( bijv. Regio rond Clermont Ferrand).

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

Of op 31 december 2034 om 23:59 uur werkelijk het laatste emissie gevende voertuig van de band zal rollen betwijfel ik persoonlijk maar wie weet gebeurd het echt.

Berekeningen van het aantal nieuw verkochte elektrische auto's per jaar en de streefdatum van 2035 is vanzelfsprekend niet lineair te berekenen maar feit blijft wel

dat het bijna onrealistische aantallen zijn. Behoudens het feit dat veel mensen nog in een ouder en goedkoop autootje rijden en geen geld hebben voor een nieuwe

elektrische auto. Daarnaast is ons elektriciteitsnetwerk simpel niet geschikt om 9 miljoen elektrische auto's op te laden, de helft is al onmogelijk dus hoe dan verder.

En als het elektriciteitsnetwerk over 10 jaar wel geschikt zou zijn om 9 miljoen elektrische auto's op te laden, dan zijn er nog geen 100% schone energie centrales en 

geven elektrische voertuigen dus indirect emissie via de kolen- en gascentrales. Alle windmolens en zonnepanelen in Nederland bij elkaar, plus het voornemen om in

Nederland toch kerncentrales te bouwen als (tijdelijke) ondersteuning in de energietransitie ten spijt, ook dit zal krap tot niet voldoende zijn voor de grote vraag.

 

Wat een aannemelijke theorie kan zijn, is dat wij 10 jaar verder betere accu's en nieuwe technieken op het gebied van energie en aandrijving zullen zijn. En als wij die technieken nu al kende was, zoals ik vaker schreef,: de discussie in dit forum waarschijnlijk heel anders.

Met accu's die in 5 minuten geladen kunnen worden voor 1200km radius, of schone energiecentrales op snel te genereren waterstof, ik geef maar een paar ideeën.

 

Als er geen dieselvoertuigen meer worden gemaakt houd dit niet in dat ze niet meer bereden worden. Dit geldt net zo goed voor transportvoertuigen, werktuigbouw-

kundige machines en natuurlijk ook de vele campers in Europa. Die moeten nog jaren vooruit kunnen dus in die zin kun je diesel en ook bezine echt niet wegdenken.

Als er in 2035 geen nieuwe emissie gevende voertuigen meer te koop zijn zal de fossiele brandstof vanzelfsprekend minder verkocht maar nog steeds te koop zijn.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ach, tegen 2035 is de overheid er wel achter dat elektrische auto's toch niet zo'n geweldigde ideecwas.

- De accu's van elektrische auto's kunnen nog steeds niet gerecycled worden en de berg levensgevaarlijk brandbaar afval die dit nu al op levert wordt alleen maar groter. De accu's worden nu verbrand wat veel extra vervuiling metczich mee brengt. (NB loodaccu's worden wel gerecycled, lithium accu's niet)

- zoals anderen al aan gaven is de kans dat we een elektrisch netwerk krijgen dat al die auto's kan laden erg klein.

- waterstof wordt op dit moment verder ontwikkeld en zal een steeds grotere rol gaan spelen bij het vervoer.

- er zijn al verregaande ontwikkelingen waarbij dieselauto's omgebouwd kunnen worden waardoor de brandstof voor 90 % uit waterstof bestaat.

 

De politiek denkt helaas nog steeds aan oplossingen op korte termijn waarbij het belang van de eigen partij belangrijker is dan het algemeen belang.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 17-2-2023 om 16:43, Camper-T zei:

Of op 31 december 2034 om 23:59 uur werkelijk het laatste emissie gevende voertuig van de band zal rollen betwijfel ik persoonlijk maar wie weet gebeurd het echt.

Berekeningen van het aantal nieuw verkochte elektrische auto's per jaar en de streefdatum van 2035 is vanzelfsprekend niet lineair te berekenen maar feit blijft wel

dat het bijna onrealistische aantallen zijn. Behoudens het feit dat veel mensen nog in een ouder en goedkoop autootje rijden en geen geld hebben voor een nieuwe

elektrische auto. Daarnaast is ons elektriciteitsnetwerk simpel niet geschikt om 9 miljoen elektrische auto's op te laden, de helft is al onmogelijk dus hoe dan verder.

En als het elektriciteitsnetwerk over 10 jaar wel geschikt zou zijn om 9 miljoen elektrische auto's op te laden, dan zijn er nog geen 100% schone energie centrales en 

geven elektrische voertuigen dus indirect emissie via de kolen- en gascentrales. Alle windmolens en zonnepanelen in Nederland bij elkaar, plus het voornemen om in

Nederland toch kerncentrales te bouwen als (tijdelijke) ondersteuning in de energietransitie ten spijt, ook dit zal krap tot niet voldoende zijn voor de grote vraag.

 

Wat een aannemelijke theorie kan zijn, is dat wij 10 jaar verder betere accu's en nieuwe technieken op het gebied van energie en aandrijving zullen zijn. En als wij die technieken nu al kende was, zoals ik vaker schreef,: de discussie in dit forum waarschijnlijk heel anders.

Met accu's die in 5 minuten geladen kunnen worden voor 1200km radius, of schone energiecentrales op snel te genereren waterstof, ik geef maar een paar ideeën.

 

Als er geen dieselvoertuigen meer worden gemaakt houd dit niet in dat ze niet meer bereden worden. Dit geldt net zo goed voor transportvoertuigen, werktuigbouw-

kundige machines en natuurlijk ook de vele campers in Europa. Die moeten nog jaren vooruit kunnen dus in die zin kun je diesel en ook bezine echt niet wegdenken.

Als er in 2035 geen nieuwe emissie gevende voertuigen meer te koop zijn zal de fossiele brandstof vanzelfsprekend minder verkocht maar nog steeds te koop zijn.

 

 

Als Brussel en de politiek dit echt door willen drijven blijft het verplaatsen met een auto of camper slechts voorbehouden aan de happy few, de mensen die zich zo een duur ding kunnen permitteren.

De politiek is al gewaarschuwd wat er dan kan gebeuren : kijk maar wat er gebeurde nadat president Macron de dieseltjes, waar veel van zijn onderdanen van afhankelijk waren in de ban deed, binnen no time had men heel Frankrijk lam gelegd, u herrinerd zich de gele hesjes nog ?

Indien men dit Europees doorzet zou t wel eens kunnen zijn dat  de gele hesjes protesten in het niet verdwijnen als de wil van  mensen massaal genegeerd word.

 

Het lijkt wel of de mensen die dit beslissen er ergens financieel heel veel beter van worden, d.m.v. belangen in deze industrie of belangen in de periferie van deze industrie.

M.i is er een kleine groep die daar, financieel, heel veel ]belang bij heeft.

Link naar reactie
Share on other sites

Er wordt voor veel andere dingen geprotesteerd. Ook tegen een tekort aan maatregelen om het milieu te beschermen om maar een (niet geheel toevallige) dwarsstraat te noemen. Om nu één van die protestbewegingen in deze discussie te gebruiken om voor je eigen standpunt te spannen lijkt me wat kort door de bocht.

Overigens, iedere vier jaar kunnen de burgers stemmen. Mensen krijgen de overheid die ze zelf in het zadel helpen.

Link naar reactie
Share on other sites

ik word gek van dat groene gedram, nu blijkt dus de warmtepomp zeer vervuilend, het zoveelste groen leugen..... ze moeten is realistisch worden en niet van die fantasie maatregelen nemen. Die warmte pomp bv was niet eens fatsoenlijk onderzocht en zou het summun zijn, allemaal weer onzin dus en wij maar dokken!!

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, HymerBoy zei:

ik word gek van dat groene gedram, nu blijkt dus de warmtepomp zeer vervuilend, het zoveelste groen leugen..... ze moeten is realistisch worden en niet van die fantasie maatregelen nemen. Die warmte pomp bv was niet eens fatsoenlijk onderzocht en zou het summun zijn, allemaal weer onzin dus en wij maar dokken!!

En ik ben benieuwd wanneer er meer aandacht wordt besteed aan de opwarming van de aarde door zonnepanelen. Al enkele jaren geleden waren er wetenschappers die dit aangaven. Zoek op google op de vraag: "Warmen zonnepanelen de aarde op?" en je vind veel wetenschappelijke verslagen waarop wordt aangegeven dat dit het geval is.

En dan spreken we er nog niet over dat grote delen van de zonnepanelen niet te recyclen zijn.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Jesse Hendriks zei:

Kijk ook eens naar het wegtransport. Hoeveel vrachtwagens rijden er rond?  Allemaal op diesel, en daar is de komende X jaren nog geen alternatief voor bedacht. 

Alleen bij DAF alleen al rollen iedere dag (!! ) 250 nieuwe voertuigen van de lopende band, en die rijden allemaal op Diesel..... 

 

Dat heb je ook grotendeels zelf in de hand, hoe minder je koopt hoe minder er vervoerd hoeft te worden.

Voor stads distributie zou dat electrisch kunnen ( zodra er een netwerk is die deze voertuigen ook op kan laden) voor het verre afstand vervoer gaat dit niet werken.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 21-2-2023 om 00:23, Adriatik zei:

Er wordt voor veel andere dingen geprotesteerd. Ook tegen een tekort aan maatregelen om het milieu te beschermen om maar een (niet geheel toevallige) dwarsstraat te noemen. Om nu één van die protestbewegingen in deze discussie te gebruiken om voor je eigen standpunt te spannen lijkt me wat kort door de bocht.

Overigens, iedere vier jaar kunnen de burgers stemmen. Mensen krijgen de overheid die ze zelf in het zadel helpen.

Reageer je hiermee op mijn posting Adriatik ?

IK wil alleen maar aangeven dat je niet als en kip zonder kop alle doemscenarios hoeft te slikken en je als vee naar de slachtbank hoef te laten leiden.

IK noemde de gele hesjes, dat is niet een toevallige protest beweging, dat zijn mensen die zich in hun bestaan bedreigd voelen.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Ik zie toevallig deze discussie. Ik mis de oorspronkelijke gedachten waarop de energie transitie is gestoeld. In 1973 werd al voorspeld dat als we geen rigoureuze maatregelen nemen om het fossiele brandstof gebruik te minimaliseren we in een situatie komen dat de veranderingen van onze leefomgeving ons zal opbreken.

Mijn hele leven heb ik gewerkt als architect en heb in 1980 de eerste nul energie woningen gebouwd. Helaas was er toen nog geen draagvlak om deze woningen op grote schaal te bouwen. Als pensionaris rijdt ik een elektrische auto die gevoed wordt uit zonnepanelen op mijn dak van mijn kleine woning. Mijn campertje heeft een Euro6d motor. De 5 jaar oude camper met Euro5 motor heb ik laten slopen om een vervuiler minder te laten rijden. Dat is mijn bijdrage. Als iedereen doet wat binnen zijn vermogen licht kunnen we samen en volgende generaties nog fijn leven.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dan had je die Euro-5 camper beter aan iemand kunnen geven die nu in een Euro-0 rijdt en het zich niet kan veroorloven om Euro-hoger te rijden.

Dan was de Euro-0 uitgefaseerd en je bijdrage aan het milieu veel groter geweest.

Ik vindt het maar een patserige opmerking over dat slopen.

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...